تبیان، دستیار زندگی

عوارض مصرف لایت ها!

نوشابه‌های رژیمی این 6 بیماری را به جانتان می‌اندازند

کارخانجات تولیدکننده نوشابه با تبلیغاتی که انجام می‌دهند این تصور غلط را جا انداخته‌اند که نوشابه‌های لایت یا همان رژیمی قند ندارد و ضرر آن‌ها کمتر است. اما گوشتان به این حرف‌ها بدهکار نباشد. نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که نوشابه‌های رژیمی نیز به همان اندازه نوشابه‌های معمولی قند دارند و باید از آن‌ها نیز پرهیز کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشابه ی رژیمی
در ادامه خواهیم گفت که همین نوشیدنی‌های رژیمی و به اصطلاح بی‌خطر چه بلایی سر بدن آورده و چه بیماری‌هایی را به جان انسان می‌اندازند.

نوشیدنی‌های رژیمی چگونه روی سلامتی تأثیر می‌گذارند؟

به لطف تلاش‌هایی که متصدیان حوزه سلامت انجام داده‌اند مردم آگاهی بیشتری نسبت به مضرات نوشابه‌ها یافته و مصرف آن‌ها را کاهش داده‌اند؛ اما در این میان نوشابه‌های لایت با تصور اینکه قند ندارند همچنان مصرف می‌شوند. اما باید بدانید که ترکیبات این نوشیدنی‌ها خطرناک‌تر هستند چون حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند و این ترکیبات در قدرت طبیعی بدن برای کنترل کالری‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. در واقع اکثر محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بین مصرف نوشیدنی‌های گازدار رژیمی و چندین بیماری ارتباط وجود دارد. در ادامه به این بیماری‌ها اشاره می‌کنیم:

نوشابه‌های رژیمی و افزایش خطر افسردگی

نتایج پژوهشی که در موسسه بین‌المللی سلامت در ایالت کارولینای شمالی ایالات متحده آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های گازدار و به‌ویژه نوشیدنی‌های رژیمی خطر ابتلا به افسردگی را در بزرگسالان افزایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید روح و روان سالمی داشته باشید سراغ نوشابه چه معمولی و چه رژیمی نروید.

نوشابه‌های رژیمی و مشکلات کلیوی

محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های گازدار در طولانی مدت 30 درصد عملکرد کلیه‌ها را کاهش می‌دهد. این پژوهش روی افرادی انجام شده است که به مدت حدود 20 سال به طور منظم نوشیدنی‌های گازدار رژیمی مصرف کرده‌اند.

آسپارتام یکی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی رایجی که در ترکیب نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌شود به سیستم مغز آسیب می‌رساند. نتایج پژوهشی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت آسپارتام باعث ایجاد اختلال در مغز می‌شود


نوشابه‌های رژیمی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2

نتایج پژوهشی که در سال 2009 انجام شده و در مجله Diabetes Care  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه نوشابه‌های رژیمی در مقایسه با نوشابه‌های گازدار معمولی تأثیر بیشتری در ابتلا به سندرم متابولیک (بزرگی اندازه دور شکم) و دیابت نوع 2 دارد و خطر این بیماری‌ها را به ترتیب به میزان 36 و 67 درصد فزایش می‌دهد. واقعیت این است که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند ارتباط بین روده و مغز را به خطر بیندازند. این مسئله نیز به اختلالات مغزی و در نهایت مشکلات متابولیکی منتهی می‌شود. محققان در کمال تعجب مشاهده کردند که نوشابه‌های رژیمی باکتری‌های روده را دستخوش تغییراتی می‌کنند که در نتیجه‌ی آن خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک افزایش پیدا می‌کند. زمانی که محققان موش‌های آزمایشگاهی را با شیرین‌کننده‌های بدون کالری (شیرین‌کننده‌های مصنوعی) موجود در این نوشیدنی‌ها مانند ساخارین، آسپارتام و ساکرالوز تغذیه کردند متوجه شدند که موش‌ها دچار عدم تحمل گلوکز شده‌اند.

نوشابه‌های رژیمی و بیماری‌های قلبی عروقی

محققان دانشگاه میامی و دانشگاه کلمبیا به مدت 10 سال روی بیش از 2 هزار بزرگسال تحقیق کرده و به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور روزانه از نوشیدنی‌های گازدار رژیمی استفاده کرده‌اند بیشتر در معرض سکته مغزی یا سکته قلبی قرار می‌گیرند. درست همانند افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، فعالیت بدنی ندارد، دچار اضافه وزن و کلسترول بالا هستند. به این معنی که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی به اندازه کم تحرکی، مصرف دخانیات و اضافه وزن خطرناک است.

نوشابه‌های رژیمی و مشکلات ریوی

مصرف نوشیدنی‌های گازدار و بخصوص نوشابه‌های رژیمی باعث افزایش خطر علائم آسم و بیماری انسدادی ریوی مزمن می‌شوند. نتایج یک پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد که 13.3 درصد شرکت کننده‌های مبتلا به آسم و 15.6 درصد مبتلایان به بیماری انسدادی ریوی مزمن روزانه بیش از 2 لیوان نوشابه رژیمی مصرف کرده‌اند.

نوشابه‌های رژیمی و مشکلات مغزی

آسپارتام یکی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی رایجی که در ترکیب نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌شود به سیستم مغز آسیب می‌رساند. نتایج پژوهشی که روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت آسپارتام باعث ایجاد اختلال در مغز می‌شود. گفتنی است که آسپارتام شیرین‌کننده‌ای است که با میگرن و سردرد، اضطراب، کاهش حافظه کوتاه‌مدت، ام اس، فیبرومالژی، مشکلات شنوایی، اضافه وزن، ناهنجاری‌های مادرزادی، دیابت، آرتریت و غیره در ارتباط است.


حرف آخر

حرف آخر اینکه نوشابه‌های لایت یا همان رژیمی جایگزین مناسبی برای نوشابه‌های معمولی نیست. این نوشیدنی‌ها آن‌گونه که تولیدکننده‌ها ادعا می‌کنند کم کالری نیستند. نوشابه‌های رژیمی با مشکلات متابولیکی، بیماری‌های قلبی، چاقی مفرط و مشکلات سلامتی دیگر در ارتباط هستند. توصیه می‌شود به جای این نوشیدنی‌ها، از نوشیدنی‌های خنک و سالم مانند آب میوه‌ها، آب سبزیجات، اسموتی ها یا شربت آبلیمو استفاده کنید. توصیه می‌شود که این نوشیدنی‌ها را در منزل تهیه کنید چون سالم‌تر هستند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.