تبیان، دستیار زندگی

سرنوشت خود را به دست دیگران نسپارید !

انتخاب رشته مسالۀ کوچکی نیست. آیندۀ شما به یک انتخاب رشته صحیح بستگی دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
سرنوشت خود را به دست دیگران نسپارید!
تبلیغات اول: انتخاب رشته به کمک بهترین و دقیق‌ترین نرم‌افزار
انتخاب رشته مسالۀ کوچکی نیست. آیندۀ شما به یک انتخاب رشته صحیح بستگی دارد. به یاری نرم‌افزار ما می‌توانید بهترین و دقیق‌ترین انتخاب رشته را انجام دهید؛ چون این نرم‌افزار، تطبیق داده شده با گزینش بومی، گزینش استانی و گزینش ناحیه‌ای است و بخت قبولی شما را در رشته مورد علاقه‌تان تا 99 درصد بالا می‌برد.

تقریباً تمامی تبلیغ‌هایی که قصد فروش یک نرم‌افزار انتخاب رشته را دارند از همین عبارت‌ها استفاده می‌کنند؛ افرادی که با اطمینان می‌گویند که نرم‌افزار آنها با آخرین تغییرات و مصوبات سازمان سنجش آموزش کشور از قبیل میزان سهمیه‌های بومی، منطقه‌ای، جنسیت، سهمیه‌های خاص و ... مطابقت سازی شده است (و اصلاً هم به روی مبارک خودشان نمی‌آورند که وقتی هنوز دفترچۀ راهنمای شمارۀ 2 آزمون سراسری 97 از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر نشده است، آنها چگونه از آخرین تغییرات و مصوبات مطلع هستند و از کجا این اطلاعات را کسب نموده‌اند ؟!)

حتی برخی پا را فراتر از این گذاشته و در تبلیغ خود گفته‌اند: « امکان مقایسه داوطلب با دیگر داوطلبان در کنکور سراسری 97»!

یعنی آنها می‌توانند از وضعیت تمامی داوطلبان امسال اطلاع داشته باشند و بر اساس آن انتخاب رشته نمایند! ادعایی که حتی سازمان سنجش آموزش کشور نیز تاکنون مطرح نکرده است. براستی چگونه ممکن است که یک نفر یا یک گروه، از وضعیت تمامی داوطلبان همان سال مطلع شود، در حالی که اطلاعات علمی از وضعیت تمامی داوطلبان سال‌های گذشته نیز تنها در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور است؟!

برخی از مؤسسات نیز، ضمن بازی با کلمات و استفاده از اصطلاحات، تلاش می‌کنند تا به داوطلبان بقبولانند کاری که انجام می‌دهند، علمی، با کیفیتی بسیار خوب و خارج از توان شخصی یک داوطلب است؛ برای مثال، در یکی از تبلیغ‌ها آمده است: « سورت رشته ـ شهرها تحت نظارت عملکردی الگوریتم تعیین مطلوبیت رشته شهر» یا «روش ماتریس متقاطع روش انحصاری دکتر ... است» و «سنجش بر اساس معدل داوطلب (جدید) با خروجی‌های متفاوت»؛ لفّاظی‌هایی که به داوطلب برای شناخت رشته‌ها و دانشگاه‌ها، و در نهایت یک انتخاب رشته صحیح و قابل قبول، هیچ کمکی نمی‌کند؛ برای مثال، این شعار آخر به راستی نامفهوم است؛ زیرا معدل داوطلب در رتبه وی لحاظ می‌شود و کارنامه‌ای که در دست داوطلب است، بر اساس نمره آزمون و تاثیر معدل کتبی نمرات نهایی اوست؛ پس سنجش بر اساس معدل داوطلب با خروجی‌های متفاوت چه معنایی دارد؟!

تبلیغات دوم: انتخاب رشته دستی
«سراغ انتخاب رشته کامپیوتری نروید.سراغ افراد کم تجربه که شناختی از دانشگاه‌ها، رشته‌ها و ... ندارند، نروید.
انتخاب رشته ... تنها انتخاب رشته‌ای است که از سوی مدرس دانشگاه تهران و به صورت دستی در چند جلسه انجام می‌شود.»

محتوای تبلیغات مراکزی که به انتخاب رشته دستی اعتقاد دارند، کم و بیش همان است که ذکر گردید.

