تبیان، دستیار زندگی

کفش مناسب

کف یک کفش مناسب، برای افرادی مانند معلمان، که به سبک حرفه خود ساعت های زیادی سرپا می ایستند یا راه می روند، باید به گونه ای باشد که مانند فنر ضربه های وارد به پا را بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
کفش مناسب
فعالیت های حرفه پرتلاش معلمی ایجاب می کنند که معلم دائماً در تکاپو و رفت و آمد باشد؛ ساعت ها پای تخته بایستد تا مطالب درسی را بنویسد و توضیح دهد؛ مرتب در کلاس راه برود و به تکالیف دانش آموزان رسیدگی کند و .... همه این فعالیت ها باعث می شود که فشار زیادی به بدن و به خصوص به ناحیه پا وارد شود. انجام دادن ورزش های مناسب و استفاده از کفش راحت، تا  حد بسیار زیادی از شدت فشارهای وارده می کاهد وبه سلامت و شادابی معلم کمک می کند. به این سبب، در این مقاله ویژگی های یک کفش مناسب را بر می شماریم:
کف یک کفش مناسب، برای افرادی مانند معلمان، که به سبک حرفه خود ساعت های زیادی سرپا می ایستند یا راه می روند، باید به گونه ای باشد که مانند فنر ضربه های وارد به پا را بگیرد. جنس آن خشک و سخت نباشد و به علاوه، پا کاملاً در کفش راحت باشد.

اندازه کفش مناسب به گونه ای است که وقتی پا کاملاً در کفش جا می گیرد، جلو آن به اندازه یک انگشت جا داشته باشد، به  علاوه، عرض کفش نباید کمتر از عرض پنجه ها باشد.

*کفش مناسب هرگز نباید تنگ باشد. کفش تنگ فشارهای زیادی به پا و بدن وارد می کند. از قدیم هم گفته اند: "تهی پای رفتن به از کفش تنگ."
*بهترین زمان برای خرید کفش،  عصرها، به سبب تورم، بیشتر از اندازه آن در صبح هاست.
*در صورتی که بخواهید از کفش پاشنه دار مناسب استفاده کنید، حداکثر بلندی پاشنه کفش برای آقایان باید 5/2 تا 5/3 سانتیمتر و برای خانم ها 3 تا 5/4 باشد.
*بهترین جنس برای کفش،چرم است که هم قدرت جذب رطوبت دارد وهم شکل پا را به خود می گیرد.
*کفش نو را نباید ابتدا مدت زیادی پوشید، بلکه باید از آن به تدریج استفاده کرد تا شکل آن، مناسب پا شود و پا نیز به آن عادت کند.
خرید کفش مناسب و مرغوب، حتی اگر گران تر باشد، از نظر سلامت بدن ارزش دارد و نوعی صرفه جویی است.
*می دانیم کف پا دارای قوس هایی است، یک کفش مناسب باید متناسب با قوس های پا طراحی شده باشد؛ به گونه ای که کاملاً قوس های طبیعی پا را حفظ کند.
*در صورتی که کف پا از نظر قوس های طبیعی آن یا پنجه و انگشت مشکلاتی داشته باشد، قبل از تهیه کفش باید به پزشک متخصص(طب فیزیکی و توان بخشی) مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:
کفش مناسب برای مدرسه
نابهنجاری های اندام تحتانی
کفش خوب

منبع: معلم
تهیه کننده: سهیلا نیک نژاد
با همکاری دکتر پیمان بنکدار (متخصص طب فیزیکی)