تبیان، دستیار زندگی

یک میلیارد نقدینگی از بانک‌های کشور خارج شده

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در دولت اول آقای روحانی تصمیم بر این شد که تورم افسارگسیخته سال‌های قبل را کاهش دهند و در نهایت نیز توانستند تورم را به شکل نامتعارف کاهش داده و در واقع تورم را سرکوب کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
باهنر
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهیانه این تشکل که عصر امروز (شنبه، 6 مرداد) برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک ایام ولادت امام رضا (ع)، گفت: امروز اولین جلسه ماهیانه "جام" پس از برگزاری کنگره را تشکیل دادیم. 

وی افزود: محدودیت‌های مکانی و مالی باعث شد که اعضای مجمع را کاهش داده و از 10 نفر یک نفر به نشست ماهیانه دعوت شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در هفته گذشته جلسه شورای مرکزی را داشتیم و بنده با لطف دوستان باز هم دبیرکل جام انتخاب شدم، گفت: جامعه اسلامی مهندسین قصد دارد در سال‌های آینده حضور جامع‌تری در مسائل کشور داشته باشد و چه حضوری و چه از طریق نامه‌های سرگشاده نظراتش را به سمع و نظر مسئولان و تصمیم‌سازان کشور برساند. 

باهنر اضافه کرد: هدف ما این است که در آینده نزدیک حوزه‌های تشکیلاتی خود را به‌عنوان کمیته‌های فنی ارائه کنیم تا وضعیت کشور  در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه مسائل اقتصادی را رصد کرده و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

وی با اشاره به مشکلاتی که کشور با آن دسته و پنجه نرم می‌کند، گفت: ما دوباره به سمت تحریم‌های ناجوانمروانه می‌رویم که بر روی اقتصاد و شاخص‌های کلان اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود، اما مطلبی که ما هم در دولت سابق و هم در این دولت گفتیم این است که، مشکل اصلی ما به ندانم‌کاری‌هایی برمی‌گردد که در داخل وجود دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب هیچ مشکلی وجود ندارد که غیر قابل حل باشد. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به جلسه رؤسای قوا برای حل مشکلات اقتصادی، گفت: در گذشته شاهد این بودیم که مسئولان به شکل متحد و همگرا با هم نبودند و گاهی دعوای رؤسای قوا بالا می‌گرفت و صرف جلسه‌ای مشترک جلوی تربیون می‌آمدند و اعلام می‌کردند که مشکلات و اختلافات حل شده ولی در عین حال این اختلافات عملا پا برجا مانده بود.

باهنر با انتقاد از صداوسیما، گفت: انتظار از صداوسیما این است که به دنبال القاء سواستفاده مالی و ناکارآمدی نظام و دولت نباشد؛ مشکلات ما امروز زیاد و سوء‌استفاده‌ها هم زیاد است، اما حسی که در بین مردم از شرایط حاکم وجود دارد، چندین برابر واقعیت است، در حالی که در کشورهای دیگر سعی می‌کنند احساسات مردم را نسبت به واقعیات تحریک کنند، در کشور ما رسانه‌ها سعی می‌کنند که نشان‌ دهند که ده برابر مشکلات واقعی در کشور، مشکل وجود دارد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در دی‌ماه سال گذشته شاهد بودیم که تحریک کردن مردم توسط رسانه مملکت را ناکارآمد جلوه دادند و مسئولین با متهم کردن یکدیگر در فضای رسانه‌ای بر دغدغه مردم می‌افزودند، خدا را شاکریم که رهبر انقلاب این بار شخصا وارد شدند و دستور تشکیل جلسات مشترک سران قوا برای همفکری را صادر فرمودند تا گرد هم آیند و بتوانند با همکاری هم مشکلات کشور، به‌ویژه مشکلات اقتصادی را حل و فصل کنند.

باهنر با اشاره به دوره دوم ریاست‌جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی و تحریم‌های اقتصادی آن دوران که باعث تورم 49 .5 درصدی شد، گفت: در دوره دوم دو دولت بعدی نیز همانند دوره دوم ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی تکانه‌های اقتصادی ایجاد شد، در دوره دوم دولت آقای روحانی نیز شاهد این تکانه‌های اقتصادی هستیم که نشان می‌دهد کشور دچار مشکلات زیرساختی در بخش اقتصادی است. 

وی ادامه داد: در دولت اول آقای روحانی تصمیم بر این شد که تورم افسارگسیخته سال‌های قبل را کاهش دهند و در نهایت نیز توانستند تورم را به شکل نامتعارف کاهش داده و در واقع تورم را سرکوب کردند که این اقدام موجب شد صدماتی به اقتصاد کشور وارد شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در این سال‌ها شاهد بروز مشکلات در صندوق‌هایی بودیم که مردم را به گرفتن سودهای بالا عادت داده بودند و پس از مدتی یکی پس از دیگری دچار مشکل شدند و اقتصاد کشور را نیز متعاقبا دچار مشکلات زیادی کردند، مردمی که عادت کرده بودند پول خود را در بانک‌ها گذاشته و سود آن را بدون دردسر بگیرند، با مدیریت عده‌ای نابلد با خروج پول مردم از بانک‌ها در یک سال گذشته بیش از صد هزار نفر بین 10 میلیون تا یک میلیارد تومان نقدینگی را از بانک‌ها خارج کردند.

وی افزود: وقتی مردم  نقدینگی عظیمی را در اختیار داشته باشند و هیچ راهی هم برای سرمایه گذاری جلوی راه آنها گذاشته نشود مردم  ناچار به خرید سکه و ارز می‌شوند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اقداماتی که ترامپ برای ضربه زدن به اقتصاد کشور داشته است، گفت: آقای ترامپ در عین حال که به او دیوانه می‌گویند، اما کاملا هوشیار بوده و می‌داند که چه کار می‌کند. ترکیدن دلار یا سکه برای من غیر مترقبه نبود و با روندی که می‌دیدم، انتظار این افسارگسیختگی در قیمت‌ها را داشتم و این افزایش قیمت‌ها نیز تنها تقصیر دولت آقای روحانی نیست و دولت‌های سابق نیز مقصر هستند. 

باهنر با بیان اینکه یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور، قدرتمند‌کردن بازار سرمایه است، اظهار داشت: قبل از این که قیمت دلار دچار افزایش فزاینده شود، ارزش بورس ما 100 میلیارد دلار بود، اما پس از ترکیدن قیمت دلار، ارزش بازار بورس به 80 میلیارد رسید، در حالی که اگر سرمایه مردم را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم، می‌توان ارزش این بازار را به 300 میلیارد دلار نیز رساند.
منبع: خبرگزاری تسنیم