تبیان، دستیار زندگی

هر كه در دنیا در صراط باشد، در آخرت هم در صراط است

از حضرت پرسیدند که صراط مستقیم را تعریف كنید، حضرت فرمودند: یك عده هستند كه خدا به آنها نعمت خاص داده است که این نعمت همان نعمت هدایت و توحید است، همان نعمت ولایت است، بر اینها دیگر غضب نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صراط دنیا و آخرت

نور الهی كه همه عوالم با آن هدایت می شوند، مُتمثل در وجود نبی اكرم(ص) است. آن چراغی كه در همه كائنات برافروخته شده و انوار هدایت الهی در او مجسم و متجلی شده، وجود مقدس ایشان است. انوار هدایت ایشان، شبكه نوری است كه آن شبکه نور، اهل بیت معصومین (ع) هستند.

تجلی انوار هدایت در خانه های خاندان عصمت و طهارت

در آیه مبارکه نور آمده: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ، یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ. رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّكاةِ»(نور/36)

انوار هدایت الهی و تجلیات نبی اكرم(ص) در بیوتی است كه همان خانه های اهل بیت علیهم السلام است. لذا اولین جمله در اذن دخول مشاهد مشرفه این است که: «اَللّهُمَّ اِنّی وَقَفْتُ عَلی بابٍ مِنْ اَبْوابِ بُیُوتِ نَبِیِّكَ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَ الِهِ»(1)

همه خانه های اهل بیت چه خانه های ظاهریشان و چه خانه های باطنی شان كه بیت ولایتشان است، بیوت نبی اكرم(ص) است. خانه های ولایت اهل بیت، تنها خانه هایی است كه «أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ»(نور/36) یعنی هر كسی وارد وادی هدایت شد به مقام ذكر می رسد و جاهای دیگر وادی غفلت، ضلالت و حیرت است.

نسبت مقام «ذکر» با سیر در وادی ولایت اهل بیت(ع)

پس اگر كسی به خانه اهل بیت كه وادی ولایت آنهاست، راه پیدا كرد، به مقام ذکر می رسد و جزء آن كسانی می شود كه «یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّكاةِ»(نور/37) یعنی رجال و شخصیت هایی كه هیچ تجارتی آنها را از یاد خدا غافل نمی كند و همه زندگیشان ذكر است.

اولین مصداق این ذکر اهل بیت (ع) هستند و بعد شیعیان اهل بیت(ع) و كسانی كه وارد وادی ولایت عِلم نبی اكرم(ص) و اهل بیت می شوند؛ «انا دارالحكمة و علی بابها»(2)

كسانی كه وارد وادی توحید و ولایت می شوند به مقام ذكر می رسند و ما بقی در وادی ضلت و حیرتند. لذا منظور از صراط مستقیم كه در مقابل صراط مغضوبین و ضالین است، همین وادی ولایت اهل بیت(ع)است.

در روایات اهل بیت علیهم السلام صراط مستقیم به صراط معرفت و صراط محبت تفسیر شده است(3) لذا اگر كسی در صراط مستقیم گام نهاد، هر قدمی كه بر می دارد سیری است در معرفت و محبت الهی و به مقام اخلاص در محبت و معرفت می رسد.

در معانی الاخبار مرحوم صدوق، صراط مستقیم به طریق و صراط معرفت الله تفسیر گردیده که این صراط از دنیا شروع می شود و در آخرت ادامه دارد؛ «هو الطریق الی معرفه الله عزوجل و هما صراطان: صراط فی الدنیا و صراط فی الاخره»(4) هر كه در دنیا در صراط باشد، در آخرت هم در صراط است و الا در آخرت كسی نمی تواند از صراط عبور كند و وارد وادی جنت بشود. این صراط در دنیا وجود مقدس امام(ع) است؛ «اما الصراط فی الدنیا فهو الامام المفترض الطاعه»(5)

از حضرت پرسیدند که صراط مستقیم را تعریف كنید، حضرت فرمودند: «صراط الذین انعمت علیهم»؛ یك عده هستند كه خدا به آنها نعمت خاص داده است که این نعمت همان نعمت هدایت و توحید است، همان نعمت ولایت است، بر اینها دیگر غضب نمی شود اما كسانی كه به این نعمت نرسیدند همه در حیرتند؛ «الذین أنعمت علیهم بولایة علیّ بن أبی طالب، لم یغضب علیهم ولم یضلّوا»(6)
حضرت فرمود: قرآن شما را به بهترین راه و صراط مستقیم هدایت می كند بعد فرمود: صراط مستقیم؛ ما اهل بیت هستیم.
پی نوشت:
(1) اذن دخول مسجد النبی(ص) و مشاهد ائمه (ع). مفاتیح الجنان، ص 311.
(2) كشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام، ص 51.
(3) «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ ع فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ قَالَ یَقُولُ أَرْشِدْنَا إِلَی الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِیمِ أَرْشِدْنَا لِلُزُومِ الطَّرِیقِ الْمُؤَدِّی إِلَی مَحَبَّتِكَ». معانی الأخبار، ص 33.
(4) معانی الأخبار، ص 33.
(5) همان.
(6) معانی الأخبار، ص 36.

منبع:
سخنرانی "مدرنیته، بزرگترین حجاب معاصر در مقابل ظهور نور ولایت"؛ به نقل از پایگاه آیت الله سید محمد مهدی میرباقری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.