تبیان، دستیار زندگی

مردم خاورمیانه زیستن درون مرگ را بلدند

یک هنرمند نقاش و طراح می گوید سوال اساسی نمایشگاه «زیستن درون مرگ» این است که چطور می توان در بحبوحه جنگ، زندگی کرد و لحظه ای هم از زندگی کردن دست برنداشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجتبی یداللهی هنرمند

مجتبی یداللهی هنرمند طراح و نقاشی که نمایشگاه طراحی هایش با عنوان «زیستن درون مرگ» تا ۱۰ مرداد در گالری سیحون برپاست درباره آثارش گفت: مساله اساسی در مجموعه طراحی هایم بر مبنای فلسفه و ذات جنگ است. ما در خاورمیانه با جنگ زندگی می کنیم و جنگ یک موضوع طبیعی در زندگی خاورمیانه‌ای ها شده است، نه فقط ما که سال ها در جنگ بودیم و حالا در التهاب جنگ هستیم، بلکه افغانستان و عراق و روسیه و ... نیز در مرز و التهاب جنگ هستند.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از تجربه های شوک آور برای خاورمیانه‌ای ها پیدایش موجودی به نام داعش بود که فراتر از جنگ بود. ما در خاورمیانه نهایت خشونت را دیدیم، اما هنوز به زندگی ادامه می دهیم. مساله اصلی و سوال اساسی من در این نمایشگاه این است که ما چطور می توانیم در متن و کنار جنگ به زندگی کردن ادامه دهیم. آثار نمایشگاه «زیستن درون مرگ» به دنبال این سوال است که چطور می توان در جنگ و بحبوحه دم به دم جنگ زندگی کرد و لحظه ای از زندگی کردن دست برنداشت.

یداللهی بیان کرد: ۱۲ تابلوی طراحی من در این نمایشگاه به نمایش درآمده که سه تابلو با موضوع «بازگشته از مرگ» است و انسان هایی را نشان می دهد که بخشی از وجود خود را جا گذاشته و از جنگ برگشته و به موجود دگردیسی شده تبدیل شده اند.
مجتبی یداللهی هنرمند

وی درباره ایجاد این نوع نگاه به جنگ که پیچیدگی های بسیاری دارد، توضیح داد: کل آثار بر اساس نگاه مدرنیستی است و نقاشی هایم بر اساس این ذهنیت مدرنیستی ایجاد شده است. فرم انتخابی من در نمایشگاه که با آن زندگی می کنم، فرم رئالیسم جادویی است که به نوعی وامدار سوررئالیسم و اکسپرسیونیسم است. در مورد این آثار نمی توان صد درصد گفت مدرن و همچنین نمی توان صد درصد گفت پست مدرن هستند چون پیش رونده اند و در قالب نامگذاری قرار نمی گیرند، اما من به شخصه معتقدم که رئالیسم جادویی هستند.

این هنرمند جوان در پایان با بیان اینکه آثار با تکنیک راپید و مرکب چینی کار شده است، گفت: دلیل استفاده از راپید در این آثار این بود که بتوانم سیاهی و تلخی مدنظرم و ظرافت کارها را با این تکنیک به نمایش بگذارم چون من فکر می کنم این آثار کمی وامدار مینیاتور نیز است و من تحت تاثیر مینیاتور ایرانی بودم، اما آن را بازتولید نکردم.

نمایشگاه طراحی های مجتبی یدالهی با عنوان «زیستن درون مرگ» تا ۱۰ مردادماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک یک برپا است.


منبع: مهر