تبیان، دستیار زندگی

رفتار کریمانه باید در مسائل اقتصادی نیز بروز کند

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما باید شعار دهه کرامت را از شعار تبدیل به عمل کنیم، گفت: یکی از رفتارهای کریمانه در جامعه امروز ما کرامت و بزرگی متمکنین در عرصه مسائل اقتصادی است. امروز بزرگداشت دهه کرامت یعنی بزرگداشت اخلاق در جامعه و بیش از هر زمان دیگری مسئولیت ملت ایران در این زمینه بیشتر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی گلپایگانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک ولادت امام رضا (ع) و با بیان اینکه از ویژگی‌های ملت ایران ولایت‌مداری و ترویج فرهنگ و اندیشه‌های اهل بیت (ع) در جامعه اسلامی است، اظهار کرد: ملت ایران با اهل بیت پیامبر (ص) یک ارتباط عقیدتی، عاطفی و فرهنگی خاصی دارند و به گونه‌ای می‌توانیم بگوییم سرزمین ایران سرزمین اهل بیت پیامبر (ص) است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران درصدد بودند که فرهنگ اهل بیت (ع) در این سرزمین بیشتر از گذشته و به صورت عملیاتی ظهور و بروز داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به شعار «نه شرقی، نه غربی» خاطرنشان کرد: سر دادن این شعار توسط مردم ایران نشان دهنده آن است که آن‌ها هیچ فرهنگ و رفتاری را به غیر از فرهنگ و رفتار اهل بیت (ع) نمی‌پذیرند و باید برای ترویج این فرهنگ در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. تعهد و احکام الهی در وجود زنان و مردان باید در جامعه و حکومتی که نشأت گرفته از اسلام و ترویج رفتار کریمانه است وجود داشته باشد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: یکی از دلایلی که امام رضا (ع) به دعوت مأمون پاسخ داد این بود که فرهنگ اهل بیت (ع) که نشأت گرفته از رأفت و مهربانی است در سراسر جهان ساری و جاری شود اما خودکامگان آن زمان فکر می‌کردند که با این مهاجرت فرهنگ اهل بیت (ع) در بین مردم از بین می‌رود اما ملت ما در دنیا ثابت کردند که علمدار پرچم پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان هستند. امروز نیز که سردمداران کفر و استکبارگران درصدد هستند با یاوه‌گویی‌ها، ملت ایران را تهدید کنند ما با رفتار نشأت گرفته از اهل بیت (ع) و با ایستادگی و مقاومت یاوه‌گویی‌های آن‌ها را پاسخ می‌دهیم. امروز مسئولیت ملت ایران برای ترویج فرهنگ کرامت در جهان از هر زمان دیگری مهمتر است.

گلپایگانی در ادامه با اشاره به شعار دهه کرامت «خدمت کریمانه به رسم اهل بیت (ع)» یادآور شد: این سخن فقط نباید در حد شعار باشد بلکه باید این شعار در بین زنان و مردان جامعه به صورت عملیاتی اجرا شود. یکی از رفتارهای کریمانه که در جامعه امروز ما می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و باعث به آرامش رسیدن بخشی از اقشار جامعه شود در رابطه با مسائل اقتصادی است. متمکنین جامعه باید با زیردستان خودشان رفتار کریمانه داشته باشند و نگذارند دشمنان ما در جامعه امروز این اختلافات اقتصادی را دست مایه خود کنند.

وی یادآور شد: با اکتفا به این شعار تنها نمی‌توانیم رفتار کریمانه را در جامعه ترویج بدهیم بلکه باید آن را از حالت شعار به حالت عملیاتی تبدیل کنیم. صرفا هم نباید در این رابطه چشم‌مان به دست دولت باشد بلکه خود مردم می‌توانند برای ترویج رفتار کریمانه وارد عمل شوند. فراموش نکنیم که دشمن امروز به اقتصاد این کشور چشم دوخته است و یکی از رفتارهای کریمانه در جامعه می‌تواند ترویج همین رأفت و مهربانی در عرصه مسائل اقتصادی باشد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: رأفت و مهربانی در خاندان اهل بیت (ع) حتی نسبت به حیوانات و محیط زیست نیز بروز و ظهور داشته است. متأسفانه در جامعه امروز ما دچار یک نوع تشنج اخلاقی و برخوردهای تند هستیم. در این دهه کرامت و در مملکتی که کشور اهل بیت (ع) است باید مراقب رفتار خود باشیم. بزرگداشت دهه کرامت بزرگداشت کرامت اخلاق است و اهل بیت (ع) ما را توصیه به رعایت اخلاق و ادب دینی کرده‌اند. اگر می‌گوییم از بنی‌امیه و بنی عباس متنفریم دلیل‌اش آن است که آن‌ها به سمت بی‌بندوباری و ترویج خشونت می‌رفتند اما رأفت و مهربانی و ترویج اندیشه‌های نیک از جمله مسائلی بود که ائمه (ع) به آن توجه داشتند و همین امر باعث شده که هر انسان آزاده‌ای به سمت این اخلاق و رفتار جذب شود.  


منبع: ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.