تبیان، دستیار زندگی

تعقیب و گریز برانکو و شفر

تا به حال هیچ مربی در تاریخ فوتبال ایران سه قهرمانی متوالی با یک باشگاه را تجربه نکرده است. معمولا سندروم فصل سوم دامان مربی‌ها را می‌گیرد و بد شدن جو درون تیمی، باعث می‌شود که مربیان از هت‌تریک در قهرمانی ناکام بمانند. قلعه‌نویی هم که سه فصل متوالی قهرمان شد، در این سه فصل تیم عوض کرد و قهرمانی‌هایش با دو تیم مختلف سپاهان و استقلال بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 تعقیب و گریز برانکو و شفر
به گزارش تبیان به نقل از نود، ۱۶ نکته از ۱۶ سرمربی لیگ هجدهم را مشاهده می‌‌کنید. چیزی تا شروع فصل جدید لیگ برتر باقی نمانده و رقابت بین مربیان هم داغ است. از فصل نقل‌وانتقالات که همیشه این شائبه وجود دارد از روی دست هم تقلب می‌کنند و با لیست حریف بازیکن می‌خرند تا حین برگزاری مسابقات و کل‌کل‌های کنار زمین. در بین مربیان حاضر در لیگ هجدهم، نیمی از آن‌ها تیم فصل قبل‌شان عوض شد. امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی لیگ و برانکو پرافتخارترین مربی حاضر در لیگ برتر است. نام برانکو در چند آیتم‌ دیگر هم می‌درخشد. چهار مربی برای نخستین بار هدایت تیمی در لیگ برتر را به عهده دارند که شامل دو ایرانی و دو خارجی می‌شود.


16 نکته از ۱۶ مربی فصل جدید


برانکو؛ رویای بی‌تکرار

تا به حال هیچ مربی در تاریخ فوتبال ایران سه قهرمانی متوالی با یک باشگاه را تجربه نکرده است. معمولا سندروم فصل سوم دامان مربی‌ها را می‌گیرد و بد شدن جو درون تیمی، باعث می‌شود که مربیان از هت‌تریک در قهرمانی ناکام بمانند. قلعه‌نویی هم که سه فصل متوالی قهرمان شد، در این سه فصل تیم عوض کرد و قهرمانی‌هایش با دو تیم مختلف سپاهان و استقلال بود. 

نکونام؛ ۳۲ سال جوان‌تر

نکونام فصل گذشته نساجی را به لیگ برتر آورد تا در ۳۷ سالگی اولین تجربه مربیگری‌ لیگ برتری‌اش را بچشد. در جمع پیرترین مربیان فصل هم نام خارجی‌ها می‌درخشد. پیرترین سرمربی این فصل توشاکِ ۶۹ ساله است و بعد از آن شفر ۶۸ ساله و برانکوی ۶۴ ساله حضور دارند. یعنی اختلاف پیرترین و جوان‌ترین سرمربی لیگ هجدهم، ۳۲ سال است.

جواد نکونام و داریوش یزدی در بین ایرانی‌ها و توشاک و سرجیو هم در بین خارجی‌ها مربیانی هستند که در فصل جدید برای نخستین بار هدایت تیمی در لیگ برتر را به عهده دارند. امید نمازی هم با توجه به حضور خیلی کوتاهش در استیل‌آذین از حضور در این جمع معاف شد.


خداداد؛ بازیکنِ ملی

هنوز هم با نام خداداد خاطره گل‌اش به استرالیا برای همه زنده می‌شود. یحیی گل‌محمدی مهم‌ترین گل‌اش را در جام جهانی گل زد. علی دایی بیشترین گلِ ملی تاریخ فوتبال را به نام خود ثبت کرده و جواد نکونام هم بیشترین بازیِ ملی. بازیکنانی که حالا در قامت مربی‌ در لیگ برتر حضور خواهند داشت و هنوز هم بیشترشان نانِ دوران بازیگری‌شان را می‌خورند!

قلعه‌نویی؛ پرافتخارترین مربی لیگ

امیر قلعه‌نویی با پنج قهرمانی پرافتخارترین مربی لیگ برتر است. قلعه‌نویی دو مرتبه با سپاهان و سه بار هم با استقلال قهرمان لیگ شد. برانکو در چهارمین سال حضورش روی نیمکت پرسپولیس، با دو قهرمانی، دومین مربی پرافتخار حاضر در لیگ هجدهم است. همچنین در بین مربیانی که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارند و در این فصل هدایت تیمی لیگ برتری را به عهده ندارند نام حسین فرکی (۲قهرمانی)، کرانچار، قطبی، پروین، فرهاد کاظمی و فرانچیچ می‌درخشد.

دایی؛ قهرمانِ حذفی‌

شفر در اولین فصل حضور در فوتبال ایران، جامِ حذفی را بالای سر برد. اتفاقی که برای سرمربی این فصل پیکان هم در لیگ چهارم رخ داده بود و جلالی با صباباطری قهرمان جام حذفی شده بود. کارنامه افتخارات جام حذفی یحیی گل‌محمدی هم مانند امیر قلعه‌نویی با قهرمانی در دو جام حذفی پر شده است. بالاتر از همه این‌ها، علی دایی حضور دارد که با سه قهرمانی (۲بار پرسپولیس و یک بار نفت تهران) پرافتخارترین مربی جام حذفی است.

