تبیان، دستیار زندگی

غزلیات عاشقانه و عارفانه در «کودک ققنوس»

«کودک ققنوس» نام مجموعه شعر جعفر سالاری ازقندی است که به گفته او، مجموعه‌ای از غزلیات عاشقانه و عارفانه به سبک کلاسیک و تبعیتی از سبک‌هایی مثل هندی و خراسانی قدیم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب

 این شاعر درباره وجه تسمیه مجموعه غزلیات خود بیان کرد: همان‌گونه که می‌دانید، «ققنوس» پرنده‌ای افسانه‌ای است که هربار در آتش تنها می‌شود، دوباره متولد شده و به تکامل و کامیابی بیشتری می‌رسد. به همین‌ خاطر، از آن‌جا که خود را در ابتدای راه می‌بینم و کاری که انجام داده‌ام، جای نقد و تکمیل بسیار دارد، «کودکِ ققنوس» را به عنوان نام مجموعه برگزیده‌ام. در واقع، شاعر هنوز ادعای ققنوس شدن و پر پرواز را ندارد و می‌خواهد در این مکتب درس‌آموزی و شاگردی کند تا به تکامل و رشد برسد.

سالاری ازقندی گفت: «کودک ققنوس» دربرگیرنده ۷۲ غزل است که بیشتر مضمون عاشقانه و عارفانه دارد. همچنین مضمون چند غزل، از جمله غزل آغازین با نام «مادر خلقت»، مختص حضرت فاطمه(س) است که البته به شکل مستتر بوده و باید برطبق احادیث و متون تاریخی به زندگی و سجایای اخلاقی ایشان تشبیه شود. 

او اضافه کرد: آغاز این مجموعه با غزلی درباره حضرت فاطمه (س) است و با غزلی در هجر حضرت مهدی(عج) به پایان می‌رسد. همچنین پیشگفتار آن به صورت درددل شاعر و جوری که زمانه نسبت به مردم انجام داده، بیان شده، ضمن این که در فهرست کتاب، مصرع اول هر غزل، همراه با نام آن لحاظ شده است.

این شاعر مشهدی اظهار کرد: بیشتر غزلیات، تشبیه، استعاره و اشاره به داستان‌های تاریخی ما و زندگی اهل بیت (ع) است و همان‌طور که گفته شد، زندگی و سجایای اهل بیت (ع) حدود ۱۵ یا ۲۰ غزل را به خود اختصاص داده که جز در یکی دو غزل، در دیگر غزل‌ها به صورت مستقیم به آن‌ها اشاره نشده و مستتر در درون متن غزل بیان شده است.

سالاری ازقندی گفت: در این مجموعه تلاش کرده‌ام جنبه اشاره به احادیث مذهبی و نیز داستان‌های تاریخی و ملی را در کنار هم داشته باشم. همچنین شاعر سعی داشته درددل انسان و اتفاقاتی را که روزمره برای او در بحث عشق و عرفان رخ می‌دهد، از زبان خود بازگو کند و تا آن‌جا که می‌تواند زبان مردم باشد.

کتاب «کودک ققنوس» در ۱۳۲ صفحه، با چاپ رنگی و قطع وزیری از سوی انتشارات بوستان آسمان مهر منتشر شده است.

این شاعر همچنین در حال آماده‌سازی مجموعه غزلیات دیگر خود با نام «مادرانه» است که شامل ۷۰ یا ۸۰ غزل می‌شود و موضوع آن هم عاشقانه و عارفانه است‌.

منبع: ایسنا