تبیان، دستیار زندگی

چه نوع ورزشی برای کاهش وزن مناسب است؟

انواع گوناگونی از ورزش وجود دارد که هر یک دارای ویژگی های خاص خود است . ولی تمام انواع ورزش ها برای کاهش وزن مفید نیستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
چه نوع ورزشی برای کاهش وزن مناسب است؟
می دانید که انواع گوناگونی از ورزش وجود دارد که هر یک دارای ویژگی های خاص خود است . ولی تمام انواع ورزش ها برای کاهش وزن مفید نیستند. مفیدترین ورزش کاهش وزن، ورزش های هوازی(آئروبیک) است. این ورزش ها را در اصطلاح علمی آئروبیک می نامند و ما نیز در ادامه صحبت، بیشتر از واژه هوازی استفاده می کنیم.

ورزش هوازی چه نوع ورزشی است؟
ورزشی است که همه  گروه های بزرگ عضلانی در جریان آن به کار می افتد، حالت تکرار شونده و آهنگینی دارد و باعث تقویت سیستم قلب  و عروق می شود.

بعضی از متداول ترین انواع آن پیاده روی، نرم دویدن و دوچرخه سواری ثابت و متحرک است.

برای کاهش وزن چه قدر ورزش کنیم؟
اگر هدف شما از ورزش های هوازی ، کم کردن وزن است، باید هر روز بدون وقفه ورزش کنید و در این کار مداومت داشته باشید .

اما اگر هدفتان از این ورزش، تقویت قلب و عروق است، هفته ای 2 تا 3 روز هم کفایت می کند. مدت زمان هر جلسه ورزش نباید از 30 دقیقه کمتر باشد.

 ویژگی های مهم ورزش های هوازی
 1-سهولت انجام دادن: اکثر ورزش های هوازی بسیار ساده و به راحتی قابل فراگیری هستند.
2-ارزانی: اکثر این ورزش ها نیاز به صرف هزینه زیادی ندارند و انجام دادن آنها برای هر سطح در آمدی ممکن است.
3-برای تمام سنین عمر مفید است و همه باید آن را انجام دهند.
4-برای بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق بسیار مفید است.
5-در کاهش وزن کاربرد زیادی دارد.

برای شروع، باید یکی از انواع ورزش های هوازی را انتخاب کنید. این انتخاب به سلیقه شما و نیز مقدار پولی که میخواهید هزینه کنید بستگی دارد. پیشنهاد من، پیاده روی یا دوچرخه سواری ثابت است. برای این ورزش، از لباس راحت و مناسب استفاده کنید.

همان گونه که  گفتیم، یک جلسه ورزشی حداقل 30 دقیقه است. ولی بیشتر از آن، مفیدتر است. در شروع ورزش باید حدود پنج  دقیقه بدن خود را سرد کنید. برای گرم کردن بدن، تعدادی حرکات کششی همراه با کمی قدم زدن آهسته مناسب است. برای پیاده روی حتماً کفش مناسب ورزشی انتخاب کنید که کاملاً اندازه پایتان باشد و کف آن قابلیت جذب ضربه ها راداشته باشد.

محل پیاده روی خود را در مکان های با صفا و دور از سر و صدا یا آلودگی هوا انتخاب کنید. چنانچه به این مدت پیاده مستمر عادت ندارید، ابتدا از روزی 10 دقیقه شروع کنید به تدریج ، آن را طی دو هفته به حد استاندارد برسانید.

پیاده روی هایی را که بنا به ضرورت های کاری یا خرید یا ... انجام می دهید، به حساب این ورزش نگذارید. بلکه وقت مستقلی برای آن در نظر بگیرید. برای انجام دادن ورزش استمرار داشته باشید و صبور باشید. زیرا با مداومت، نه تنها وزن شما به آهستگی کاهش می یابد و این یک کاهش وزن با ثبات است، بلکه سلامت سیستم قلب و عروق نیز تأمین می شود. من غیر از این ورزش، دوست دارم یک ورزش ساده ولی مفید دیگر را نیز به شما آموزش دهم.
چه نوع ورزشی برای کاهش وزن مناسب است؟
شاید باورتان نشود که یکی از دلایل اصلی و شاید پرخوری، تنش ها و فشارهای روانی زندگی است . در حقیقت، بسیاری از ما از خوردن غذا و تنقلات، نه به دلیل تأمین مواد غذایی و تغذیه، که به منزله روشی برای کاهش فشارهای روانی استفاده می کنیم .

در چنین حالتی، لازم است که فرد در برنامه کاهش وزن خود، غیر از ورزش های هوازی از ورزش هایی که باعث آرامش روانی و تمدد اعصاب می شوند نیز، استفاده کند. این گروه از ورزش ها بیشتر در گروه از ورزش های تنفسی، ورزش های آرام سازی و بازخوردهای حیاتی قرار می گیرند که توضیح آنها به مقاله دیگری نیاز دارد. 

مطالب مرتبط:
تغذیه و تناسب اندام - جلسه اول
وزن کم کنید تا سالم‏تر بمانید
پیاده روی، ورزشی ساده و مفید

منبع: رشد معلم
تهیه کننده: سهیلا نیک نژاد
با همکاری دکتر پیمان بنکدار (متخصص طب فیزیکی)