تبیان، دستیار زندگی

افشار در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کمبود عرضه عامل اصلی افزایش قیمت قارچ در بازار

یک مقام مسئول گفت: قیمت قارچ ناشی از راندمان پایین تولید و بازدهی پایین کامپوست در بازار تا حدودی افزایش یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمبود عرضه عامل اصلی افزایش قیمت قارچ در بازار

افشار در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛ کمبود عرضه عامل اصلی افزایش قیمت قارچ در بازار یک مقام مسئول گفت: قیمت قارچ ناشی از راندمان پایین تولید و بازدهی پایین کامپوست در بازار تا حدودی افزایش یافت. محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی   گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،  درباره آخرین وضعیت تولید قارچ اظهار کرد: با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان،راندمان تولید به دلیل بازدهی پایین کامپوست ها کاهش یافته است.

وی افزود:اطلاع رسانی نادرست برخی رسانه ها مبنی بر مصرف قارچ های وحشی سمی در ماه های اخیر؛ اُفت شدید قیمت قارچ در بازار،زیان اکثر پرورش دهندگان و درنهایت تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی کوچک را به همراه داشت چرا که تولیدکنندگان در یک مقطع دوماهه،روزانه 25 میلیارد تومان از فروش قارچ زیان کردند.

افشار با اشاره به دلایل افزایش قیمت قارچ در بازار گفت: نبود برنامه ریزی مناسب تولید توسط واحدهای کوچک و راندمان پایین کامپوست در فصل تابستان منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت قارچ تا مرز 7 هزار و 500 تومان در بازار شد.

وی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر روزانه 60 تا 70 تن قارچ در بورس تهران عرضه می شد،بیان کرد: این درحالی است که هم اکنون این میزان ناشی از کاهش تولید به کمتر از 30 تن در بورس رسیده است.

افشارمتوسط قیمت تمام شده تولید هر کیلو قارچ را بدون احتساب سود واحد تولیدی، 6 هزار و 500 تا 7 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه در یک واحد پرورش؛ 60 درصد قارچ تولیدی درجه یک،30 درصد درجه دو و مابقی درجه سه است؛بنابراین معدل دریافتی یک قارچ کار از فروش قارچ 5 تا 5 هزار و 500 تومان بوده که این امر بیانگر زیان حداقل 2 هزار و 500 تومانی تولیدکننده است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان تصریح کرد:علی رغم دمای بالای هوا در فصل تابستان،تولیدکنندگان باید دمای محیط را به 17 درجه سانتی گراد برسانند تا بتوانند محصولی با کیفیت به بازار عرضه کنند واین درحالی است که با وجود هزینه های بالای تولید، درآمد لازم را ندارند.

انتهای پیام/

معدل دریافتی هر قارچ کار از فروش قارچ 5 هزار و 500 تومان است

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .