تبیان، دستیار زندگی

یک نقاشی ۱۸ متری

فرهاد گوران از به نمایش درآمدن آثار نقاشی کودکان زلزله‌زده‌ کرمانشاهی در کنار آثار هنرمندان شاخص نقاشی در قالب نمایشگاه «هآوار» در خانه هنرمندان ایران خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 نمایشگاه «هآوار»

فرهاد گوران دبیر اجرایی نمایشگاه «هآوار» که تا ۱۲ مرداد در گالری زمستان و ممیز خانه هنرمندان ایران برپاست، درباره این نمایشگاه  گفت: نمایشگاه «هآوار» متشکل از سه بخش است؛ بخش اول شامل ۳۰ اثر نقاشی از کودکان زلزله‌زده‌ چهار روستای ناوه‌فره، کوئیک، زرده و قلعه‌واری کرمانشاه است. آثار کودکان زلزله‎‌زده در جریان حضور روانشناسان و هنرمندان گروه مردمی «یاری یاران» در مناطق زلزله‌زده خلق شده است و این کودکان تجربه خود از زلزله را تصویر کرده‌اند و در واقع این نمایشگاه تلاشی برای ارایه فهم کودکانه از رنج است.

وی بیان کرد: بخش دوم نمایشگاه مربوط به آثار هنرمندان شاخص نقاشی است و ۱۲ اثر از بهزاد شیشه‌گران، حسین ماهر، بهرام دبیری، عبدالحمید پازوکی، منصور طبیب‌زاده، رضا هدایت، نیلوفر قادری‌نژاد، حجت امانی و علی سلطانی به نمایش درآمده است. این هنرمندان بنا به خواست خودشان ۲۰ تا ۵۰ درصد از قیمت نهایی فروش آثار را به زلزله‌زدگان اختصاص داده اند.

گوران در مورد بخش سوم نمایشگاه «هآوار» و نقاشی بزرگی که در گالری زمستان به نمایش درآمده است، توضیح داد: یک نقاشی با عرض ۲ متر و طول ۱۸ متر از بهنام نوروزی در گالری زمستان در معرض دید مخاطبان قرار گرفته که حاصل زندگی ۲ ماهه این هنرمند در میان زلزله‌زدگان، تاثیرپذیری او از مشاهداتش و تجربه فاجعه است. بهنام نوروزی ۱۰ روز پس از زلزله به مدت ۲ ماه به مناطق مختلفی از دالاهو تا دشت ذهاب برای کمک‌رسانی و امداد رفته است و در این میان به هر منطقه‌ای که پا گذاشته این بوم ۱۸ متری را با خود حمل کرده است و سعی کرده حسی که از فضا گرفته را روی بوم اجرا کند. بنابراین با یک نقاشی آبستره سروکار دارید که هر بخش از آن ناشی از یک وضعیت است و سعی کرده آن احساسات را به مخاطب منتقل کند.
 نمایشگاه «هآوار»

وی درباره نامگذاری این نمایشگاه گفت: «هآوار» از دو کلمه هاوار و آوار تشکیل شده است و هاوار به زبان کردی به معنای فغان و فریاد است. هآوار، کلمه ای ترکیبی است که نمایانگر حال روزهای پس از زلزله است.

گوران در پایان به ویدئوآرتی که در نمایشگاه «هآوار» ارایه شده است، اشاره کرد و افزود: یک ویدئو آرت با موضوع زلزله کرمانشاه توسط مریم دهقان پور اجرا شده است که فرآیند خلق آثار هنری نمایشگاه هآوار را نیز به تصویر می کشد.

نمایشگاه «هآوار» با برنامه‌ریزی گروه «یاری یاران» انجمن حقوق شهروندی ژیار و حمایت خانه هنرمندان ایران برگزار شده است و تمام درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه صرف کمک به تامین هزینه درمان و تحصیل کودکان زلزله‌زده کرمانشاه می‌شود. این نمایشگاه تا ۱۲ مرداد ماه در خانه هنرمندان ایران برپاست.

منبع: مهر