تبیان، دستیار زندگی

نمادهایی که در فراماسونری کاربرد فراوان دارد

اسرار فوق سری فراماسونری+عکس

در قرون 18 و 19 میلادی تشکیلات فراماسون به خدمت امپریالیسم درآمد و همانند میسیون ها (هیأت های مذهبی) به عنوان جاده صاف کن استعمار به مناطق مختلف دنیا گسیل داده شدند…
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فراماسون
فراماسون گرفته شده از کلمه فرانسوی فرانماسون (franemason) که ترجمه لغوی آن "بنّای آزاد" می باشد. تاریخ تشکیل فراماسون ها به قرون وسطی برمی گردد و بدین نحو که در آن ایام بنّاهای آزاد روز مزد دوره گرد، با تشکیل اتحادیه ای در شهری از فرانسه گرد هم آمده و برای پیش برد منافع مشترکشان تصمیماتی اتخاذ می کردند و آن ها پس از مدتی تشکیلاتِ مخفی و زیرزمینی خود را به نام فراماسون نامیدند.

در قرون 18 و 19 میلادی تشکیلات فراماسون به خدمت امپریالیسم درآمد و همانند میسیون ها (هیأت های مذهبی) به عنوان جاده صاف کن استعمار به مناطق مختلف دنیا گسیل داده شدند.

فراماسونری عمده‌ی تعلیمات خود را از حکومت طاغوتی و شیطانی مصر باستان کسب کرده است، هر چند تعالیم اندکی نیز از بقیه ی حکومت‌های الحادی فراگرفته است.


بزرگترین لژ آنان در انگلیس تشکیل شد که عمدتاً بعنوان عامل انگلیس عمل می کردند و اعضای اصلی این دستگاه از اعیان، اشراف، سرمایه داران و بازاریان متموّل بودند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، شعب دستگاه فراماسون در کنار استعمار به کشورهای اسلامی، بخصوص ترکیه، ایران و جهان عرب راه پیدا کردند.فراماسون عضو انجمن های سری است که با استعمار انگلیس سیا و امریکا رابطه مستقیم داشته و مرام ادعایی-اش اخوت و برادری، ولی انگیزه اصلی وی تصاحب قدرت و زور و زَر و خدمت به امپریالیسم می باشد.

ماسون اعظم، «نکدت اجران» در این باره می نویسد: بعضی ماسون ها گمان می کنند فراماسونری نوعی سازمان نیمه مذهبی ـ نیمه خیریه است که در آن می توانند ارتباطات اجتماعی پسندیده داشته باشند و لذت ببرند. عده ای دیگر فکر می کنند هدف فراماسونری این است که انسان های خوب را خوب تر کند. باز عده ای گمان می کنند فراماسونری محل شخصیت سازی است. به طور خلاصه کسانی که با نحوه خواندن و نوشتن زبان خاص ما آشنا نیستند، معنای نمادها و تماثیل را به این شکل درک می کنند. فراماسونری و اهداف آن برای آن عده اندکی از ماسون ها که قادرند عمیقاً در آن وارد شوند کاملاً متفاوت است.

مصر باستان، منشأ فراماسونری

فراماسونری عمده‌ی تعلیمات خود را از حکومت طاغوتی و شیطانی مصر باستان کسب کرده است، هر چند تعالیم اندکی نیز از بقیه ی حکومت های الحادی فرا گرفته است. در هر صورت رد پای حکومت طاغوتی فرعون های مصر باستان را می توان در سراسر تعالیم ماسونی یافت.

شواهد که در ادامه می آید بر این مدعا صحه می گذارند:
نقوش اهرام، مجسمه های ابوالهول و همچنین نوشته های هیروگلیف در سراسر لژها و نشریات ماسونی به چشم می خورد.
دعاهایی که فراماسون ها می خوانند، مملو از عبارات مصری است که در زمان فراعنه استفاده می شد. برای نمونه: (مَعَت نِب مِن آ، مَعَت بَ آ = بزرگ است استاد فراماسونری ، بزرگ است روح فراماسونری)
یکی از نمادهایی که در فراماسونری کاربرد فراوان دارد، علامت و نماد « چشم جهان بین :All seeing eye » است که به صورت یک هرم و چشم در انتهای آن می باشد. این نماد مربوط به یکی از خدایان مصر باستان بوده است.