این دسته از تبلیغات معتقدند که می‌توانند با مشاوره حضوری، انتخاب رشتۀ دقیق‌تری ارایه دهند؛ اما مشکل این است که در این نوع تبلیغات نیز بیشتر به بازاریابی توجه می‌شود تا دادن اطلاعاتی دقیق و کاربردی به داوطلبان؛ برای مثال، می‌گویند: انتخاب رشته ویژه برای رتبه‌های زیر 1000 یا رتبه‌های بالای 88 هزار در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی.

این در حالی است که اکثر قریب به اتفاق رتبه‌های زیر 1000 موقعیتشان روشن است؛ یعنی می‌توانند، با توجه به علاقه خود، رشته‌هایشان را به ترتیب اولویتی که تمایل دارند، انتخاب کنند (توجه داشته باشید که هر داوطلب می‌تواند 150 انتخاب داشته باشد و عقب یا جلوتر زدن یک رشته، تاثیری در پذیرش داوطلب ندارد؛ یعنی اگر رتبه داوطلبی 800 شده باشد و رشته علوم سلولی مولکولی تهران را در فرم انتخاب رشته‌اش به عنوان هشتادمین انتخاب خود آورده باشد و داوطلب دیگری با رتبه 801 رشته علوم سلولی مولکولی تهران را به عنوان اولین انتخاب در فرم انتخاب رشته‌اش درج کرده باشد، اگر رشتۀ علوم سلولی مولکولی دانشگاه تهران ظرفیت داشته باشد، اولویت با رتبه 800 است؛ در صورتی که دارنده این رتبه در هیچ یک از انتخاب‌های قبلی‌اش پذیرفته نشده باشد).

رتبه‌های داوطلبانی مانند مثال پیشگفته که بالای 88 هزار است هم وضعیتشان روشن است. وقتی در سال گذشته در کل کشور، کمتر از چند ده هزار نفر در هر یک از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی در رشته‌های روزانه پذیرفته شده‌اند (رشته‌های روزانه شامل تمامی رشته‌های روزانه دوره دکتری حرفه‌ای، کارشناسی‌ارشد، کارشناسی و کاردانی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کل کشور می‌شود)، می‌توان متوجه شد که کسی که رتبه بالای 80 هزار بیاورد، در هیچ یک از رشته‌های روزانه و به احتمال قوی شبانه هم پذیرفته نخواهد شد و حتی شاید اجازه انتخاب رشته‌های روزانه و شبانه را نیز نداشته باشد و تنها باید رشته‌های دانشگاه‌های پیام‌نور، غیرانتفاعی یا رشته بدون آزمون را انتخاب کند. اگر هم داوطلبی تصور می‌کند که به دلیل داشتن رتبه نه چندان مطلوب (چند ده هزاری) باید حتماً به مرکز خاصی مراجعه کند تا بتواند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرفته شود، باید گفت که در چند سال اخیر، مسؤولان سازمان سنجش آموزش کشور بارها اعلام کرده‌اند که همۀ داوطلبان، حتی افرادی که کنکور نداده‌اند، امکان انتخاب رشته دارند و می‌توانند در دانشگاه پذیرفته شوند.

چه باید کرد؟
در سال‌های دورتر، داوطلبان فقط امکان وارد کردن 14 رشته را در فرم انتخاب رشته داشتند؛ در نتیجه،داوطلبان باید با توجه و رتبه و وضعیت خود، با دقت بسیار انتخاب رشته می‌کردند و مواظب بودند که حتی یک انتخاب خود را بی‌حساب به هدر ندهند؛ اما در حال حاضر، هر داوطلب در فرم انتخاب رشته امکان 150 انتخاب دارد و در واقع حساسیت انتخاب رشته مثل گذشته نیست. امروزه فقط مهم این است که هر داوطلب با توجه به علایق، توانایی‌ها و شرایط خود (توجه به دانشگاه،شهر و دور‌ه‌های تحصیلی که انتخاب می‌کند)، انتخاب رشته نماید؛ چون، همان طور که پیش از این گفتیم، اولویت‌بندی کدرشته‌محل‌ها هیچ نقشی در پذیرش افراد ندارد و فقط بیانگر اولویت علاقه‌مندی داوطلب است؛ یعنی داوطلب با توجه به علایق خود، به ترتیب، کد رشته محل‌های مورد علاقه‌اش را در فرم انتخاب رشته وارد می‌کند؛ البته بعضی از رشته‌ها، همان طور که در دفترچه راهنمای شماره 2 آزمون سراسری نیز ذکر شده است، شرایط خاصی دارد که حتماً باید هنگام انتخاب رشته‌های مورد نظر به آنها توجه کرد.

