تبیان، دستیار زندگی

شلیک ارگانیک به حشرات، دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور

معمولاً بحث تاریخچه استفاده از سموم، در دانشکده ها و کالج ها تدریس نمی شوند اما دانستن این تاریخچه برای هر کس جالب می باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.

که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: شلیک ارگانیک به حشرات
نام مدرسه: سیمای نور
نام استاد: خانم نرگس احمد آقایی
دانش آموزان: سارینا صالحی، آوا دیوانی، نگین هاشمی، صبا آزمایش، مبینا قطبی

شلیک ارگانیک به حشرات، دستاورد برتر دوره دوم سیمای نور

 تاریخچه استفاده از سموم حشره کش:
معمولاً بحث تاریخچه استفاده از سموم، در دانشکده ها و کالج ها تدریس نمی شوند اما دانستن این تاریخچه برای هرکس جالب می باشد. بشر کشاورزی را از 8000 سال قبل از میلاد شروع کرد. لیکن این چینی ها بودند که پرورش کرم ابریشم را در 4700 سال قبل از میلاد انجام می داده اند. و اسنادی وجود دارد که سومریان در 2500 سال قبل از میلاد با حشرات مزاحم مبارزه می کردند. آن ها این کار را با استفاده از ترکیبات سولفور انجام می داده اند. چینی ها همچنین با بهره گیری از حشره کش های گیاهی در 1200 قبل از میلاد برای محافظت از دانه ها و برای مبارزه با شپش بدن از ترکیبات جیوه و ارسنیک استفاده می کرده اند. اطلاعاتی وجود دارد که استفاده از حشره کش ها را به دوران روم باستان نسبت می دهد (1200 قبل از میلاد). در سال های 1750 تا 1800 در اروپا انقلاب کشاورزی برپا گردید و لزوم محافظت از غلات و تجارت آن ها باعث کشف حشره کش های گیاهی پیرتروم و دریس گردید. اما کاربرد نوع سنتزی پیروتروم به دهه 1930 مربوط می شود و این کاربرد در پایان جنگ جهانی دوم گسترش زیادی پیدا می کند. امروزه استفاده از آن در کشورهای مختلف جهان توسعه یافته است.

اولین نسل حشره کش ها ترکیباتی بودند بسیار بسیار سمی، همچون ارسنیک و سیانید هیدروژن. که استفاده از آن ها به دلیل غیر موثر بودن و یا سمیت فوق العاده متروک گردید. دومین نسل از حشره کش ها، عموماً بیشتر سنتزی (آن ها که توسط انسان ساخته شده اند) و ارگانیک (به مفهوم وجود اتم کربن در آن ها) بودند.

انواع حشرات
حشرات دارای تنوع بسیاری هستند تنها موردی که در حشرات یافت نمی شود حشرات با ابعاد خیلی بزرگ است. حشرات در بسیاری از جهات با هم مشترک هستند. به جز مشخصه های کلی بدنشان از سه قست سر، شکم و قفسه سینه تشکیل شده است. همچنین یک جفت چشم دارند که نسبتاً بزرگ  است. و روی آن سه چشم قرار گرفته است یک جفت شاخک نیز روی سر حشرات قرار داد. نزدیک دهان حشرات زائده هایی وجود دارد که شامل یک جفت لب یک جفت اندام آرواره که برای گاز زدن مورد استفاده قرار می گیرد، یک جفت اندام آرواره پایینی لب زیرین و کف دهان. حشرات دو بال دارند که روی بدنه خارجی آن ها رشد کرده اند. آن ها سه جفت پا برای راه رفتن دارند.

حشرات سیستم گوارشی پیچیده ای دارند. زائده دهانی آن ها دارای انواع گوناگونی می باشد که به عادت غذایی آن ها بر می گردد.

حشرات از طریق سیستم نایی که دارند نفس می کشند به این طریق که این سیستم نایی با دریچه های خارجی به نام اسپراکل و لوله های بسیار ریز گازها را به بافت های ویژه ی متابولیس می رسانند. ضایعات نیتروژن دار از طریق لوله های مالپیگی دفع می شوند. حشرات دارای سیستم عصبی بسیار پیچیده ای هستند. آن ها دارای تعدادی گره عصبی هستند و دو رشته عصبی در ناحیه شکمشان دارند. عملکرد این گره ها کاملاً مستقل است. برای مثال اگر قفسه سینه حشرات از بقیه قسمت های بدنشان جدا شود به صورت جداگانه می تواند حرکت کند. گره ها از خروجی های حسی نیز استفاده می کنند. یک ملخ اگر یک بالش را نیز از دست بدهد توسط ورودی های حسی از مغزش می تواند آن عیب را تصحیح کند و به پروازش ادامه دهد. بعضی از حشرات نسبت به صداها کاملاً حساس هستند و از قدرت شگفت انگیزی در برابر محرک های شیمایی برخوردارند.

آشنایی با انواع حشرات مضر
لقاح حشرات به صورت داخلی است. حشرات دوجنسی هستند. روش های جفت گیری در حشرات متفاونت است. برای تولید مثل یک حشره نر از طریق فرومون که یک ماده شیمایی استو از جنس ماده خارج می شود به دنبال یک ماده می رود.  

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی