تبیان، دستیار زندگی

گشت و گذاری در علم فیزیک

فیزیک در چند دقیقه عنوان کتابی است که به تازگی از سوی انتشارات گوتنبرگ منتشر شده و توسط حسن فتاحی و صفورا تنباکویی به رشته نگارش درآمده است. این اثر جزو مجموعه آثاری است که انتشارات گورگوس در سال‌های اخیر با عناوین علم در چند دقیقه منتشر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیزیک در چند دقیقه

مجموعه کتاب‌های علم در چند دقیقه کتاب‌هایی است که در چند سال اخیر از سوی انتشارات گورگوس در انگلیس منتشر شده است. هدف این ناشر مطرح جهانی این است که علم را به زبانی روان و عامیانه انتشار دهد و نویسندگان این کتاب‌ها خود جزو افرادی هستند که سابقه طولانی در نگارش مطالب علمی برای عموم مردم دارند.

«فیزیک در چند دقیقه» گشت‌ و گذاری در دنیای فیزیک است. از ساده‌ترین مفاهیم مکانیک نیوتونی گرفته تا پیچیده‌ترین موضوعات کیهان‌شناسی امروز. نویسنده تلاش کرده تا مفاهیم فیزیک را بدون فرمول‌های ریاضی و بدون توضیحات طولانی و تخصصی به خواننده منتقل کند. این کتاب شما را به کل دنیای فیزیک می‌برد، از آزمایش‌های مبهم کلاسی گرفته تا مرزهای علم که به تاریکی علم فلسفه است.

سخن نویسنده
اسپارو در مقدمه کتابش آورده: «فیزیک در کسوت یک علم هم می‌تواند به طور جذابی ساده باشد و هم به طرز گیج‌کننده‌ای پیچیده. معادله ساذده حرکت و قوانین الکتریسیته و مغناطیسی که در کلاس درس می‌آموزیم شبیه به قوانینی هستند که در نهایت برای ساختن ماشین‌های پیچیده فوق‌العاده مانند برخورددهنده‌ی بزرگ هاردونی‌اند.»

حسن فتاحی، مترجم این اثر و عضو تحریریه فصلنامه نقد کتاب و علوم محض و کاربردی درباره ترجمه جدید خود با عنوان «فیزیک در چند دقیقه» گفت: در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی در زمینه فیزیک برای عموم چاپ شده است که علت آن هم در فعالیت بسیاری نشریات و علاقه‌مند شدن عموم مردم به این علم در سال‌های اخیر بوده است. «فیزیک در چند دقیقه» از سوی انتشارات گورگوس(querqus) که مرکز اصلی آن در انگلستان است منتشر شده. مجموعه کتاب‌های علم در چند دقیقه تا حدودی در سراسر دنیا ترجمه و منتشر شده‌اند. این ناشر فعالیت گسترده‌ای برای ترویج علم با ادبیاتی روان در هر زمینه از دانش داشته و هدف آن افزایش اطلاعات‌عمومی مردم در همه زمینه‌ها است. چندی پیش «فیزیک در چند دقیقه» هم از سوی آن روانه بازار جهانی شد.

وی با اشاره به ساختار این سری از کتاب‌های انتشارات گورگوس گفت: ساختار این کتاب‌ها به‌گونه‌ای است که در یک صفحه نوشتار متن کتاب و در صفحه مقابل تصویری آورده شده است که موضوع آن در صفحه قبلش توضیح داده شده است. نویسنده این اثر عناوین زیادی بالغ بر دویست موضوع را در ده فصل طبقه‌بندی کرده است و هر فصل به یک مبحث ساده در حد دو یا سه پاراگراف اختصاص داده شده است تا منجر به شکل‌گیری یک تصویر در ذهن مخاطب شود.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: مفاهیم علمی این کتاب از گزاره‌های ساده و کلاسیک شروع شده و به مفاهیم پیچیده و مدرن رسیده است. در واقع هدف نویسنده این بود که ذهن مخاطب را برای دریافت مفاهیم پیچیده آماده کند به نظر من چنین روشی باید در کتاب‌‌های درسی هم پیاده کرد و نباید یک موضوع دشوار از همان ابتدا شروع به نگارش و بعد تدریس کرد. کتاب با ادبیاتی عامه‌پسند نگارش یافته و نویسنده سخت‌ترین مباحث فیزیک را با بیانی ساده و همه فهم نگاشته است.

فتاحی گفت: این کتاب در ده فصل با عناوین «مکانیک کلاسیک»، «ترمودینامیک»، «الکترومغناطیس»، «ماده»، «الکتریسیته»، «فیزیک هسته‌ای»، «فیزیک کوانتومی»، «فیزیک ذرات»، «نسبیت و کیهان‌شناسی» گردآوری شده است. ویژگی بازر این اثر آن است که در توضیح همه این فصول ابتدا ساده‌ترین مفاهیم ذکر شده است و در مراحل بعدی با شرح مثال‌هایی ملموس به توضیح مباحث دشوارتر پرداخته‌ است.

فتاحی درباره نویسنده کتاب «فیزیک در چند دقیقه» خاطر نشان کرد: نویسنده کتاب جایلز اسپاسرو فردی است که سال‌ها در نشریات گوناگون دست به قلم است و از آن‌جایی که علم فیزیک دارای ساختاری منظم است، نمی‌توان خیلی سلیقه‌ای عمل کرد و ترکیب آن را بهم زد. این کتاب از سوی بسیاری از مدارس پیشرفته مورد استقبال قرار گرفت و اطمینان دارم دانش‌آموزان و افرادی که اطلاعات پایه‌ای درباره فیزیک دارند به این کتاب علاقه‌مند خواهند شد.

گفتنی است صفورا تنباکویی از فعالان عرصه علم مترجم دیگر این اثر است که ترجمه آن یک سال به طول انجامید. همچننین این کتاب از سوی انتشارات گوتنبرگ روانه بازار کتاب‌های علمی شده است. نویسند کتاب جایلز اسپارو از ترویج کنندگان علم است و کنون چندین کتاب پیرامون فیزیک و نجوم نوشته. او همچنین در مجلات علمی فیزیک ونجوم مقالات علمی – ترویجی منتشسر می‌کند. 

منبع: ایبنا