تبیان، دستیار زندگی

فواید ملیسا و روش مصرف آن

بادرنجبویه گیاهی کمتر شناخته شده با خواص فوق‌العاده

بادرنجبویه که با نام گیاه ملیسا نیز معروف است خواصی دارد که برای بدن انسان مفید تشخیص داده شده است. سال‌هاست که در طب سنتی از این گیاه برای درمان بی‌خوابی، تسکین اعصاب و بهبود گوارش و موارد دیگر استفاده می‌شود. در این مطلب شما را با این گیاه مفید بیشتر آشنا می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بادرنجبویه

بادرنجبویه در یک نگاه

بدون شک نام بادرنجبویه را شنیده‌اید اما این گیاه با وجود خواص زیادی که دارد چندان معروف و شناخته شده نیست. بادرنجبویه یک گیاه معطر و درمانگر است. بلندی این گیاه به یک متر می‌رسد و گل‌های آن ریز و سفیدرنگ است. عطر و بوی این گیاه یادآور بوی نعنا یا پرتقال است. بادرنجبویه خواص مسکنی و آرام‌بخشی دارد. به همین دلیل از دوران باستان به عنوان دم کرده برای درمان اختلالات عصبی، مشکلات گوارشی یا بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید بادرنجبویه

از آنجایی که بادرنجبویه باعث تحریک تعریق می‌شود بهتر است در مواقعی که دچار سرماخوردگی، گریپ یا تب شده‌اید از دم کرده این گیاه استفاده کنید. تعریق باعث تسکین علائم این بیماری‌ها شده و دمای بدن را کاهش می‌دهد


بادرنجبویه برای تسکین اعصاب
بادرنجبویه برای درمان و بهبود اضطراب و استرس مفید است. متأسفانه فشارهای روانی زندگی مدرن باعث شده است که روز به روز به تعداد افراد مضطرب جامعه افزوده شود. بدتر اینکه اکثر این افراد برای درمان مشکل خود به سمت مصرف قرص رو می‌آورند. بهترین روش مصرف بادرنجبویه استفاده از دم کرده این گیاه است که با گیاهان مفید دیگری مانند بابونه ترکیب شده باشد. چون از ترکیب این دو گیاه یک نوشیدنی آرام‌بخش حاصل می‌شود که باعث آرامش عضلات و وضعیت روحی می‌شود.

بادرنجبویه باعث آرامش دردهای عضلانی می‌شود
بادرنجبویه ضداسپاسم است. این گیاه مانند تقویت کننده عضلات عمل می‌کند چون باعث تسکین کوفتگی‌های ناشی از ورزش زیاد می‌شود. برای استفاده از این گیاه در جهت تسکین عضلات بهتر است دم کرده این گیاه را به آب وان اضافه کرده و در آن بخوابید.

بادرنجبویه برای تجربه خواب راحت
در بین خواص بی‌شمار بادرنجبویه، خاصیت آرام‌بخشی و خواب آوری آن شهرت ویژه‌ای دارد. این تأثیر مهم بادرنجبویه برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند بسیار مفید است. اگر این گیاه را با گیاهان معطر دیگری مانند بابونه ترکیب کنید خاصیت آن چند برابر می‌شود.

بادرنجبویه برای کاهش دمای بدن
از آنجایی که بادرنجبویه باعث تحریک تعریق می‌شود بهتر است در مواقعی که دچار سرماخوردگی، گریپ یا تب شده‌اید از دم کرده این گیاه استفاده کنید. تعریق باعث تسکین علائم این بیماری‌ها شده و دمای بدن را کاهش می‌دهد.

بادرنجبویه برای بهبود گوارش
اگر با هضم غذا مشکل دارید بدانید که بادرنجبویه می‌تواند به حل مشکلتان کمک کند. این گیاه حاوی خواصی است که به تسکین علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع و احساس سنگینی کمک زیادی می‌کند.


چگونه بادرنجبویه را مصرف کنیم؟

. به صورت دم کرده
رایج‌ترین و ساده‌ترین روش مصرف بادرنجبویه استفاده از دم کرده آن است.
مواد لازم:
گیاه بادرنجبویه 1 قاشق چای‌خوری معادل 5 گرم
آب 1 لیوان معادل 250 میلی‌لیتر
روش تهیه و مصرف:
روی یک قاشق چای‌خوری گیاه بادرنجبویه یک لیوان آب داغ بریزید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس نوشیدنی‌تان را صاف کرده و بنوشید.

بادرنجبویه

کمپرس بادرنجبویه برای تسکین درد

کمپرس گیاه بادرنجبویه برای تسکین دردهای ماهانه خانم‌ها، دردهای عضلانی یا دردهای میگرنی مفید است.
این گیاه همچنین به عنوان یک پماد التیام بخش برای تسکین زخم‌های کوچک ناشی از نیش پشه یا تبخال قابل استفاده است. کمپرس گرم این گیاه یک درمان سنتی مؤثر برای کاهش التهاب غدد سینه است. بنابراین در مواقعی که سینه‌ها سنگین و دردناک می‌شوند می‌توانید از کمپرس بادرنجبویه استفاده کنید.

در بین خواص بی‌شمار بادرنجبویه، خاصیت آرام‌بخشی و خواب آوری آن شهرت ویژه‌ای دارد. این تأثیر مهم بادرنجبویه برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند بسیار مفید است


. به صورت تنتور
تنتور هر گیاهی از خیساندن آن در الکل به وجود می‌آید. معمولاً روزانه بین 40 تا 50 قطره از این تنتور استفاده می‌شود. می‌توانید تنتور بادرنجبویه را در آب پرتقال یا آب حل کرده و میل کنید. تنتور بادرنجبویه تأثیر خود را به سرعت نشان می‌دهد و برای رفع مشکلات مربوط به معده یا مشکلات گوارشی مؤثر است.

. عصاره مایع
عصاره مایع بادرنجبویه معمولاً در عطاری‌ها به فروش می‌رسد. مصرف این عصاره روزانه بین 30 تا 50 قطره توصیه می‌شود. در این صورت نیز عصاره را در آب یا آب میوه حل کرده و مصرف کنید.

چه کسانی نباید از بادرنجبویه استفاده کنند

با وجود اینکه بادرنجبویه گیاه مفیدی است اما در برخی موارد مصرف آن توصیه نمی‌شود. یادتان باشد در حین تهیه هر نوع دم کردنی یا عرقیجات حتماً با عطار یا متخصص طب سنتی مشورت کنید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا از بیماری خاصی رنج می‌برید خودسرانه داروهای گیاهی مصرف نکنید. مصرف بادرنجبویه برای افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. چون در اکثر موارد بادرنجبویه تأثیر بدی روی غده تیروئید دارد.
اگر به ترکیبات بادرنجبویه حساسیت داشته باشید این گیاه باعث بروز ورم معده، دردهای شکمی، استفراغ یا حالت تهوع می‌شود. بادرنجبویه گیاهی معجزه گر است اما باید تمام اثرات آن را بشناسید و نسبت به شرایط بدنی خود نیز آگاه باشید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.