کریمی؛ رکوردِ جابجایی

فیروز کریمی بیشتر از هر مربی در لیگ برتر تیم عوض کرد. کریمی در این سال‌ها در ده تیم مختلف لیگ برتری مربیگری کرد.  بعد از او نوبت به مجید جلالی می‌رسد که در هشت تیم مختلف لیگ برتری سرمربی بوده است. امیر قلعه‌نویی و مهدی تارتار هم با شش تیم در رده بعدی حضور دارند.

دایی؛ هم مربی هم بازیکن

سایپا آخرین تیم دوران بازیگری علی دایی بود. دایی در اولین فصل حضورش در سایپا، به‌عنوان بازیکن-مربی حضور داشت که آن تیم را قهرمان هم کرد. علی دایی تنها مربی حاضر در فصل جدید است که در تیم امسالش، سابقه بازی کردن هم دارد.

کریمی؛ قهرمانِ آسیا

فیروز کریمی تنها مربی حاضر در لیگ هجدهم است که سابقه قهرمانی در باشگاه‌های آسیا و همچنین جام آزادگان را در کارنامه دارد.

برانکو؛ با ثبات‌ترین

در شرایطی که به‌جز پارس‌جنوبی‌جم و پرسپولیس هیچ کدام از تیم‌ها سرمربی دو فصل قبل‌شان را روی نیمکت ندارند، عنوان باثبات‌ترین سرمربی فصل هجدهم به برانکو ایوانکوویچی می‌رسد که از ۱۷ فروردین سال ۹۴ تا به حال نیمکت پرسپولیس را در تصاحب دارد. ضمن اینکه تارتار هم دو فصل قبل در لیگ یک مربی پارس‌جم بود و برانکو تنها سرمربی فصل جدید است که در لیگ شانزدهم نیز روی نیمکتی نشسته بود که هنوز آن را عوض نکرده است.

توشاک؛ تنها مربی رئال‌مادرید در لیگ

در حال حاضر هدایت تیم ملی ایران را کارلوس کی‌روش برعهده دارد که سابقه نشستن به‌عنوان نفر اول روی نیمکت رئال مادرید را در کارنامه داشت. ولی تا به حال سابقه نداشته که مربی با تجربه حضور در رئال‌مادرید، به لیگ برتر ایران بیاید که تراکتورسازی با توشاک این طلسم را شکست. توشاک به عنوان اولین ولزی حاضر در لیگ ایران، سابقه قهرمانی لالیگا را هم با رئال‌مادرید در کارنامه دارد.

مقایسه قهرمانی خارجی‌ها

قهرمانی در لیگ هفدهم، تعداد جام‌های برانکو ایوانکوویچ در طول دوران مربیگریش را به عدد ۱۰ رساند تا پرافتخارترین مربی حاضر در فصل جدید باشد. شفر هم تا به حال هشت مرتبه طعم قهرمانی را چشیده است و در صورتی قهرمانی استقلال در لیگ و جام حذفی، شفر می‌تواند به برانکو برسد. توشاک که اولین فصل حضورش در لیگ برتر را تجربه می‌کند هم سابقه شش قهرمانی و پائولو سرجیوی نفت آبادان هم دو قهرمانی در کارنامه‌اش دارد.

لیگ اولی‌ها

جواد نکونام و داریوش یزدی در بین ایرانی‌ها و توشاک و سرجیو هم در بین خارجی‌ها مربیانی هستند که در فصل جدید برای نخستین بار هدایت تیمی در لیگ برتر را به عهده دارند. امید نمازی هم با توجه به حضور خیلی کوتاهش در استیل‌آذین از حضور در این جمع معاف شد.

نصف تغییر روی نیمکت!

نیمی از تیم‌های سال قبل برای فصل جدید سرمربی‌شان را تغییر دادند. پدیده، یحیی گل‌محمدی را آورد. ذوب‌آهن با امید نمازی به توافق رسید. انتخاب نهایی سپیدرود خداداد عزیزی بود. استقلال خوزستان به داریوش یزدی اعتماد کرد. عبدالله‌ویسی به نفت مسجدسلیمان رفت و تراکتورسازی هم توشاکِ ولزی را روی نیمکتش گذاشت.

هافبک مربی‌ها

بیشترِ مربی‌های لیگ هجدهم را هافبک‌های سابق تشکیل می‌دهند. برانکو، شفر، جلالی، تارتار، قلعه‌نویی و نکونام کسانی هستند که در دوران فوتبال‌شان در پست هافبک بازی می‌کردند. دایی، خداداد، توشاک و پائولو فوروارد بودند. و نمازی، ویسی، فیروز کریمی و یحیی گل‌محمدی هم مدافع.

تجربه ملی

برانکو، دایی و قلعه‌نویی این شانس را داشتند که هدایت تیم ملی ایران را تجربه کنند. شفر در کامرون، تایلند و جاماییکا مربیگری کرده و توشاک هم مربی تیم‌های ملی ولز و مقدونیه بوده است. ضمن اینکه مجید جلالی در تیم‌های پایه ایران و نکونام و نمازی هم به‌عنوان دستیار سرمربی تیم ملی حضور داشتند.

صادره از؟

جلالی، تارتار، قلعه‌نویی، کریمی و نکونام مربیان تهرانی هستند. علی دایی و یحیی گل‌محمدی در اردبیل به دنیا آمدند. ویسی و پورموسوی نماینده مربیان خوزستان هستند و محل تولد خداداد عزیزی هم مشهد است.
منبع: نود