تبیان، دستیار زندگی

چگونه از هزینه های عروسی کم کنیم ؟

آسان اما مجلل عروسی بگیرید

اکثر افراد با ازدواج آسان و کم خرج موافقند اما همین آدم ها عروسی خودشان یا فرزندانشان که می شود بخاطر حفظ آبرو و یا حرف مردم حاضرند کلیه هایشان را هم بفروشند .حتما در عروسی خودتان، خواهر ، برادر و یا فرزندتان با استرس های برگزاری مراسم عروسی مواجهه شده اید. هزینه های ازدواج و برگزاری جشن عروسی یکی از اساسی ترین و در عین حال پر استرس ترین بخش های عروسی است که فکر همه عروس و دامادهای جوان را به خود مشغول می کند. همه دوست دارند که جشن عروسی خود را به بهترین نحو ممکن و بدون کم و کاست برگزار کنند و در عین حال حداکثر صرفه جویی را نیز در هزینه های جشن عروسی داشته باشند.اگر شما هم به دنبال راههای کاهش هزینه های ازدواج و عروسی هستید، این نکات را بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عروسی، هزینه های عروسی، گیفت عروسی، آرایشگاه، گل ارایی، بادکنک ارایی، کلوب ازدواج، درسرهای دوست داشتنی

آرایشگاه عروس و داماد

این را دیگر همه می دانند. چه بگویید عروسم، چه بگویید عروسی دعوتم، شما را دقیقا روی همان صندلی می نشانند و با همان وسایل آرایش می کنند؛ فقط برای عروس یک خرده بیشتر قربانتان می روند، یک خرده بیشتر لفت اش می دهند و خیلی بیشتر پولش را می گیرند. خیلی از عروس هایی که دلشان نمی خواهد چند صد هزار تومان از پول نازنین شان را توی صندوق آرایشگاه بریزند، می روند آرایشگاه، می گویند عروسی خواهر شوهر کوچیکه یا جاری آخریه است و «یه جوری درستم کن نفهمن عروس کدومونیم! می خوام چشم همه دربیاد!» مطمئن باشید طرف کل انرژی اش را می گذارد روی تبدیل شما به سیندرلا!
در آرایشگاه مردانه هم اگر بگویید دامادم، احتمالا یا مشکل کمبود توجه دارید، یا اضافه وزن پول توی جیب آزارتان می دهد! بعضی آرایشگاه ها برای اینکه پول ده برابری که می گیرند حلال شود، ممکن است بروند توی کار ابرو و سرخاب و سفیداب که آن وقت ممکن است تشخیص عروس از داماد در عکس های کلوزآپ مشکل شود! پول توی جیب تان را برای یک رستوران حسابی بعد از عروسی نگه دارید و بروید همان آرایشگاه قدیمی و بگویید: همان همیشگی!

مهمان‌ها را محدود کنید

 اگر می‌دانید فردی به مهمانیتان نمی‌آید یا اگر با او صمیمی نیستید، فقط بخاطر رسم و رسوم دعوتش نکنید و به جای آن با خیال راحت مهمان‌های اصلی را دعوت کنید و برایشان هزینه کنید. همین که کارت دعوت را برای خویشاوند یا دوستی می‌فرستید باید فرض را بر این بگذارید که او به جشن شما خواهد آمد پس کسانی را دعوت کنید که واقعا برای شما و همسرتان مهم هستند و حضورشان را در جشن عروسی می‌خواهید.

 کم عکس بگیرید اما با کیفیت

 حتی اگر از بهترین عکاس شهر بخواهید تا از شما عکاسی کند شک نکنید که بعد از گذشت چند سال تمام عکس‌ها و فیلم‌هایتان قدیمی و از مد افتاده خواهند بود. لزومی هم ندارد که در همه مدل‌ها و حالت‌ها عکس بگیرید و آنها را چاپ کنید. یک عکاس خوب پیدا کنید و از او بخواهید چند عکس متفاوت و خاص بگیرد.

صادقانه درباره میزان پولی که می‌توانید برای عکاسی بدهید را مطرح کنید و از عکاس بخواهید به همان اندازه عکس و فیلم بگیرد. فکر گرفتن عکس‌های هدیه و یادگاری را هم کنار بگذارید. عکس‌های شما جز برای عده محدودی از افراد خانواده قابلیت و ارزش نگه داری را ندارد.

منو غذا را ساده انتخاب کنید

همیشه بالاترین خرج عروسی، شام است اما می‌توانید آن را در سطحی معقول نگه دارید. لازم نیست چندین مدل غذا و دسر انتخاب کنید. فقط چند نوع غذای ساده و یک نوع دسر برای مراسمتان در نظر بگیرید. بااینکه احتمالاً دوست دارید میهمانان از غذا حسابی لذت ببرند اما مطمئن باشید برای آنها مهم‌تر این است که این روز بزرگ را کنار شما جشن بگیرند.

