تبیان، دستیار زندگی

چرا باید نماز آیات بخوانیم؟

نحوه خواندن نماز آیات در ماه گرفتگی

ماه‌گرفتگی جمعه 5 مرداد 97 با چشم غیرمسلح هم قابل رویت است و از ساعت ۲۱:۴۴ آغاز می شود و سحرگاه شنبه در ساعت ۳:۵۹ دقیقه به پایان می‌رسد. این خسوف شش ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه طول خواهد کشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نماز آیات

ماه‌گرفتگی یا خُسوف (نام قدیمی‌تر مَه‌گرفت[نیازمند منبع]) هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود.(زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد) زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد. سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن ۱٬۳۸۰٬۰۰۰ کیلومتر است. طول این سایه، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر نسبت به مبدأ متوسط تغییر می‌کند.

چه زمانی ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد

تمام افرادی که از ماه‌گرفتگی اطلاع پیدا ‌کنند اگر در منطقه‌ای باشند که آن ماه‌گرفتگی قابل رؤیت است، نماز آیات بر آنها واجب می‌شود.

ماه‌گرفتگی تحت دوشرایط مهم هم زمان رخ می دهد:
1- ماه و خورشید و زمین در یک راستا یا خط مستقیم قرار گیرند به طوری که زمین بین ماه و خورشید قرار داشته باشد. به عبارت دیگر ماه در حالت بدر از زمین دیده شود.
2- ماه در حرکت مداری خود به دور زمین در یکی از گره‌ها و یا در نزدیکی آن قرار داشته باشد.

در اسلام در زمانی که ماه گرفتگی رخ می دهد خواندن نماز آیات واجب می شود.


چرا نماز آیات بخوانیم؟

مقصود از آیات خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، زلزله و سایر حوادث هولناک آسمانی مانند رعد و برق بسیار شدید و بادهای سیاه و سرخ است، آنچنانکه بیشتر مردم بترسند.
در روایات به این حقیقت اشاره دارند که نماز انسان را به قدرت لایزالی پیوند می دهد که همه مشکلات و سختیها برای او سهل و آسان است. چنین احساسی موجب می شو دکه انسان در برابر حوادث و امور سهمناک، ترس و شکست و زبونی را از خود دور گرداند و با اتصال به قدرت لایزال الهی و اقرار به ربوبیت پروردگار، شکیبا و نیرومند گردد.


مسئله عظمت پرودگار عالم است و سر سجده قرار دادن بر آستان پروردگار عالم بر اتفاق این حادثه عظیم است، چرا که نماز آیات، نماز نشانه‌ها، قدرت‌ها است.آیات به معنی نشانه‌ها است این نشانه‌های پروردگار است و خواندن نماز آیات برای ترس نیست، بلکه عظمت پروردگار است.


نماز آیات در ماه‌گرفتگی بر چه کسانی واجب است؟

تمام افرادی که از ماه‌گرفتگی اطلاع پیدا ‌کنند اگر در منطقه‌ای باشند که آن ماه‌گرفتگی قابل رؤیت است، نماز آیات بر آنها واجب می‌شود.

وقت خواندن نماز آیات برای ماه گرفتگی

از زمان شروع ماه‌گرفتگی و خورشید‌گرفتگی تا انتهای خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی وقت نماز آیات است، فرقی نمی‌کند در محدوده شهر، منطقه، کشوری که ماه و خورشید گرفته شود بلکه برای کسانی که ماه گرفتگی را دیده‌اند یا ندیده‌اند خواندن نماز آیات واجب می‌شود و کسانی که در آن موعد نخواند‌ه‌اند، باید قضای آن را به جای آورند.

نکات و مستحبات نماز آیات

- سوره هایی که بعد از حمد خوانده می شود ، نباید جزء سوره های سجده دار باشد .

- طبق نظر مقام معظم رهبری، گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» برای رفتن به رکوع کفایت نمی‌کند؛ بنابر‌این باید برای اولین رکوع و یا ششمین رکوع، بخشی از سوره نیز قرائت شود.

- این نماز اذان و اقامه ندارد؛ اما پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم؛ خواندن قنوت مستحب است؛ همچنین مستحب است انسان ‌این نماز را طولانی اقامه کند و تا پایان ماه‌گرفتگی نیز به ذکر و دعا مشغول شود.

- مستحب است این نماز به جماعت خوانده شود که مأمومین باید غیر از حمد و سوره بقیه اذکار را قرائت کنند.

چگونگی خواندن نماز آیات

نماز آیات را به چند شکل می‌توان خواند:

اول؛ نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. دستور آن به این صورت است که نمازگزار بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد. دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده به جا آورد و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول انجام بدهد و تشهد بخواند و سلام دهد.

از زمان شروع ماه‌گرفتگی و خورشید‌گرفتگی تا انتهای خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی وقت نماز آیات است، فرقی نمی‌کند در محدوده شهر، منطقه، کشوری که ماه و خورشید گرفته شود بلکه برای کسانی که ماه گرفتگی را دیده‌اند یا ندیده‌اند خواندن نماز آیات واجب می‌شود و کسانی که در آن موعد نخواند‌ه‌اند، باید قضای آن را به جای آورند.



دوم؛ در نماز آیات نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام کند. مثلا به قصد سوره «قل هو الله احد» بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله احد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لم یلد و لم یولد» و به رکوع برود ، باز هم سر بردارد و بگوید: «و لم یکن له کفواً احد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد. بعد از سجده دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

سوم؛ اگر هم نمازگزار، در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.


 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.