تبیان، دستیار زندگی

چگونه به دوست یابی کودکمان کمک کنیم؟

زهرا امام روانشناس و مشاوره کودک اظهار کرد: نخستین گام برای آموزش دوست‌یابی به کودکان این است که والدین الگوی مناسب رفتاری برای کودک خود باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پدر و مادر، دوست یابی، کودکان، والدین، اعتماد به نفس،مهد کودک، خانواده ایرانی، تربیت کودک

وی با بیان اینکه پدر و مادر به عنوان والدین کودک باید مهارت‌های ارتباطی را قبل از آموزش به فرزند خود، فرا گرفته باشند، گفت: در خصوص کودکان زیر 7 سال باید نکات خاصی رعایت شود، والدین باید احساس ارزشمندی را در کودک خود پرورش دهند و عزت نفس او را تقویت کنند، برای مثال آن‌ها می‌توانند روی جنبه خجالتی بودن او کار کنند.

امام افزود : والدین با دادن مسئولیت‌های کوچک به فرزند خود، می‌توانند او را زیر نظر داشته باشند و توانایی‌های او را شناسایی کنند. زمانی که کودکان احساس مالکیت روی وسایل و اسباب بازی‌های خود داشته باشند، ممکن است از دادن وسایل خود به دوستانشان خودداری کنند. والدین باید این امر را مدیریت و به کودک خود کمک کنند که رفتار مناسبی با دوست خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه والدین با توجه به خصوصیات فرزند خود باید تشخیص دهند که چه دوستی برای فرزندشان مناسب است، افزود: باید دوستی برای کودکانشان انتخاب کنند که از نظر جنبه هایی شبیه او باشد. به طور مثال کودکان گوشه گیر نمی توانند با کودکان شبیه خود که گوشه گیر هستند، دوستی موفقی داشته باشند، همچنین نمی توانند با کودکان بسیار فعال هم دوستی پایداری داشته باشند، چراکه دچار تنش می‌شوند.

این روان شناس و مشاور کودک تصریح کرد : والدین روی اعتماد به نفس کودک خود کار کنند و یک سری مهارت های پایه و اساسی مانند قدرت نه گفتن را به آن‌ها آموزش دهند. والدین باید کودک خود را قبل از رفتن به مهد کودک و پیش دبستانی آماده کنند، چرا که این مکان ها تعداد جمعیت بیشتری نسبت به محیط خانه دارد و پدر و مادر در این زمینه می‌توانند از مربی او کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه در محیط مهدکودک دو نوع کودک وجود دارد، گفت: کودکانی هستند که دوست دارند از طرف دیگران حمایت شوند و اعتماد به نفس پایینی دارند. این نوع کودکان با بچه‌هایی ارتباط برقرار می‌کنند که غالبا از خودشان بزرگتر هستند، چراکه آن ها حالت حمایتی برای این گونه کودکان دارند. از طرفی دیگر کودکانی هستند که خودشان نقش حمایتی دارند و با کودکانی که از خودشان کوچکتر هستند، دوست می‌شوند که بتوانند رهبر آن‌ها باشند.

امام خاطرنشان کرد : اولین نیاز هر کودک نیاز به توجه است. والدین باید با توجه به رشد و سن کودک خود نیازهای او را بشناسند. پدر و مادر قبل از آموزش دوست یابی به فرزند خود، باید خود الگوی مناسبی برای رفتار کودک باشند، چرا که والدین الگوهای مشاهده‌ای رفتاری خوبی برای کودک خود هستند.

وی با بیان اینکه باید به کودکان در شناسایی مناسب احساساتشان کمک کرد، گفت: احساسات کودک خود را نام گذاری کنید، گفتن جمله «عصبانی ام» درست نیست، چرا که بار هیجانی زیادی دارد، باید در مقابل عمل نادرست او از جمله «من ناراحتم» استفاده شود.

امام در پایان عنوان کرد : والدین باید محیط مهد کودک و پیش دبستان و دوستان کودک خود را بشناسند و با توجه به یاد دادن الگوهای رفتاری پایه و ابتدایی به آن‌ها شبکه دوستان او را افزایش دهند، در این زمینه والدین می توانند از مربی او در مهد کمک بگیرند.
منبع : باشگاه خبرنگاران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.