تبیان، دستیار زندگی

چرا نوجوانان امروز مدگرا شده اند ؟

با نوجوان مدگرای خود این گونه برخورد کنید

توجه به مد و اهمیت دادن به لباس و آرایش از ویژگی‌های رفتاری مهم این دوره (نوجوانی) به شمار می‌آید. در این سن، نوجوان به ظاهر خود توجه بیش از حد نشان می‌دهد اما چه عاملی در مدگرایی نوجوانان موثر است و در این مساله چگونه باید با نوجوانان برخورد کرد ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مدگراییف نوجوانان، دختران و پسران لباس، آرایش کردن، محبت، خانواده ایرانی، نوجوان

امروزه، كوتاه و بلند كردن موها، مدل دادن و دیگر آراستن‌ها، جزو ضروریات و تقریبا بخش اعظم زندگی دختران و پسران شده است یا پسرها كه قبلا با ماشین نمره چهار، سر خود را اصلاح می‌كردند، ولی حالا دیگر هزینه كوتاه كردن یا آرایش موی سر یك نوجوان پسر، سر به فلك می‌زند! بنابراین  می‌بینیم همه چیز، دستخوش تغییر و تحول شده است. 

مد و مدگرایی، پدیده ای است که از دیرباز در جوامع بشری وجود داشته، ولی با گذشت زمان همراه با دگرگونی های زمانه تغییر کرده است. مد در دهه های اخیر با تغییر رنگ و لعاب و ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر، بیش از گذشته در جامعه ایران نمود و حضور یافته است و گروه ها و افراد بسیاری را مجذوب جاذبه های خود کرده است و می کند.

دلایل توجه به لباس و مد

اگر نوجوان به سر و وضعش بیش از اندازه توجه نشان می‌دهد و به پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب علاقه زیادی دارد، باید گفت دلایل گوناگونی می‌تواند عامل چنین رفتاری باشد. گاهی این‌گونه رفتارها از حالت «خودشیفتگی» نوجوان نشات می‌گیرد كه در این سن بشدت ظاهر می‌شود. 

وابستگی به گروه همسالان نیز از جمله عواملی است كه باعث پیروی نوجوان از مد و توجه او به ظاهرش می‌شود،‌ زیرا وسیله‌ای است برای هماهنگی با همسالان و مورد قبول آنان قرار گرفتن. متأسفانه پیروی از مد و پوشیدن لباس‌های ناهمگون، می‌تواند نوعی واكنش ستیزه‌جویانه نوجوانان نسبت به مسائل و موضوعاتی باشد كه در جامعه می‌گذرد و آنها با این مسائل مخالفند و به این ترتیب، ناخشنودی خود را نشان می‌د‌هند.

پیروی از مد گاهی هم وسیله‌ای برای اعلام جنگ به بزرگ‌ترها و احتمالا دهن‌كجی به اجتماع است، نوجوان می‌خواهد ناسازگاری خود را با محیط به نوعی ابراز كند، چون راهی نمی‌یابد، ناچار به پیروی از مد كه یكی از این وسیله‌هاست، روی می‌آورد. برخی نوجوانان نیز به دلیل مورد توجه قرار گرفتن به طرف مد می‌روند.

اهمیت دادن به مدل لباس و پوشاك ویژگی مهم دوره نوجوانی است. یكی از دلایل این اهمیت، آن است كه از این طریق نوجوانان تجربه می‌كنند چه كسی هستند و می‌خواهند كه دیده شوند. البته پوشاك و مدل لباس برای هر فردی نوعی علامت هویتی تلقی می‌شود.

با وجود این، از آنجا كه نوجوانان در دوره رشد و تحول هستند، در درجه نخست، طرز لباس پوشیدن آنها نشان‌دهنده تصور آنان از خودشان است، برای همین، نوع پوشاك و لباس اهمیت بیشتری برای آنها پیدا می‌كند. علاوه بر این، نوجوانان می‌آموزند طرز لباس پوشیدن نقش مهمی در روابط اجتماعی و این‌كه از سوی دیگران چگونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، ایفا می‌كند.

از این رو، طرز و مدل لباس هم برای همسالان و هم بزرگسالان نشانه مهمی می‌شود. شواهد نشان می‌دهد لباس‌های مُد در دبیرستان، نشان از پایگاه و شأن بالای اجتماعی می‌دهد و برعكس لباس‌هایی كه كمتر مُد هستند، دارای پایگاه و شأن پایین اجتماعی است. 

