تبیان، دستیار زندگی

فواید و آثار ورزش مستمر

جامعه ما، با میانگین سنی بسیار پایینی که دارد، طبیعتاً به ورزش اقبال بسیار نشان می دهد. این اقبال عمومی، در رفتارهای روزمره ما به خوبی قابل مشاهده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
فواید و آثار ورزش مستمر
به نظر شما وضعیت ورزش در جامعه ما چگونه است؟ جامعه ما، با میانگین سنی بسیار پایینی که دارد، طبیعتاً به ورزش اقبال بسیار نشان می دهد. این اقبال عمومی، در رفتارهای روزمره ما به خوبی قابل مشاهده است. یکی از بحث های همیشگی و روزمره اغلب ما در محیط های کاری و در وسایل نقلیه عمومی، در مورد نتایج مسابقات ورزشی است.

ورزشکاران در کشور ما بسیار محبوب و مورد توجه اند. یکی از شبکه های تلویزیونی بیشتر به ورزش می پردازد و نشریات ورزی فروش فوق العاده ای دارند. ولی متأسفانه، با وجود این گرایش فوق العاده، سطح سلامت و آمادگی جسمانی عمومی جامعه بسیار پایین است. باید پذیرفت که ما بیشتر دوست داریم به تماشای ورزش بنشینیم یا در مورد آن صحبت کنیم و کمتر خود به ورزش می پردازیم، نگاه ما بیشتر به پوسته جذاب و هیجان انگیز ورزش قهرمانی است. مسلماً یکی از دلایل این برخورد سطحی و غیر مفید و کاذب، از کمبودهای موجود در معرفی درست ورزش های عمومی و درمانی و تمایز آن از ورزش قهرمانی است.

سهم عمده ای از این آشنایی و معارفه، باید در نظام آموزش و پرورش و به همت معلمان انجام گیرد. زیرا آموزش و پرورش و به همت معلمان انجام  گیرد. زیرا آموزش های اولیه انتقال می یابد، برای درونی شدن و ایجاد تغییرات رفتاری اقبال بیشتری دارند. از این رو، موضوع اصلی این مقاله نیز معرفی جنبه های مفید ورزش عمومی و پایه، یعنی ورزشی است که عموم مردم بتوانند آن را انجام دهند.

تحقیقات فراوانی مؤید آن است که فعالیت فیزیکی و ورزشی با سلامت ارتباط بسیار نزدیکی دارد. مطالعات نشان داده است که  احتمال ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلبی، با ورزش کاهش می یابد و حتی  پس از ابتلا، جلو پیشرفت آن را می گیرد. اگر توجه کنیم که بیماری های عروق کرونر، دلیل اصلی مرگ بسیاری از افراد است، اهمیت مطلب روشن تر می شود.


ورزش مستمر، از میزان ابتلا به سرطان، سکته مغزی و پر فشاری خون می کاهد و به بیماران چاق، افسرده، قندی و آنان که افزایش چربی خون دارند، برای کنترل مشکلشان کمک می کند. مطالعات انجام شده در طی 8 سال روی 13000 نفر نشان داد که  حتی یک آمادگی جسمانی و متوسط نیز با کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان همراه است. وقتی از کسی که مرتب ورزش می کند، سؤال کنید که از ورزش چه سودی می برد، پاسخ خواهد داد: ورزش به من احساس بهتری می دهد. این احساس بهتر بودن از راه های گوناگون به دست می آید که یکی از آنها، افزایش توانایی قلب و ریه هاست.

همه ما روزانه در معرض فشارهای روانی و  تنش های فراوانی قرار دادیم که در دراز مدت اثر فرساینده عمیقی بر  جسم وروانمان می گذارد. یافته های اخیر حاکی است که آثار ورزش بر سیستم هورمونی، پیامبرهای عصبی و سیستم شیمیایی خون، باعث تعدیل پاسخ بدن به تنش های خارجی می شود. در اثر ورزش منظم، مواد شبه مخدری مهمی در مغز و سیستم عصبی ساخته می شود. که باعث ایجاد نشاط و سرزندگی و خوشحالی می گردد. ورزش احتمالاً پیری را به تأخیر می اندازد، از میزان ابتلا به پوکی استخوان و کمر درد می کاهد و خواب را بهتر می سازد.

به طور خلاصه، آثار مهم ورزش بر سلامت بدن عبارت از:
1*بهتر کردن حالت و عملکردهای روانی فرد
2*بهتر کردن شکل ظاهری فرد
3*بهبود عملکرد سیستم قلب و ریه ها
4*بهبود قدرت و استقامت عضلات بدن
5*تعدیل پاسخ به تنش ها و فشارهای روانی
6*محافظت از بروز کمر درد
7*به تأخیرانداختن احتمالی پیری
8*حفظ وزن طبیعی بدن و جلوگیری از چاقی
9*کم کردن خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلبی
10*ایجاد آرامش و رخوت عضلانی طبیعی و خوش آیند
11*کم کردن احتمالی پوکی استخوان
12*بهبود قدرت تعادل و هماهنگی بدن
13*در افراد مسن، ورزش خطر سقوط و زمین خوردن را کم  می کند و بر ظرفیت عملکردی آنها می افزاید
14*در خانم ها ورزش علایم ناخوش آیند قبل از عادت ماهانه را کم می کند، از علایم اندومتریوز می کاهد و تنش ناشی از وضع حمل را کمتر می کند.
15*ورزش باعث ارتقای کیفیت زندگی می شود

مطالب مرتبط:
ورزش نقش بی بدیلی در تحقق ساحت های شش گانه تربیتی دارد
ورزش در مدارس و بازتاب روانی آن در كودكان

منبع: معلم
تهیه کننده: سهیلا نیک نژاد
با همکاری دکتر پیمان بنکدار (متخصص طب فیزیکی)