تبیان، دستیار زندگی

اهتمام بنیاد علوی به تجهیز و نوسازی مساجد مناطق محروم

از جمله اماکن عمومی که در نقاط مختلف کشور همواره به محفلی برای اجتماع گروه های مردمی و هم افزایی آنها در فعالیت های اجتماعی، عبادی و سیاسی نقش موثری داشته است، باید به مساجد، زائرسرها و حوزه های علمیه اشاره کرد؛ اماکن متبرک و مقدسی که در مناطق کمتر توسعه یافته به لحاظ محدودیت های مالی کمتر مردم، دچار برخی مشکلات زیرساختی و عمرانی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسجد
 
مساجد و زائرسراها که در نقاط مختلف کشور به کانونی برای عبادت، مطالعه علوم دینی و گسترش تعالیم الهی تبدیل شده است، در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، کارکردهای افزون تری دارد و جدا از مسائل دینی نقش موثری در افزایش مشارکت مردمی دارد؛ اماکن متبرک و ارزشمندی که بر همین اساس ضرورت توجه به آنها بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش تبیان، از جمله اماکن عمومی که در نقاط مختلف کشور همواره به محفلی برای اجتماع گروه های مردمی و هم افزایی آنها در فعالیت های اجتماعی، عبادی و سیاسی نقش موثری داشته است، باید به مساجد، زائرسرها و حوزه های علمیه اشاره کرد؛ اماکن متبرک و مقدسی که در مناطق کمتر توسعه یافته به لحاظ محدودیت های مالی کمتر مردم، دچار برخی مشکلات زیرساختی و عمرانی هستند.

با توجه به کارکردهای فراوان و اثرگذاری قابل تأمل اماکن مذهبی مثل مساجد در زندگی مردم به ویژه مناطق محروم، توجه به این اماکن و تلاش برای نوسازی آنها همواره مورد توجه مسئولان بوده است، اما این مسئله به واسطه برخی کاستی های مالی آنچنان که باید و شاید به ویژه در روستاها خالی از مشکل نبوده است.

بنیاد علوی از جمله معدود نهادهای فرادولتی کشور است که در این فضا مورد موثری داشته است و با هزینه های قابل توجه و در قالب برنامه های مدون توسعه و تجهیز مساجد، زائرسراها و حوزه های علمیه را در دستور کار خود قرار داده است.

نوسازی مسجد اباعبدالله الحسین(ع) روستای آنابای از توابع شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی، احداث مسجد در قلعه‌گنج، كمك به احداث و تكمیل مسجد جامع خرمشهر، احداث دو باب مسجد در منطقه بشاگرد، نوسازی مسجد قبا در قادر آباد گرگان، نوسازی حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) شهرستان شاهین‌دژ، احداث موکب حضرت صاحب‌الزمان(عج)، کمک مالی به مسجد حضرت علی ابن ابیطالب(ع) بخش درح، نوسازی مسجد قبا در قادر آباد گرگان، تجهیز مسجد امام حسن عسگری(ع) در مسجد سلیمان،‌ کمک مالی به مسجد جامع صاحب‌الزمان(عج) در مشهد مقدس و... تنها بخشی از کمک های بنیاد مذکور به مساجد و اماکن متبرکه شهر و روستاهای مختلف کشور است.

بنیاد علوی همچنین در راستای حمایت از مساجد، زائرسراها و حوزه های علمیه  اقدامات دیگری را نیز صورت داده است که از جمله آن می توان به كمك به صورت نقدی یا تأمین سیمان به حوزه‌های علمیه مثل حوزه علمیه سیدالشهداء(ع) خرمشهر،‌ حوزه‌های علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) در شهرستان اندیکا خوزستان، حوزه علمیه خاتم‌الانبیاء ‌اراك و نیز حوزه علمیه حضرت امام خمینی(ره) در منطقه ازگل تهران و ... اشاره کرد.

این نهاد فرا دولتی همچنین فعالیت های قابل توجهی در مسیر کمک به احداث زائرسراها، مثل زائرسراهای استان كردستان و استان چهارمحال و بختیاری در مشهد مقدس، زائرسرای معصومیه(س) در شهرستان بیجار کردستان و ... عملیاتی کرده است.

به رغم اینکه بنیاد علوی در بخش های مختلف کشور برای مساجد و زائرسرها هزینه های قابل تأملی انجام داده است، اما این هزینه ها در شهرستان قلعه گنج استان کرمان که در آنجا پروژه آبادانی و پیشرفت در دستور کار بنیاد علوی است، به شکل ویژه تری دنبال می‌شود. با عنایت به نیازهای این منطقه و با همكاری بنیاد مسكن انقلاب اسلامی، در سال 95 مسجدی به مساحت 200 مترمربع، با معماری زیبای ایرانی-اسلامی در محوطه مجتمع اداری شهرستان قلعه گنج با اعتبار 11 میلیارد ریال احداث شد و به بهره برداری رسید.

همچنین به منظور تجهیز مساجد شهرستان قلعه گنج با بررسی میدانی مساجد موجود اولویت دهی 240 مسجد جهت تجهیز شناسایی شد که با اعتبار 20 میلیارد ریال در بخش های تامین آب، برق، تجهیز وضوخانه و سرویس های بهداشتی و تاسیسات و فرش کف مساجد در سال جاری در حال انجام می باشد که تاکنون 144 مسجد از 5 دهستان شهرستان قلعه گنج تجهیز شده است.

به این فهرست خدمات ارائه شده در نخستین شهر نمونه اقتصاد مقاومتی کشورمان، تکمیل ساختمان حسینیه گلدشت و احداث مدرسه قرآنی در شهرستان قلعه گنج با اعتبار 3 میلیارد ریال و احداث مسجدی به مساحت 200 مترمربع در روستای شمزان واقع در حومه قلعه گنج را می‌توان افزود و همچنین از ساخت 98 سرویس بهداشتی برای 56 مسجد در سطح دهستانهای شهرستان یاد کرد.

بنیاد علوی همچین جدا از شهرستان قلعه گنج و موارد دیگری که به آن اشاره شد، پروژه  پایش مجدد و تکمیل مستندات مساجد شهرستان لنده جهت بر آورد قیمت و آغاز بازسازی چهار مسجد تا پایان سال 1396 را دنبال کرده است؛ اقدامی که بر اساس آن قرار است در سال جاری و آتی به شکل ویژه ای در دستور کار قرار خواهد گرفت و توسعه و تجهیز مساجد شهرستان لنده مورد توجه است.