تبیان، دستیار زندگی

درب‌های حرم حضرت عباس(ع) به روی زائران باز شد+ عکس

درب‌های حرم حضرت عباس(ع) با اتمام سنگفرش حرم در مسافتی حدود هزار مترمربع، بر روی زائران کربلا باز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حرم حضرت عباس

سنگفرش حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) با مرمر طبیعی در مسافتی حدود هزار متر مربع در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بسیار بالایی به انجام رسید تا این مکان مقدس میزبان قدم‌های زائران بارگاه حضرت عباس(ع) باشد.

«ضیاء مجید الصائغ» رئیس بخش پروژه‌های مهندسی آستان مطهر عباسی در خصوص این فاز از پروژه گفت: سنگفرش کردن رواق مطهر حرم حضرت عباس (ع) مرحله مهمی از مراحل پروژه سنگفرش کردن حرم مطهر به حساب می‌آید.

وی افزود: در مرحله اول بخش مختص به خواهران با مرمر سنگفرش شد و پس از پایان این مرحله، به محوطه اختصاص یافته به برادران پرداخته شد و با پایان این بخش، مراحل مرمر کردن کفپوش حرم به صورت کامل به انجام رسید و درب‌های حرم برای استقبال از زائران باز شد.

الصائغ خاطر نشان کرد: بعد از آن نیز فعالیت خود را در صحن مطهر آغاز می‌کنیم که این امر بر اساس طرح تدوین شده صورت می‌گیرد. در این راستا، صحن و سرای حرم برای سنگفرش کردن به بخش‌هایی تقسیم می‌شود تا تداخلی در روند عبور و مرور زائران ایجاد نشده و مانعی برای حرکت آنها ایجاد نشود.
حرم حضرت عباس

وی در ادامه گفت: تلاش‌های متعددی برای تکمیل این مرحله صورت گرفته است و بخش پروژه‌های مهندسی نقش مهم و کارآمدی در تمامی این اقدامات چه از برداشتن کفپوش مرمر قدیمی تا به تکمیل رساندن این طرح داشته است.

الصائغ عنوان داشت: مرمر جدیدی که با آن حرم کفپوش شده است، از نوع «ملتی الاونکس» در سایز 40 در 60 سانتیمتر و با قُطر سه سانتی متر است. چندین بررسی فنی و مهندسی در مورد سطح مقاومت و ثابت بودن رنگ و ضخامت و همچنین ویژگیهای دیگر انجام شد که این امر سنگفرش مرمرهای حرم را در اوج زیبایی قرار داده است.

وی تصریح کرد: چیدمان این مرمرهای درخشان به سبک و سیاقی هنری و بسیار زیبا انجام شده‌ است و از لحاظ هنری با ضریح حضرت ابوالفضل عباس (ع) و دیوار حرم آن حضرت همخوانی دارد. پیش از اجرای پروژه تدابیری اندیشیده شد که سطح رواق با سطح صحن هم اندازه شد و با استفاده از مواد شیمیایی، تدابیری برای مقابله با رطوبت و حشرات در نظر گرفته شد. همچنین از برخی مصالحی استفاده شد که روند چسباندن این مرمرها به کفپوش حرم را تسهیل می بخشند.
حرم حضرت عباس

شایان ذکر است که پیش از روند سنگفرش کردن حرم اقداماتی صورت گرفت که از جمله آنها می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:
- برداشتن مرمر قدیمی
- برداشتن جزئی از بتن زیر سنگ مرمر قدیمی و تعمیر بخش‌های باقیمانده
- اصلاح کفپوش قبلی و شکاف‌های آن با استفاده از مواد ویژه
- ایجاد کفپوش بتنی که امکان چیدمان سنگ مرمرها را ایجاد کند که این بتن دارای استانداردهای ویژه بوده و این امر با مصالحی صورت گرفت که امکان چسبیدن آن به کف پوش قدیمی را ایجاد می‌ کند و همچنین مانع از رطوبت و مشکلات دیگر می شود.
- قرار دادن آرماتور و بتن ریزی در زیر آن
- ایجاد شبکه‌های زیر زمینی برای فاضلاب، مخابرات و سیستم ضد حریق و وصل آنها به سیستمهای مرکزی آستان مطهر عباسی 
لازم بذکر است؛ حرم و صحن شریف آخرین بار در دهه هفتاد قرن گذشته میلادی با مرمر سنگفرش شده بود.

چند ماه گذشته به منظور سنگفرش حرم حضرت عباس(ع) بخشی از حرم حضرت عباس(ع) بسته شده بود اما اکنون با اتمام روند سنگفرش حرم، درب‌ها بر روی زائران باز شدند.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.