تبیان، دستیار زندگی

دورۀ جدید کارگاه‌های آموزش سفال و سرامیک در فرهنگستان هنر

کارگروه سفال و سرامیک معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر، برای دورۀ جدید کارگاه‌های آموزش سفال و سرامیک در مرداد ماه 1397، هنرجو می‌پذیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دورۀ جدید کارگاه‌های آموزش سفال و سرامیک در فرهنگستان هنر

در ادامه کارگاه‌های آموزشی سفال و سرامیک فرهنگستان هنر، دورۀ جدید کارگاه‌های «چرخ‌کاری 1»، «فنون لعاب 2» و «فنون لعاب 3» برگزار می‌شود.

پیمان سجادی، مدرس کارگاه «چرخ‌کاری1» است. او روزهای دوشنبه از ساعت 13 تا 16 به آموزش مقدماتی چرخ‌کاری می‌پردازد. طرح درس این کارگاه که در هشت جلسه برگزار می‌شود، شامل «آشنایی نظری با تاریخچه و مواد اولیه سفالگری و روش‌های ساده کار با گل»، «آموزش ورز دادن گل»، «آموزش مرکز کردن گل روی چرخ (و ورز دادن تکمیلی)»، «آموزش بازکردن صحیح گل، بالا کشیدن و نازک‌کاری دیواره ظرف»، «آموزش ساخت استوانه 15 سانتیمتری و تمرین و تکرار»، «ساخت کاسه و کوزه شکمدار با انحنای ملایم بر مبنای طراحی‌های دستی هنرجویان» و «آموزش تراش بدنه و کف ظروف ساخته شده و تمرین و تکرار» است.

«شناخت مواد موجود در لعاب شامل شبکه سازها، گداز آورها و مواد واسطه و تاثیر اکسیدهای مختلف در آن»، «فرمولاسیون لعاب خام بر اساس فرمول زگر با انجام تست»، «مشاهده تاثیر فلاکس‌های مختلف در لعاب با انجام تست» و «ساخت لعاب قلیایی و سربی و بری و قلیایی سربی و قلیایی بری و بررسی تغییرات رنگ اکسیدهای رنگی در آن‌ها» از جمله مباحثی است که توسط نگار کفیلی در «کارگاه لعاب 2» تدریس می‌شود. این کارگاه نیز به مدت هشت جلسه روزهای چهارشنبه از ساعت 12 تا 15 برگزار می‌شود.

«شناخت انواع تکنیک‌های تزیین در لعاب، رو لعابی، ماجولیکا، اسگرافیتو، مینایی و هفت رنگ»، «شناخت انگوب و اسلیپ»، «مات ترکدار، پوسته ماری، انقباضی، دو پوسته، میکرو کریستال، اونتورین، قرمز کرومی،‌لاستر» و «آموزش لعاب‌های احیایی، زرین‌فام، راکو، در کوره مخصوص احیا و در شرایط دوددهی در فضای بیرونی» نیز توسط رسول جلیلی در «فنون لعاب 3» روزهای شنبه و سه‌شنبه از ساعت 16 تا 19به مدت هشت جلسه آموزش داده می‌شود.

کارگاه «نقاشی روی سفال» نیز با تدریس عالیه نجفی به مدت 8 جلسه روزهای یکشنبه از ساعت 15 تا 18 برگزار می‌شود. در این کارگاه «آشنایی مقدماتی طراحی سنتی (ختایی)»، «نقاشی با لعاب هفت رنگ بر روی کاشی بیسکویت و لعابدار» و «نقاشی زیر لعابی و رولعابی بر روی بشقاب» آموزش داده می‌شود.

کارگاه‌های تخصصی سفال و سرامیک در فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت نام یا دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی فوق مراجعه یا با شماره‌ 5- 66954200 داخلی 2217 تماس بگیرند.

منبع : خبرگزاری ایلنا