دخترها بیشتر تحت تاثیر مدگرایی هستند

معمولا دخترها به لحاظ احساسی بودن واکنش های شان نسبت به محیط، عاطفی تر است و بیشتر تحت تاثیر مد و مدگرایی قرار می گیرند؛ بنابراین تقلید و گرایش به الگوهای برتر با طبیعت بیولوژیکی زنان تناسب بیشتری دارد. همچنین دخترها بیشتر به روابط و ظاهر اشخاص توجه می کنند و حس زیبا دوستی در آن ها بیشتر است. به همین علت است که گرایش به مد و تقلید از طرز لباس پوشیدن تا نحوه آرایش و نوع صحبت کردن در دخترها بیشتر و زودتر خودش را نشان می دهد.

الگو بودن پدر و مادر برای فرزند

توجه نکردن به نیاز جوانان به محبت و مهربانی، نیاز به امنیت و آسایش، نیاز به احترام و نیاز به قدردانی و ... در خانواده، باعث می شود جوانان برای پاسخ به نیازهای ذکر شده به جمع های دوستانه پناه ببرند. جمع هایی که معمولا راهنماهای دلسوزی نیستند. بنابراین وظیفه والدین که بیشترین ارتباط را با جوانان دارند، این است که با ارائه الگوهای مناسب و عینی جوانان و نوجوانان را در بحران یاری دهند. با این حال ذکر این نکته هم ضروری به نظر می رسد که بهترین الگو برای جوانان، والدین شان هستند.

توصیه‌هایی در مورد مسأله مد

لباس، آراستگی ظاهر و همرنگ شدن با همسالان از جمله عواملی است كه مانع به وجود آمدن احساس عدم تناسب با جامعه در نوجوان می‌شود. برای برخورد با مسأله مدپرستی در نوجوانان نكاتی ذكر می‌شود، كه عبارتند از:
1- برای در پیش گرفتن رفتار منطقی و درست در این مورد، پیش از هر چیز باید تلاش كنید درباره مد یا نوآوری لباس نوجوانان اطلاعاتی به دست آورید. منظور این نیست كه باید حتماً از مد پیروی كنید، بلكه هدف این است كه با به دست آوردن این آگاهی، به یاد روزگار جوانی و میزان توقع خود از والدینتان بیفتید و در رفتار خود با فرزندتان صبر بیشتری به خرج دهید.

2-‌ اصرار نداشته باشید هر چه را شما می‌پسندید، او هم بپسندد. او را در انتخاب لباس آزاد بگذارید و راهنمایی‌اش كنید. گاهی ممكن است در انتخاب اشتباه كند و در اشتباه خود اصرار هم داشته باشد؛ ولی تجربه‌ای كه از آن اشتباه به دست می‌آورد، تأثیرش بیشتر از نصیحت‌های شما در این زمینه است. 

3- با در نظر گرفتن بودجه خانواده رفته رفته مقدار پولی را كه برای لباسش در نظر گرفته‌اید، در اختیارش بگذارید. به او اجازه دهید برای انتخاب لباس، نظر خود را بدهد، هر چند ممكن است در انتخاب‌های اولیه‌اش دچار اشتباه شود، اما به تدریج می‌آموزد كه باید با در نظر گرفتن همه جوانب اجتماعی، خانوادگی و مانند آنها برای خود لباس تهیه كند. 

4- اگر سلیقه او مورد پسند شما نیست او را مسخره نكنید یا مستقیم او را به باد انتقاد نگیرید. این‌گونه رفتارها و روش‌های تند و مستقیم باعث می‌شود كه حالت تدافعی به خود بگیرد. 

5- در دوران دبیرستان دختران علاقه زیادی به آرایش دارند. در این سن به علت اختلالاتی كه در ترشح غدد داخلی ایجاد می‌شود، اغلب دچار كك و مك یا آكنه می‌شوند و سعی دارند این عیب را با آرایش صورت بپوشانند. پیش از هر چیز تلاش كنید مشكل پوستی فرزندتان را از بین ببرید. در این مورد خیلی صمیمانه و غیرمستقیم او را راهنمایی كنید. روش درست را به او بیاموزید و به او بفهمانید كه سادگی یك دختر نوجوان را زیباتر نشان می‌دهد. 

6- بهتر است در این دوره بحرانی با او درنیفتید و نظرتان را با اجبار به او تحمیل نكنید. بیشتر اعمال او به این دلیل است كه می‌خواهد مورد توجه و تأیید دیگران قرار گیرد و كانون توجه باشد؛ بنابراین، آرامش خود را حفظ كنید، چون به او كمك می‌كند دردها و مشكلاتش را آسان‌تر حل كند.


منابع : تابناک / پایداری ملی / مشرق نیوز 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.