تبیان، دستیار زندگی

جایگاه علم ارتباطات در دنیای سیاست

دیپلماسی سلفی و جایگاه آن در جهان امروز

امروزه و با توجه به رشد علم ارتباطات و رابطه‌ی مستقیم آن با سیاست، اصطلاح نسبتا جدیدی در این عرصه پدیدار شده است که با عنوان "دیپلماسی سلفی" در میان سیاسیون استفاده می‌شود. دیپلماسی سلفی کمک می‌کند که تصاویر مخدوش نشده و آنچه که هدف دولت‌ها در انعکاس واقعیت‌ها است، تمام و کمال به دست مخاطبان جهانی برسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلفی
تحولات ارتباطی در جهان امروز سبب شده است هر روز اصطلاحات و واژه‌های جدیدی در عرصه های مختلف علوم تولید و نهادینه شود. این امر هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد و سبب شده است ارزیابی ها و تحولات مربوط در حوزه های مختلف، نه تنها مشکل، بلکه فارغ از اطلاعات و سواد لازم باشد.

از این رو توجه به موضوعات مرتبط با تحولات جدید در عرصه های مختلف امری لازم و ضروری به نظر می رسد. تحولات سیاسی و دیپلماسی نیز از این امر مستثنی نبوده و هر روز ابعاد جدیدی به خود دیده و اصطلاحات و واژه های جدید را تجربه کرده است. حجم این اصطلاحات پس از دهه 70 قرن گذشته میلادی به قدری گسترده و زیاد بوده که شاید بتوان در قالب دانشنامه های جدید آنها را معرفی و عرضه کرد. دیپلماسی سلفی نیز از جمله این اصطلاحات است که از چندی پیش در عرصه دیپلماسی ظاهر شده و خود را نمایان کرده است.

دیپلماسی سلفی، نمایانگر چهره واقعی یک ملت برای نهادینه شدن در نزد افکار عمومی جهانی با یک برند مشخص است.



دیپلماسی به لحاظ تحولات گسترده و وجود ارتباطات میان دولت‌ها و ملت‌ها، شاید سریع‌تر از بسیاری از حوزه ها از تحولات ارتباطی متاثر شده است تا بتواند زمینه توسعه خود را فراهم کند و گامی موثرتر در ارتباط با ملت ها و دولت های مختلف بردارد. برند سازی ملی اقدامی است که اخیرا از سوی دولت‌ها برای معرفی خود به ملت‌های مختلف بر اساس واقعیت‌ها و توانایی‌های موجود و فارغ از اغراق صورت پذیرفته تا از این طریق بتوانند جایگاه خود را در میان افکار عمومی جهانی مستحکم کنند. همانند اقداماتی که دولت‌های مختلف نظیر ایالات متحده در خصوص معرفی هالیوود و یا دولت هند در خصوص معرفی بالیوود انجام داده و تلاش کرده‌اند جایگاه خود را از طریق این برند در میان افکار عمومی جهانی ارتقا دهند.

امروز نیز با گسترش شبکه‌ها و ابزارهای مختلف ارتباطی این امر ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر توئیتر، فیس بوک و غیره، کمک کرده است که امر برندسازی ملی بتواند آسوده ترو راحت‌تر از گذشته خود را در دنیای فعلی معرفی کرده و افکار عمومی جهانی را به سوی خود جلب و جذب نماید. این امر در واقع دیپلماسی سلفی نام دارد که از طریق شبکه‌های اجتماعی و در راستای اجرای فعالیت‌ها برندسازی ملی از سوی وزارت‌های امور خارجه، به کار گرفته می شود. این نوع دیپلماسی به عنوان ابزاری برای مدیریت تصویر، به ملت‌ها امکان میدهد که بدون میانجی‌گری نهادهای محلی به مخاطبان وسیعی دسترسی داشته باشند.


دولت‌ها نیز امکان می‌یابند محتواهای مربوط به اقدام های واقعی خود را بدون هیچ واسطه و خطر سانسوری در محیط جهانی نشر دهند.

قابل توجه آنکه دیپلماسی سلفی کمک می‌کند که تصاویر مخدوش نشده و آنچه که هدف دولت‌ها در انعکاس واقعیت‌ها است، تمام و کمال به دست مخاطبان جهانی برسد. نکته دیگر جالب توجه در این امر، امکان بهره‌گیری از توان دیپلماسی سلفی هم در سطح وزارت‌خانه‌های خارجه و هم در سطح سفارت‌ها است. از این منظر می‌توان دیدگاه‌های مردم محلی را در خصوص فعالیت برند سازی ملی مورد ارزیابی قرار داد و در صورت امکان و لازم درصدد اصلاح آنها و یا جایگزینی کردن شیوه ها و روش های جدیدتر گام برداشت.

در یک کلام، دیپلماسی سلفی، نمایانگر چهره واقعی یک ملت برای نهادینه شدن در نزد افکار عمومی جهانی با یک برند مشخص است با این شرط که واقعیت ها به درستی منعکس شود و از اغراق و فریب اجتناب گردد و ابزارهای ارتباطی به کار گرفته شود.