تبیان، دستیار زندگی

چگونگی نگهداری بهتر میوه ها و سبزیجات

ترفندهای افزایش طول عمر میوه و سبزی

با گرم شدن هوا، نگهداری میوه‌ها در محیط بیرون از یخچال باعث جمع شدن پشه و مگس می‌شود که علاوه بر آلودگی میوه، روند فاسد شدن را نیز تسریع می‌کنند. برای جلوگیری از این مسئله، میوه‌ها را در سبدهای با درپوش توری مخصوص میوه‌ها بگذارید یا اگر این وسیله را ندارید حتماً آنها را در سبدی بچینید و روی سبد را پارچه‌ای نازک بیندازید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نگهداری میوه ها و سبزیجات

سبزی خوردن

معمولاً برگ‌های تازه و نازک سبزی‌هایی مانند ریحان، جعفری، گشنیز و... حتی به رغم نگهداری در یخچال نسبت به دیگر سبزیجات خیلی زودتر پلاسیده و پژمرده می‌شوند. به طور کلی در وهله اول بهتر است این سبزی‌ها را در مقدار کم بخرید تا سریع مصرف شوند، اما یک ترفند برای جلوگیری از دور انداختن این سبزی‌ها این است که آنها را با کمی روغن زیتون منجمد کرده و تا 6 ماه بعد استفاده کنید. برای این کار کافی است سبزی‌ها را کاملاً خرد کنید و با کمی روغن زیتون در دستگاه خردکن بریزید. سپس این مخلوط را در قالب‌های کوچک یخ بریزید و از عطر و طعم آن برای تهیه انواع سس، سوپ، سالاد و ... لذت ببرید. البته خشک کردن سبزیجات مانند نعناع، مرزه، شوید و ریحان نیز ایده بسیار خوبی برای جلوگیری از خراب شدن و استفاده مطلوب چند ماه خواهد بود.

قارچ را در کیسه کاغذی نگهداری کنید. برخلاف پلاستیک، کاغذ رطوبتی که باعث ایجاد نوعی ماده لزج در قارچ می‌شود و منشأ پلاسیدگی است، جذب می‌کند. البته می‌توانید قارچ را در کاغذ خشک‌کن نیز بپیچید

گوجه‌فرنگی

برخلاف تصور، گوجه‌فرنگی نیازی به نگهداری در یخچال ندارد زیرا در واقع سرما طعم آن را تغییر می‌دهد، اما برای نگهداری بهتر گوجه‌فرنگی در دمای محیط، آن را در ظرف طوری بچینید که دمگل رو به بالا باشد و روی ظرف را با کاغذ خشک‌کن بپوشانید. البته این شیوه برای گوجه‌های کاملاً سفت و سالم مناسب است و در صورتی که بسیار رسیده باشند، ممکن است در دمای محیط زود پلاسیده شوند و مسلماً یخچال محیط بهتری برای نگهداری این گوجه‌ها خواهد بود. همچنین اگر مقدار زیادی گوجه خریده‌اید که کاملاً رسیده هستند، بهتر است برای جلوگیری از فاسد شدن، آنها را خرد کنید و در کیسه‌های پلاستیکی بدون منفذ در فریزر بگذارید و زمان‌هایی که گوجه در دسترستان نیست، سس کچاپ یا رب خانگی درست کنید.


توت‌فرنگی و تمشک

برای اینکه میوه‌های قرمزی مانند توت‌فرنگی، تمشک، زغال‌اخته و بلوبری خیلی زود پلاسیده نشوند، پیش از گذاشتن در یخچال، آنها را به مقداری آب و سرکه آغشته کنید و سپس در سبد بچینید تا آب کاملاً گرفته شود یا اینکه با دستمال خشک‌کن به آرامی آنها را خشک کنید. در واقع، سرکه مانع کپک‌زدگی آنها می‌شود. البته چنین میوه‌هایی به خوبی قابلیت نگهداری در فریزر را دارند و می‌توان میوه منجمد را برای تهیه انواع دسر، مربا، بستنی و شیرینی در تمام فصول سال استفاده کرد.

