تبیان، دستیار زندگی

بازی با نوزادان

بازی های جذاب و مفید برای نوزادان

چند اسباب بازی با رنگ‌های جذاب برای بازی كودک بخرید متوجه خواهید شد، هر گاه، كودک با این اسباب بازی‌های رنگارنگ بازی می‌كند لبخند می‌زند یا به نوعی احساس رضایت خود را نشان می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهار

کودکی پنج ماهه دارم که عروسک و جغجغه خیلی دوست دارد و معمولا در روز حدود 20 دقیقه ای با اینها مشغول می شود. من خانه دارم و وقت زیادی برای بازی با او دارم ولی نمی دانم که چه بازی هایی باعث بالا رفتن هوش و حافظه در کودکم می شود که با او بازی کنم. لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.  

صحبت با كودكان یكى از مهمترین كارهایى است كه والدین در ارتباط با فرزندانشان انجام مى دهند. صحبت با كودكان براى رشد آنها اهمیت حیاتى داشته و انجام هر چه زودتر آن نتایج بهترى به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند كه تغذیه شیر مادر در طی سال اول امتیاز زیادی برای فرزند شما به‌ همراه خواهد داشت. شیر مادر یک نوع چربی بسیار مهم برای عملكرد مغزی دارد. علاوه بر آن ورزش برای نوزادان باید به گونه‌ای باشد كه به آنها بیاموزد چگونه به تدریج از حواس پنج‌گانه خود برای شناسایی محیط اطرافشان استفاده كنند.

ورزش صدا

این فعالیتی است كه بسیاری از والدین آن را انجام می‌دهند بدون آن كه بدانند این كار چقدر برای كودک مفید است. بسیاری از والدین هنگام عوض كردن پوشک، حمام یا بازی با كودک خود حرف می‌زنند. این كار به كودک کمک می‌كند تا بفهمد این صدا از دهان فردی - پدر یا مادر- خارج می‌شود علاوه بر این می‌توانید پیوسته اسم او را صدا كنید، در ابتدا او به صدای شما پاسخی نمی‌دهد اما رفته رفته هر گاه او را صدا كنید عكس‌العملی از او خواهید دید.

فعالیتی كه شما می‌توانید در این رابطه انجام دهید این است كه سعی كنید هر گاه كسی اسم نوزاد شما را صدا می‌زند، او را به سمت صدا برگردانید. این فعالیت باعث تحریک و پرورش حس شنوایی كودک می‌شود. برای کودکان صداهای مختلفی با  دهانتان در بیاورید. صداهایی مانند تق تق و قل قل و پخ پخ، این صداها بیش از هر چیز حس شنوایی نوزاد را تقویت می کند. 

برای تقویت حس بینایی، كتاب‌های مخصوص نوزادان، با رنگ‌های شاد بخرید.



ورزش بینایی

چند اسباب بازی با رنگ‌های جذاب برای بازی كودک بخرید متوجه خواهید شد، هر گاه، كودک با این اسباب بازی‌های رنگارنگ بازی می‌كند لبخند می‌زند یا به نوعی احساس رضایت خود را نشان می‌دهد. برای تقویت حس بینایی، كتاب‌های مخصوص نوزادان، با رنگ‌های شاد بخرید. هنگام لباس پوشیدن، چند دست لباس در رنگ‌های مختلف جلوی كودک بگذارید، اجازه دهید خودش رنگ دلخواهش را انتخاب كند و حتما همان لباس را بپوشد. این روشی است كه كودک به وسیله آن رنگ‌ها را می‌شناسد.
تقویت بینایی

ورزش دهانی

امروزه در بسیاری از كودكان، رشد بسیار سریع‌تر از گذشته است و شما می‌توانید در تولد یک سالگی، یک یا 2 دندان در دهان كودک مشاهده كنید. طی مرحله رشد دندان و جوانه زدن آن در لثه، لثه‌ها خارش زیادی دارند از این رو كودک هر آنچه در نزدیک دست خود می‌یابد فورا برای مالیدن به لثه و رفع خارش به دهان می‌برد.

در این سن سعی كنید اسباب بازی‌هایی را كه برای این كار در بازار وجود دارد، برای كودک بخرید چون جویدن باعث قوی شدن ماهیچه‌های آرواره و لثه‌های كودک می‌شود. علاوه بر این می‌توانید غذا‌های مناسب كودک با مزه‌های مختلف به كودک بدهید تا او طعم همه چیز را امتحان كند.

 

ورزش لمسی

این فعالیت شامل لمس انواع مختلف اسباب بازی‌ها توسط كودک است. كودک با این روش تفاوت بین سطوح سخت، نرم و پنبه‌ای را در می‌یابد. در این مرحله برای تقویت عضلات پا و گردن نوزاد می‌توانید به نرمی پاهای كودک را خم و راست كنید یا به آرامی اسباب بازی محبوبش را جلوی چشمانش تكان دهید به نحوی كه كودک گردنش را به آرامی با تكان دست شما حركت دهد.

ورزش بویایی


شما می‌توانید برای تحریک این حس در نوزاد از پوست پرتقال و وانیل یا غذا و سوپی كه كودک می‌خورد استفاده كنید. این فعالیت‌ها باید به طریقی انجام گیرد كه برای كودک لذت بخش و نوعی بازی باشد و به محض این كه دریافتید كودک دیگر توجهی به این فعالیت‌ها ندارد باید آن را متوقف كنید.
علاو بر این موارد ماساژ دادن با اسلوب صحیح و بازی با وی می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره شیوه های تربیتی مرکز مشاوره تبیان