تبیان، دستیار زندگی

تنها جنگ می‌تواند ادبیات ایران را جهانی کند

شهریار عباسی با اعلام برگزاری کارگاه رمان‌نویسی خود با موضوع دفاع مقدس عنوان کرد که ادبیات ایران تنها از طریق روایت از جنگ می‌تواند جهانی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهریار عباسی

شهریار عباسی نویسنده آثاری چون «هتل گمو، «دختر لوتی» و «بازیگوش» و برگزیده جایزه ادبی جلال‌آل احمد اعلام کرده که در سال جاری قصد دارد یک کارگاه رمان‌نویسی را با محوریت ادبیات انقلاب و دفاع مقدس برگزار کند.

وی در این زمینه گفت: این کارگاه با همکاری باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود و قصد دارم در آن  از میان طرح‌ها و ایده‌های داستانی استعدادهای کشور در زمینه خلق اثری با موضوع جنگ و دفاع مقدس، به تولید اثر برسیم.

عباسی ادامه داد: جوانان علاقه‌مندی که در این زمینه طرحی برای نوشتن رمان دارند، می‌توانند آن را ارسال کنند و من پس از خوانش طرح‌ها و مصاحبه حضوری با صاحبانشان شش تا هفت نفر را برای یک دروه حدودا یکساله این کارگاه انتخاب خواهم کرد و امیدوارم که از دل آن بتوانیم به خلق چند رمان با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برسیم.

این نویسنده ادامه داد: باورم این است که تالیف رمان خوب و البته مستقل در زمینه جنگ و انقلاب اسلامی در ایران در سالهای اخیر کم و کمتر شده است در حالی که این دو حادثه مهم و تاثیرگذار در تاریخ ما می‌تواند مورد استفاده قابل توجه ادبیات ما قرار بگیرد.

عباسی افزود: در سال‌های اخیر این وقایع تاریخی در کشور ما اسیر نوعی نگاه دو قطبی شده است. از سویی برخی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را حوادثی ویرانگر می‌دانندو  برخی نیز آنها را پدیده‌هایی مقدس و اتوکشیده به شمار می‌آورند. به نظر من اگر بتوان نگاه ادبی صرف به این دو حادثه داشت از نهاد آن می‌توانیم به اینکه از دل آنها به خلق آثار ادبی در مقیاس استاندارد جهانی امیدوار باشیم. من بارها گفته‌ام که ادبیات ایران اگر بتواند و بخواهد جهانی شود مسیر آن از ادبیات دفاع مقدس می‌گذرد. جنگ است که می‌تواند نگاهی عریان به انسان داشته باشد و این نگاه چیزی است که مخاطب جهانی ادبیات از ما انتظارش را دارد.

یادآوری می‌شود شهریار عباسی تازه‌ترین رمان خود را با عنوان «بازیگوش» توسط نشر ققنوس به تازگی روانه بازار کتاب کرده است.

منبع: مهر