تبیان، دستیار زندگی

این بار اینشتین بر «بر شانه‌های غول» نشست

استیفن‌هاوکینگ در کتابی با عنوان «بر شانه‌های غول» زندگی شخصی و علمی آلبرت اینشتین را به رشته تحریر درآورده است. این اثر از سوی مریم توفیقی ترجمه و توسط انتشارات سبزان روانه کتابفروشی‌ها شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بر شانه‌های غول

«اگر بخت یارم باشد و در آزمون پذیرفته شوم، آنجا می‌مانم و ریاضی و فیزیک می‌خوانم. من خود را آموزگار آن شاخه‌های علوم طبیعی تصور می‌کنم. چراکه بخش نظری آن‌ها را بیشتر می‌پسندم.»

این جملات بخشی از آرزوهای نوشته شده اینشتین در دوران دبیرستانش است. وی اصلا در مدرسه خوب ظاهر نشد و معلمانش امیدی به پیشرفت وی نداشتند. برخی وی را خوان‌پریش(اصطلاحی عام برای تشریح معلولیت) می‌خواندند و وقتی پدرش در جلسه‌ای که با معلم وی داشت پدرش پرسید به نظر شما آلبرت در چه رشته‌ای موفق خواهد شد؟ معلم پاسخ داد: فرقی نمی‌کند در نهایت او هیچگاه پیشرفت نخواهد کرد.

تاکنون کتاب‌ها و مقالات زیادی درباره زندگی اینشتین به رشته نگارش درآمده است. اهالی علم در سراسر دنیا توجه ویژه‌ای به این دانشمند آلمانی‌تبار داشته‌اند و می‌توان گفت اگر امروزه تمام مردم دنیا برای یک بار هم که شده است نام این دانشمند بزرگ را شنیده‌اند بی شک حاصل تلاش و تالیف علم‌دوستان بوده است.

انتشارات سبزان در سال جاری کتابی را در قفسه کتاب‌های علمی نشانده است که به سرگذشت زندگی آلبرت اینشتین به زبان استیفن هاوکینگ پرداخته است. «بر شانه‌های غول» عنوان کتابی است که استیفن هاوکینگ به شرح کامل زندگی و کار اینشتین پرداخته است.

«برشانه‌های غول» مجموعه‌ای است که استیفن‌هاوکینگ در جلد اول و دوم آن به زندگی‌نامه شخصی گالیله و کپلر پرداخته است. جلد سوم این اثر به زندگینامه اینشتین اختصاص دارد.

مریم توفیقی مترجم این اثر در مقدمه کتاب آورده: «با اشاره به رشد و پیشرفت علم و دانش، چیزی که به سرعت به ذهنمان خطور می‌کند، مجاهدت و تلاش دانشمندان بزرگی است که آن را برایمان به ارمغان آورده‌اند. اکثر آن‌ها برای به دست آوردن نتایج مطلوب خود، زندگیشان را وقف کرده‌اند. یادمان باشد اگر فداکاری و شب‌زنده‌داری‌های آنان نبود، زندگی مرفه و آسوده امروز هرگز به دست نمی‌آمد و البته می‌توان این طور هم تعبیر کرد که آوارگی و بی‌خانمان شدن مردم مظلوم برخی از بخش‌های کره زمین هم مدیون همان شب‌زنده‌داری‌ها و تلاش‌ها است.»

در پشت جلد کتاب آمده: «آلبرت اینشتین در 14 مارس 1879 در شهر اولم، در ایالت وورتمبرگ آلمان سابق متولد و در مونیخ بزرگ شد. خانواده فکر می‌کردند آلبرت کند ذهن است، زیرا دیر شروع به حرف زدن کرد. او از اینکه در یک مدرسه کاتولیک جز معدود بچه‌های یهودی بود، رنج می‌برد. علم یکی از علایق قدیمی اینشتین بود معادله معروف او به فیزیکدانان نشان داد که حتی مقدار کوچکی از ماده می‌تواند مبالغ هنگفتی انرژی تولید کند.»

«بر شانه‌های غول» در 160 صفحه، به قیمت 15‌ هزار تومان از سوی انتشارات سبزان روانه بازار کتاب‌های علمی شد.

منبع: ایبنا