تبیان، دستیار زندگی

غذاهای زنانه!

فواید استروژن در رژیم غذایی

استروژن یک هورمون زنانه است که در مردان نیز به مقدار اندک وجود دارد. تولید استروژن در زنان طی دوران یائسگی کاهش می‌یابد که این شرایط پیامدهای خاص خود را به همراه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استروژن مواد غذایی
امروزه افراد بیشتری به دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم برای بهبود سلامت خود توجه دارند و این شرایط به یک سبک زندگی تبدیل شده است. اما گاهی اوقات ما از این که به چه مواد غذایی برای تقویت وضعیت جسمانی یا روانی خود نیاز داریم، آگاه نیستیم.
استروژن یکی از مواردی است که به ویژه برای زنان از اهمیت چشمگیری برخوردار است. این هورمون در بهینه سازی شرایط جنسی و باروری انسان نقش دارد و از کارکرد درست و مناسب اندام‌های دیگر اطمینان حاصل می‌کند.

فواید استروژن

استروژن یک هورمون زنانه است که در مردان نیز به مقدار اندک وجود دارد. تولید استروژن در زنان طی دوران یائسگی کاهش می‌یابد که این شرایط پیامدهای خاص خود را به همراه دارد.
استروژن مسئولیت موارد زیر را بر عهده دارد:
تنظیم چرخه قاعدگی
ایجاد ویژگی‌های زنانه
حفظ شرایط خوب قلب، عضلات، استخوان‌ها و سیستم‌های تولیدمثل و جنسی
بر همین اساس است که حفظ سطوح مناسب استروژن اهمیت دارد و در غیر این صورت با پیامدهایی که می‌توانند مضر باشند، مواجه خواهید شد. برای پیشگیری از این شرایط، مصرف مواد غذایی سرشار از استروژن اهمیت دارد.

بدن بدون استروژن

اگر سطوح استروژن بدن خود را بررسی نکنید قادر نخواهید بود تا از هرگونه مشکل سلامت که می‌توانند به واسطه سطوح پایین این هورمون شکل بگیرند، پیشگیری کنید. کمبود استروژن می‌تواند با علائمی مانند احساس برانگیختگی، دشواری در خواب، و ریزش مو به میزان زیاد خود را نشان دهد.

منابع غذایی برای استروژن

میوه جات و سبزیجات
این دو گزینه پاسخی تقریباً برای تمام مشکلات محسوب می‌شوند. این مواد غذایی در تمام رژیم‌های غذایی سالم جایگاه ثابت دارند. میوه جات و سبزیجات حاوی فیتواستروژن هستند که تولید استروژن در زنان را تحریک می‌کند.
یک صد گرم سبزیجات می‌تواند حاوی حدود 94 تا 604 میکروگرم فیتواسترژون باشد. گنجاندن آن‌ها در وعده غذایی بعدی ایده خوبی است. از بهترین میوه‌ها در این زمینه نیز می‌توان به سیب، آلو، گوجه فرنگی، خیار، خرما و پاپایا اشاره کرد.
مصرف سبزیجات زیر را مدنظر قرار دهید:
بروکلی
بادنجان
کدو تنبل
چغندر
سیب زمینی
کرفس
یونجه
دانه‌های خوراکی و غلات
دانه‌های خوراکی و غلات حاوی مقدار قابل توجهی فیتواسترژن هستند. آن‌ها را می‌توان با محصولات دیگر ترکیب کرد تا محتوای ویتامین‌ها و مواد معدنی دریافتی افزایش یابد.
دانه‌هایی مانند بذر کتان و کنجد و غلاتی مانند گندم، برنج، جو و جو دوسر مصرف کنید.

استروژن یکی از مواردی است که به ویژه برای زنان از اهمیت چشمگیری برخوردار است. این هورمون در بهینه سازی شرایط جنسی و باروری انسان نقش دارد و از کارکرد درست و مناسب اندام‌های دیگر اطمینان حاصل می‌کند

سویا و مغزهای خوراکی
سویا منبع مهمی برای فیتواستروژن است. یک صد گرم سویا حاوی حدود 103 میکروگرم فیتواستروژن است. مصرف محصولاتی که از سویا تهیه می‌شوند مانند ماست سویا و توفو را مدنظر قرار دهید.
مغزهای خوراکی نیز منبع خوبی برای فیتواستروژن هستند که از بهترین گزینه‌ها می‌توان به پسته، بادام، فندق و بادام زمینی اشاره کرد.

عاداتی که به تقویت سطوح استروژن کمک می‌کنند

افزون بر اضافه کردن مواد غذایی سرشار از استروژن به رژیم غذایی، شما باید فعالیت‌هایی که به بهبود سطوح این هورمون کمک می‌کنند را نیز مد نظر قرار دهید.
ورزش هوازی انجام دهید
ورزش هوازی یا ایروبیک به متابولیز استروژن کمک می‌کند. انجام این تمرینات ورزشی تولید هورمون‌های خوب در بدن را افزایش می‌دهد. بر همین اساس، انجام روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی را فراموش نکنید.
بیش از 6 ساعت بخوابید
خواب شبانه کمتر از 6 ساعت می‌تواند تولید استروژن را کاهش داده و در نتیجه میل جنسی فرد نیز کاهش می‌یابد.
مکمل مصرف کنید
مکمل‌ها تنها باید زیر نظر پزشک استفاده شوند. آن‌ها از پروتئین و گیاهان دارویی تهیه شده‌اند که به تولید استروژن و همچنین هورمون‌های زنانه دیگر کمک می‌کنند. مکمل‌ها باید آخرین گزینه شما باشند.

اندکی آموزه‌های علمی

تلاش بر این است که از هرگونه پیامد ناشی از سطوح پایین استروژن پیشگیری شود. این کاهش بیشتر هنگامی که زنان وارد دوره یائسگی می‌شوند، رخ می‌دهد. با این وجود، اگر پیش از آن اقدامات لازم را انجام داده باشید در معرض خطر کمتری نیز قرار خواهید داشت.
از نظر علمی، الگویی برای نشان دادن چگونگی واکنش بدن یک زن طی دوران یائسگی وجود ندارد. با این وجود، راه حل‌هایی برای تسهیل گذار وجود دارند. افزودن استروژن به رژیم غذایی می‌تواند پاسخ شما باشد.
این شرایطی پیچیده نیست و همان‌گونه که متوجه شدید تقریباً همه به موادی مانند میوه جات، سبزیجات و غلات دسترسی دارند. مقداری سویا و مغزهای خوراکی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هشت ساعت بخوابید و زمانی را برای ورزش اختصاص دهید. آن‌ها اقداماتی ساده اما ضروری برای حفظ سلامت محسوب می‌شوند.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.