تبیان، دستیار زندگی

کشف دریاچه‌ ای از آب مایع در مریخ

دانشمندان نشانه‌ هایی از وجود حجم قابل توجهی آب مایع در زیر سطح مریخ را یافتند، این برای نخستین‌ بار است که یک توده بزرگ پایدار آب مایع در مریخ کشف شده است. بر این اساس محققان معتقدند که دریاچه‌ ای به قطر ۲۰ کیلومتر در عمق ۱٫۵ کیلومتری در زیر لایه‌ های یخ و کلاهک یخیِ قطب جنوب سیارۀ سرخ قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
کشف دریاچه‌ ای از آب مایع در مریخ
این دریاچه که توسط رادارهای نفوذ کننده به یخ ِ کاوشگر مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا کشف شده، پیامدهای عمده‌ ای از لحاظ احتمال بقای حیات در شرایط مریخ دارد. بر اساس آبراه‌ ها و کانال‌ های موجود در سطح مریخ، تصور می‌ شود میلیاردها سال پیش، یعنی زمانی که جو این سیاره ضخیم‌ تر و گرم‌ تر بوده آب در سطح آن در جریان داشته است. اما امروزه فشارهای کم جوی به این معنی است که هرگونه جریان آب موجود در سطح می‌ تواند به‌ سرعت ناپدید شود. آب در مریخ تنها در پوشش‌ های یخی قطبی و منابع یخی زیر سطح در امان می‌ ماند.
پروفسور روبرتو اوراسی از انستیتوی ملی اختر فیزیک ایتالیا که مسئولیت این تحقیقات را بر عهده دارد، می‌ گوید: «احتمالا این دریاچه خیلی بزرگ نیست. با این وجود یک دریاچه عمقی است که آب درون آن جمع می شود. این مکان جایی است روی مریخ که بیشترین شباهت با یک «زیستگاه» که حیات می‌تواند در آن دوام بیاورد، را دارد.» به گفته این محقق گرچه شرایط در این محل ایده‌ ال نیست، اما در روی کره زمین ارگانیسم‌ هایی هستند که در محیط‌ های خشن و مشابه می‌ توانند به زندگی ادامه دهند مانند میکروارگانیسم‌ هایی یا باکتری‌ هایی که قابلیت زندگی حتی روی یخ یا اعماق یخ را دارند. با این وجود این کشف تغییری در این دیدگاه دانشمندان که سطح مریخ قابل زندگی نیست، به وجود نمی‌آورد.
کشف دریاچه‌ ای از آب مایع در مریخ
دکتر مانیش پتل، دیگر پژوهشگر عضو این تیم می‌گوید: «ما از خیلی وقت پیش می‌ دانستیم که امکان زندگی روی سطح مریخ وجود ندارد. با این وجود این کشف به ما کمک می‌ کند که به امکان زندگی زیر سطح مریخ بیندیشیم؛ یعنی جایی که می‌ توانیم به اندازه کافی از تابش‌ های خطرناک، فشار و درجه حرارت بالا محافظت شویم. مهم تر اینکه حال می‌ دانیم زیر سطح مریخ آب وجود دارد که برای زندگی حیاتی است.»
به گفته پژوهش گران، این کشف به آن ها می‌گوید که تحقیقات شان را در چه نقطه‌ ای از سیاره مریخ متمرکز کنند و از این نظر این کشف برای آن ها چیزی مانند یک نقشه گنج است. دمای آب و ترکیب شیمیایی آن از دیگر موضوعات مورد توجه دانشمندان است. برای مایع ماندن در دمای بسیار پایین مریخ که احتمالا منهای ۱۰ تا منهای ۳۰ درجه سلسیوس است، آب باید دارای میزان قابل توجهی از نمک حل نشده باشد که این مساله نیز چالشی جدی برای حیات محسوب می شود. دانشمندان برای ادامه تحقیقات و اثبات نظریه‌ های خود نیاز به دریافت سیگنال‌ ها و بررسی‌ های بیشتری دارند.

مطالب مرتبط:
دریاچۀ آب مایع در مریخ چگونه کشف شد؟
کشف مولکول‌ های آلی در مریخ
“پوسته مریخ” آب سطح این سیاره را جذب کرده است

منبع: https://bigbangpage.com