تبیان، دستیار زندگی

مشکلی نسبتا شایع در سلامت دهان و دندان

علت‌های شایع خونریزی لثه حین مسواک زدن

خونریزی لثه، امری طبیعی نیست. بیماری لثه نه تنها تأثیرات بدی بر سلامت دهان می‌گذارد بلکه سلامت عمومی را به نظر می‌اندازد. نادرست مسواک زدن، تنها دلیل خونریزی لثه نیست. در این مطلب به دیگر دلایل آن اشاره می‌کنیم، با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خونریزی لثه

حتی اگر روزی دو بار دندان‌ها را مسواک بزنید و به طور مرتب هم نخ دندان بکشید بازهم این احتمال وجود دارد که گاهی با یکی دو قطره خون از لثه مواجه شوید.
خونریزی لثه طبیعی نیست و در واقع می‌تواند زنگ هشداری از بیماری لثه باشد مانند آماس لثه یا التهاب لثه که ناشی از تجمع باکتری‌ها و پلاک روی دندان‌هاست.
بیماری لثه می‌تواند سلامت تمام بدنتان را تحت تأثیر قرار بدهد. اگر فکر می‌کنید با خشونت مسواک زدن تنها دلیل خونریزی لثه است اشتباه می‌کنید. علت‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند عامل خونریزی لثه باشد.

استرس بیش از حد یا تا دیروقت بیدار ماندن می‌تواند بر توانایی بدنتان برای مبارزه با التهاب ناشی از باکتری‌ها در دهان تأثیر بگذارد

ممکن است قسمتی از دندان‌ها را خوب مسواک نمی‌زنید

اگر قسمت هرچند کوچکی از دندان‌هایتان را مسواک نزنید یا نخ نکشید بیشتر احتمال دارد که به دلیل التهاب ناشی از تجمع باکتری‌های باقیمانده، لثه‌هایتان خونریزی کنند. وقتی مسواک می‌زنید با آرامش و تمرکز این کار را بکنید تا هر دندان و محیط آن را کاملاً تمیز کنید.

هورمون‌هایتان به هم ریخته‌اند

طی نوسانات هورمونی مثلاً در دوران بلوغ، بارداری، عادت ماهیانه و یا یائسگی باید توجه ویژه‌ای به ‌سلامت دهان و دندان‌ها داشته باشید زیرا در این زمان‌ها نسبت به پلاک و باکتری، حساس‌تر می‌شوید که می‌تواند زمینه‌ساز خونریزی لثه باشد.

استرس دارید یا خوب نمی‌خوابید

استرس بیش از حد یا تا دیروقت بیدار ماندن می‌تواند بر توانایی بدنتان برای مبارزه با التهاب ناشی از باکتری‌ها در دهان تأثیر بگذارد. داشتن رژیم غذایی سالم که حاوی پروتئین و سبزیجات و ویتامین C و ویتامین D باشد می‌تواند کمک قابل توجهی به‌ سلامت لثه‌ها بکند.


عارضه‌ی دارویی

آیا می‌دانید که یک سری از داروها مانند داروهای ضدافسردگی و ضد فشارخون می‌توانند لثه‌هایتان را مستعد خونریزی کنند؟ بله درست است؛ زیرا مصرف چنین داروهایی می‌تواند خشکی دهان به بار بیاورد و در نتیجه‌ی کاهش ترشح بزاق، باکتری‌ها زمینه‌ی مساعدی برای رشد در دهانتان پیدا کنند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.