پیاز

نگهداری طولانی پیاز می‌تواند باعث جوانه زدن و به تدریج پلاسیده شدن لایه‌های درونی پیاز شود اما اگر آنها را در یک جوراب‌شلواری کهنه بگذارید و در کمد یا گنجه‌ای به دور از نور آویزان کنید، می‌توانید تا 8 ماه تازگی این خوراکی را حفظ کنید. البته پیازها نباید روی هم انباشته شوند. در واقع، پس از اینکه یک پیاز را در جوراب انداختید، آن را گره بزنید و دوباره پیاز بعدی را بیندازید و به ترتیب به اندازه جوراب این کار را تکرار کنید.

سیب و گلابی

با گرم شدن هوا، نگهداری میوه‌ها در محیط بیرون از یخچال باعث جمع شدن پشه و مگس می‌شود که علاوه بر آلودگی میوه، روند فاسد شدن را نیز تسریع می‌کنند. برای جلوگیری از این مسئله، میوه‌ها را در سبدهای با درپوش توری مخصوص میوه‌ها بگذارید یا اگر این وسیله را ندارید حتماً آنها را در سبدی بچینید و روی سبد را پارچه‌ای نازک بیندازید.

کاهو

اگر کاهو در یخچال پژمرده شده نگران نباشید. کافی است برگ‌ها را جدا کرده و در ظرفی از آب یخ به مدت 30 دقیقه غوطه‌ور کنید تا دوباره شاداب و قابل مصرف باشد. یک ترفند دیگر برای حفظ شادابی کاهو در یخچال اینکه کف جامیوه‌ای را با کاغذ خشک‌کن بپوشانید و بعد کاهوها را روی آن بچینید. کاغذ باعث جذب رطوبت و دفع فساد کاهو می‌شود.

مرکبات

گرچه مرکبات ماندگاری طولانی چندهفته‌ای دارند اما اگر احساس می‌کنید این میوه‌ها در حال فساد و پلاسیدگی هستند، بهتر است آبشان را بگیرید و در قالب‌های کوچک منجمد کنید و برای تهیه انواع شربت، بستنی، اسموتی و ... از طعم آنها لذت ببرید.

اگر کاهو در یخچال پژمرده شده نگران نباشید. کافی است برگ‌ها را جدا کرده و در ظرفی از آب یخ به مدت 30 دقیقه غوطه‌ور کنید تا دوباره شاداب و قابل مصرف باشد

کرفس

شاخه‌های کرفس را در فویل آلومینیومی بپیچید تا مدت بیشتری تازه و شاداب بماند. کرفس جزو سبزیجاتی است که به دلیل تولید گاز روند کپک‌زدگی در آن تسریع می‌شود اما آلومینیوم برخلاف پلاستیک باعث خارج شدن این گاز خواهد شد.

قارچ

قارچ را در کیسه کاغذی نگهداری کنید. برخلاف پلاستیک، کاغذ رطوبتی که باعث ایجاد نوعی ماده لزج در قارچ می‌شود و منشأ پلاسیدگی است، جذب می‌کند. البته می‌توانید قارچ را در کاغذ خشک‌کن نیز بپیچید.

موز

قسمت انتهای موز را با تکه‌ای از کاغذ آلومینیوم بپوشانید تا ماندگاری موز به 4 تا 5 روز افزایش یابد. همچنین نباید موزها را از ساقه اصلی جدا کنید زیرا این کار روند پلاسیده شدن موز را تسریع می‌کند.

سیب‌زمینی

یک سیب را در سبد سیب‌زمینی‌ها بگذارید. چرا؟ چون گاز اتیلن تولید شده از سیب باعث می‌شود ماندگاری سیب‌زمینی کمی طولانی‌تر شود.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.