تبیان، دستیار زندگی

مراقبت از حنجره

حنجره یکی عضو محافظ، تنفسی و عامل تولید صداست. اولین عمل حنجره مراقبت از راه تنفسی در قبال بلع، تهوع و سرفه است و به دلیل همین تولید صدا، تحت الشعاع سایر عملکردها قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان-محبوبه همت
مراقبت از حنجره
مقدمه
حنجره یکی عضو محافظ، تنفسی و عامل تولید صداست. اولین عمل حنجره مراقبت از راه تنفسی در قبال بلع، تهوع و سرفه است و به دلیل همین تولید صدا، تحت الشعاع سایر عملکردها قرار می گیرد.
 
نشانه بیماری های حنجره
تغییر صدا در افراد مسن بیش از سه هفته، یک زنگ خطر است و پزشک متخصص از طریق معایته با آینه وضعیت حنجره با خبر می شود. گاهی نیاز به معاینه حنجره تحت بیهوشی و نمونه برداری از تارهای صوتی وجود داد که توصیه می شود حتما تحت نظر پزشک معالج انجام شود تا در صورت وقوع بیماری بدخیم بتوان چاره کار را پیدا کرد و یا در صورت خوش خیم بودن ضایعه، زودتر برای رفع نگرانی اقدام کرد.

بیشتر بیماری های حنجره در افراد بالغ گره تار صوتی است که در اثر استفاده غیرطبیعی از صدا به مدت طولانی به صورت بلند کردن صدا با تون پایین یا با شدت فریاد زدن به وجود می آید. این  افراد اغلب عصبی و مضطرب اند و در  اصطلاح به آن ها خشک گفته می شود. نشانه این بیماری، خشونت صداست. درمان این  حالت، آرام صحبت کردن و پرهیز از داد زدن است. سرفه کردن و صاف کردن صدا باعث تحریک بیشتر تارهای صوتی می شود. به این سبب، در بیماری های حنجره توصیه می شود که از سرفه کردن و صاف کردن صدا پرهیز و به جای آن، آبق گرم و مواد خلط آور و نرم کننده خورده شود.

نجوا یا پچ پچ کردن نیز در هنگام تحریک تارهای صوتی به اندازه فریاد زدن تأثیر منفی دارد. بنابراین، باید از این کار نیز پرهیز کرد.

پولیپ حنجره یک بیماری خوش خیم است که در زمینه حساسیت و  تحریکاتی مانند سیگار و هم زمان با استفاده ناصحیح از حنجره رخ می دهد. در پولیپ حنجره، گاهی صدا می گیرد و گاهی صاف می شود. این ضایعه نیاز به جراحی دارد .

لارنژیت مزمن معمولاً در اثر استفاده ناصحیح از صدا به همراه ترکیباتی نظیر دخانیات، هوای خشک و گرد و غبار (به خصوص گچ و سیمان) ایجاد می شود و ممکن است زمینه ساز بیماری بدخیم حنجره باشد. بنابراین، خشونت صدا، به خصوص در افراد سیگاری، اگر بیش از سه هفته طول بکشد، نیاز به مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی دارد. گاهی لارنژیت مزمن در اثر ترش کردن معده ایجاد می شود. درمان ناراحتی معده در صورت ایجاد لارنژیت مزمن، لازم است.

افراد مضطرب و هیجانی، که مرتب بغض می کنند یا همواره دست خوش هیجان های عصبی هستند یا بالعکس افراد کم رو و خجالتی، در اثر نوع شخصیت خود اختلال صدایی دارند که فقط با مشاوره روان شناسی و گفتار درمانی اصلاح می گردد. در اثر سرما خوردگی و سینوزیت، لارنژیت مختصری ایجاد می شود که اگر از نظر استراحت صوتی رعایت نشود(آرام صحبت نشود) ممکن است گرفتگی صدای ناخوش آیندی ایجاد کند که گاهی در دو هفته طول می کشد. در این هنگام، استفاده از بخور آب ساده، مواد خلط آور، مصرف مایعات گرم، پرهیز از مواد محرک مانند ادویه توصیه می شود.

مصرف آنتی هیستامین یا پزوادافدرین گاهی، خشک شدن ترشحات گلو، باعث تحریک، درد و افزایش خشونت صدا می شود. در نتیجه، به معلمان و مدرسان توصیه  می گردد در سرما خوردگی ها بخور آب ساده و مصرف مایعات گرم نظیر چای و مواد لعاب دار و خلط آور را فراموش نکنندو

خستگی صوتی گاهی در اثر داد زدن یا حرف زدن زیاد رخ می دهد که نشانه آن داشتن احساس ناخوش آیند در هنگام صحبت و احساس خستگی، بروز می کند و استراحت صوتی و حرف نزدن تنها راه علاج آن است. اگر فردی دچار سرما خوردگی و به دنبال آن مختصری تغییر صدا شده است وسخنرانی مهم یا کلاس مهمی دارد، می تواند ضمن بخور دادن ، قبل از سخنرانی، از قطره بینی فنیل آفرین استفاده کند و برای جلوگیری از آب ریزش بینی و تشدید علایم از آنتی هیستامین خفیف نظیر ترفنادین یا کلرفنیرامین بهره بگیرد. در پایان یاد آور می شویم درمان اغلب مشکلات حنجره، استراحت صوتی حداقل به مدت یک هفته ضروری است. 

در صورت بهبود نیافتن به خصوص در سنین بالای 40 و در صورت کشیدن سیگار، و در صورت بهبود نیافتن خشونت صدا پس از سه هفته، حتماً باید به متخصص گوش و حلق بینی مراجعه کرد.              
 
مطالب مرتبط:
چه کنیم که همیشه معلمی فعال و سالم بمانیم؟
صدا
اختلالات گفتار و زبان

منبع: رشد معلم
تهیه کننده: سهیلا نیک نژاد
با همکاری دکتر کامران خداکرمی (جراح و متخصص گوش و حلق و بینی)