از همین رو، فقط مطالعه دفترچه راهنمای سازمان سنجش برای انتخاب رشته کفایت می‌کند و نیازی نیست که به مراکز انتخاب رشته مراجعه کنید. برای اطلاع از وضعیت دانشگاه‌های کشور نیز بهترین گزینه، سایت‌های دانشگاه‌ها هستند، و در نهایت، اگر فکر می‌کنید که حتماً باید بدانید که در چه محدوده رشته‌هایی پذیرفته خواهید شد، نرم‌افزار سازمان سنجش آموزش کشور، دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارد؛ زیرا با توجه به نتایج کلیه داوطلبان سال‌های گذشته این نرم‌افزار تهیه شده است (قریب به اتفاق مراکز انتخاب رشته اطلاعات خود را از طریق همین نرم‌افزار کسب می‌کنند و بعد برای یک انتخاب رشته هم رقم‌های نجومی از داوطلبان می‌گیرند)؛ هر چند که سازمان سنجش نیز معتقد است که نمی‌توان نتایج هیچ نرم‌افزاری، حتی نرم‌افزار سازمان سنجش، را صد درصد قطعی دانست؛ چون شما، همان طور که پیش از این نیز گفته شد، بر اساس نتایج داوطلبان سال یا سال‌های گذشته انتخاب رشته می‌کنید و امکان دارد که داوطلبان در سال جاری هنگام انتخاب رشته به گونه‌ای متفاوت عمل کنند و یک رشته نسبت به سال قبل مطلوب‌تر شده یا کمتر مورد استقبال داوطلبان قرار گیرد. همچنین ظرفیت‌های دانشگاه‌ها هر سال تغییر می‌کند و حتی گاهی اوقات یک رشته در سراسر دانشگاه‌های کشور حذف می‌شود یا رشته جدیدی به مجموعه رشته‌های دانشگاهی اضافه می‌گردد.

نکته مهم
بسیاری از داوطلبان برای پر کردن فرم انتخاب رشته به کافی نت‌ها مراجعه می‌کنند. برخی از کافی نت‌ها به دلیل حجم زیاد مراجعه کنندگان، به داوطلبان پیشنهاد می‌دهند که فرم پیش نویس را تحویل آنها داده تا آنها انتخاب رشته را انجام دهند و دو روز بعد برای اطمینان از انجام انتخاب رشته مراجعه نمایند. متاسفانه برخی از اوقات، داوطلبان هنگام مراجعۀ دوباره، فرم انتخاب رشته را بررسی نمی‌کنند و در نتیجه گاه به اشتباه در کد رشته محلی پذیرفته می‌شوند که آن را انتخاب نکرده بوده‌اند، و یا آنکه رشته مورد نظرشان از سوی کافی‌نت‌ها در فرم انتخاب رشته درج نمی‌شود؛ از همین رو، به داوطلبان تاکید می‌شود که حتماً یک کپی از فرم انتخاب رشته خود تهیه و آن را به طور دقیق کنترل کنند و در صورت بروز اشتباه، آن را تصحیح نمایند.

برخی از مؤسسات، ضمن بازی با کلمات و استفاده از اصطلاحات، تلاش می‌کنند تا به داوطلبان بقبولانند که کاری که انجام می دهند، علمی، با کیفیتی بسیار خوب و خارج از توان شخصی یک داوطلب است؛ برای مثال، در یکی از تبلیغ‌ها آمده است: «سورت رشته ـ شهرها تحت نظارت عملکردی الگوریتم تعیین مطلوبیت رشته ـ شهر»

مطالب مرتبط:
در انتخاب رشته آگاهانه عمل کنید
باور کنید که انتخاب رشته آسان است !
مشورت در انتخاب رشته
سرنوشتتان را خودتان رقم بزنید

منبع: پیک سنجش