هزینه گیفت عروسی

یکی از رسومی که به تازگی در عروسی ها مد شده، دادن هدیه به مهمان هاست. هدایایی کوچک و زیبا که از طرف عروس و داماد به عنوان یادگاری به مهمان‌ها داده می‌شود. قیمت این گیفت ها معمولا بین 1 تا 3 هزار تومان است (البته این ارزان‌ترین قیمتی است که ما در نظر گرفتیم) و برای یک عروسی جمع و جور 200 نفره هم میانگین باید چیزی حدود 400 هزار تومان خرج کنید. برای اینکه این مبلغ را به حداقل برسانید، بهتر است به هر خانواده یک گیفت بدهید و حتی الامکان خودتان گیفت های‌ تان را بسازید. با این کار هم صرفه جویی کرده اید و هم هنر خودتان را در شب عروسی به معرض نمایش گذاشته اید.

هزینه کارت عروسی

همانطور که درباره‌ گیفت های عروسی و مدیریت کردن آن ها صحبت کردیم بهتر است برای کارت های عروسی تان هم یک فکری بکنید. فکری که هم اقتصادی است هم می توانید همراه دوستان و همسرتان دور هم جمع شوید و برای خودتان کارت عروسی درست کنید. برای این کار دو  راه دارید. اول اینکه وسایل اولیه را بخرید و با طراحی خودتان آن را به کارت عروسی تبدیل کنید و با کمی تزیین برای اقوام‌تان بفرستید یا اینکه بروید به بازار بورس کارت های عروسی، کارت خام بخرید و خودتان با هزینه ای اندک آنها را تزیین کنید. یک راه دیگر هم وجود دارد، به اقوام درجه یک کارت بدهید، بعد عکس یک کارت را بگیرید و برای دوستان و اقوام نزدیک که با آن ها تعارف ندارید، عکس ها را با پیام رسان ها بفرستید. با این کار هم در خرید کارت صرفه جویی می کنید هم لازم نیست خانه به خانه راه بیفتید و کارت بدهید

گل آرایی ها و تزئینات

گل آرایی ماشین عروس، بادکنک آرایی سالن پذیرایی، آتش بازی و ... در ظاهر چندان پرهزینه نیستند اما اگر با هم جمع شوند می توانند بسیار گران باشند. برخی از این خدمات مثل تزئین ماشین عروس را می توانید با هزینه های کمتری نیز انجام دهید. مثلا باحذف برخی از گل های گران قیمت و جایگزین کردن آنها با گل های ارزان تر و یا حذف گل هایی که مربوط به آن فصل نیستند و انتخاب گل هایی که در آن فصل فراوان تر هستند، می توانید هزینه های تزئین ماشین عروس را کاهش دهید.
مواردی مثل بادکنک آرایی و گل آرایی سالن پذیرایی اگر حذف شوند نیز تاثیر چندانی بر گرمی مجلس شما نخواهند گذاشت. مواردی مثل آتش بازی و ... نیز  توسط نزدیکان شما با هزینه های بسیار کمتر قابل اجرا هستند. 

بهترین ایده برای کیک عروس

 کیک عروسی یکی از پر هزینه ترین مخارج عروسی است. شما نباید بخاطر یک کیک چند طبقه فقط برای اینکه مهمانانتان از نداشتن کیک جشن عقد یا ازدواج شما خرده بگیرند دچار هزینه گزاف شوید. پیشنهاد ما برای شما این است که شما به جای تهیه یک کیک چند طبقه با هزینه گزاف و نگرانی بابت تقسیم عادلانه بین مهمانان، می توانید یک مینی کیک با تزئینات هنرمندانه تهیه کنید و روی میز عروس و داماد قرار دهید. یا اینکه خودتان کیک ساده بگیرید و روی کیک را به بهترین شکل ممکن با گل های دست گلتان تزئین کنید. مهمان های شما برایشان مهم نیست که حتما کیکی که میخورند دارای چند نوع مغز و چیپس شکلات باشند. برای آن ها زیباترین لحظه تماشای ذوق شما هنگام بریدن کیکتان است.

به خودتان یادآوری کنید

 اگر در هر مرحله‌ای از برگزاری مراسم ازدواجتان احساس کردید که دوست داشتید آن را مجلل‌تر و با تشریفات بیشتری برگزار کنید، این نکته را به خودتان یادآوری کنید که این مراسم فقط یک روز است و بعد از چند روز و چند ماه و در خوشبینانه‌ترین حالت بعد از چند سال از یاد اطرافیانتان خواهد رفت. حتی خود شما با وجود فیلم و عکس نمی‌توانید تمام جزییات، احساسات و هیجانتان را به یاد بیاورید. درحالیکه دقیقاً بعد از همین روز، شما دغدغه‌های فراوان دیگری خواهید داشت. مثلاً خانه‌ای بخرید، خانه بزرگتری اجاره کنید، کار بهتری پیدا کنید و... همیشه نیازهای فوری‌تر و جدی‌تری در زندگی زناشویی‌تان پیش می‌آید که در مقایسه با برگزاری یک مراسم ازدواج مجلل اهمیت و ارزش بیشتری دارند.


منابع : همشهری جوان / اطلاعات / عروس سیتی /نو عروس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.