ایران و نفوذ فراماسونر‌ها

دورهٔ قاجار در تاریخ معاصر ایران به دلایل متعددی که عمده ‏ترین آنها ارتباط نزدیک ایران با کشورهای غربی است، دارای اهمیت بسیار است. توجه غربیان به ایران در این دوره در چارچوب رقابت های استعماری انگلستان، روسیه و فرانسه شکل گرفت.

بنیانگذار نخستین انجــمن فراماســونری در ایران «میرزا ملکم خان ارمنی» است. او بنـیان گذار نخستین تشکیلات فراماسونری است که با کسـب اجازه از ناصرالدین شاه و با نام «فراموشخانه» شروع به فعالیت نمود.


روند وابستگی جامعه ایران به غرب با ورود اولین دسته از ایرانیان به مجامع فراماسونری که در آغاز منحصر به سفرا و محصلان اعزامی به اروپا بود، تشدید شد و رفته ‏رفته با گسترش یافتن شبکهٔ لژهای فراماسونری و افزایش اعضای آن که عمدتاً از میان طبقات صاحب نفوذ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی گزینش می‏ شدند، ابعاد گسترده ‏تری یافت. فراماسونری یکی از عوامل مؤثر در تحولات است که باید در کنار سایر عوامل به نحو شایسته مورد بررسی و تعمیق قرار گیرد.

اعضای لژ بیداری: ۱. میرزاابوالحسن فروغی ۲. وقارالسلطنه وصال ۳. عزت‏الله خان عزالملک ۴. دبیرالملک بدر ۵. شیخ مرتضی نجم‏آبادی ۶. سیدنصرالله تقوی ۷. شیخ ابراهیم زنجانی ۸. ذکاءالملک فروغی ۹. عباسعلی خان تربیت ۱۰. همایون سیاح ۱. ارباب کیخسرو شاهرخ ۱۲. محمدخان غفاری (کمال‏الملک)

بنیانگذار نخستین انجــمن فراماســونری در ایران «میرزا ملکم خان ارمنی» است. او بنـیان گذار نخستین تشکیلات فراماسونری است که با کسـب اجازه از ناصرالدین شاه و با نام «فراموشخانه» شروع به فعالیت نمود. انتشار نشریه «قانون» مهمترین اقدام وی برای نشر اندیشه های سکولاریسـتی و اومانیستی در ایران بود.

از لژهای فراماسونری ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
لژ روشنایی در شیراز، لژ بیداری ایرانیان، لژ همایون، لژ مولوی، لژ تهران، لژ خیام، لژ کوروش، لژ مهر و لژ ستاره سحر.


برخی از نماد‌های مهم

1.چشم جهان بین: یکی از نمادهایی که در فراماسونری بسیار کاربرد دارد نماد چشم جهان بین است که به صورت یک هرم و چشم در انتهای آن می باشد این نماد مربوط به یکی از خدایان مصر باستان می باشد

2.گونیا و پرگار: در وسط این دو علامت، حرف G قرار گرفته است (به اعتقاد فراماسون ها، « Goat = بز » نماد شیطان است. نکته ی جالب دیگر، این که در برخی از لژ ها بر روی علامت پرگار و گونیا، علامت چشم جهان بین نیز حک شده است که نشان دهنده ی اهمیت فوق العاده ی علامت چشم جهان بین در نزد ماسون ها می باشد.
فراماسون
3.دست شیطان یا دست شاخدار: در تفکر ماسون ها و شیطان پرستان، شیطان شاخدار Cornuto است و با حرکت دست خود، شیطان را نمایش می دهند. در این علامت باید روی دست به طرف شما باشد و در نشان دادن با دست چپ انگشت شصت باید باز شود! ولی با دست راست شصت هم بسته است.
اوباما
4.افسانه ی ایزس (Isis) یا زن بیوه، نیز از دوران مصر باستان اقتباس شده است. فراماسونها اعتقاد دارند که تمام ماسونها فرزندان زن بیوه می باشند.

5.علامت آنخ: نماد Isis است و در لژهای ماسونی به کار می رود. این علامت امروزه به عنوان سمبل جنس زن و نشانه ی فمینیست ها (Feminists) نیز به کار می رود.
فراماسون

منابع:
مقاله "ضرورت توجه به نقش پنهان فراماسونری در تحولات تاریخ معاصر ایران" به قلم  موسی حقانی که در شماره 2 مجله تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.
مقاله فراماسونری، به قلم نوروز اکبری زادگان/سایت راسخون
"فلسفه فراماسونری"/ شماره 68 مجله موعود به نقل از سایت حوزه
"نمادهای فراماسونری"/ جنبش سایبری 313

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.