تبیان، دستیار زندگی

تربیت فرزند پسر، آشنایی با روش های درست

نحوه تربیت فرزند پسر بسیار حائز اهمیت است. طبیعتا پرورش فرزند پسر برای والدین یک چالش محسوب می شود چرا که سعی در تربیت فرزند متفکر و خلاق دارند. دیده می شود بعضی از پسر بچه ها به جای حضور در اجتماع، به بازی های ویدیوئی یا بازی پوکمون (Pokemon) علاقه نشان می دهند. بعضی از آن ها به هنگام بازی، اعمال پرخاشجویانه و خشونت آمیزی نیز از خود بروز می دهند. اگر کودک شما هم این گونه است نگران نباشید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کودک

آشنایی با راه های تربیت فرزند پسر

اکنون ۱۰ روش موثر در تربیت فرزند پسر را بیان می کنیم که کمک می کند لذت داشتن فرزندی شاد و خلاق را تجربه کنید.

مسئولیت هایی به کودک خود بسپارید
در برنامه او وظایف کوچکی قرار دهید تا در کارهای خانه شما را همراهی کند.
از فرزند پیش دبستانی تان بخواهید تا در درست کردن پنکیک و یا کیک خانگی به شما کمک کند. مثلا از وی تقاضای یک قاشق کنید و یا مراقبت از یک حیوان خانگی را بر عهده کودک ابتدائی تان واگذار کنید. این دستور العمل موجب افزایش سطح مسئولیت پذیری در او می شود.

در تربیت فرزند پسر تان اجازه دهید احساساتش را بروز دهد
مرد نباید گریه کند! جمله ای که بارها و بارها به گوشمان خورده. ولی چرا؟ چرا باید اشک مردان در خفا باشد در حالی که دختران راحت تر می توانند احساسات خود را بروز دهند!
وقتی پسرتان ناراحت است، قبل از اینکه احساسش از کنترل خارج شود، از او بخواهید که احساساتش را بیان کند تا ضمن آرام شدن کنترل خشم را بیاموزد.

آموزش راه های اخلاق خوب داشتن به کودکان
پس از آن که به حالت عادی بازگشت در مورد احساساتش با او صحبت کنید و او را در مبارزه با مشکلات جسمی، روحی و عصبانیت یاری کنید.

محبتتان را به طور فیزیکی به کودک خود نشان دهید
کودکان علاوه بر محبت زبانی به محبت فیزیکی والدین نیز نیاز دارند. در حالی که مطالعات حاکی از آن است، پدر و مادران محبت فیزیکی را بر دختران مقدم می شمارند و به پسرشان کمتر توجه می کنند.
والدین باید بدانند فقط دختران به نوازش و آغوش احتیاج ندارند! این اصل مهم یعنی محبت فیزیکی هم درمورد دختران و هم پسران صدق می کند.
پدر و مادرها باید بدانند رعایت صحیح این اصول در تربیت فرزند پسر باید از دوران نوزادی رعایت شود تا منجر به حسی مطلوب در وی شده و بر تامین امنیت روانی او بی انجامد.
اگر در محبت فیزیکی به پسرتان کوتاهی کنید، مطمئن باشید وقتی بزرگ تر شود از بغل کردن و بوسیدن شما به خصوص در حضور خویشاوندان خجالت خواهد کشید.
پس سعی کنید پسرتان را در خلوت کوتاه و سریع در آغوش کشیده و نوازش کنید. حتی اگر نسبت به محبت شما فردی بی میل جلوه می کند.

برای پرورش پسر خوب مانع از شیطنت هایش نشوید
چیزی که نمی توان در جریان تربیت فرزند پسر آن را انکار کرد این است که اکثر پسر بچه ها پر انرژی هستند.
او نیاز دارد که انرژی خود را تخلیه کند. به او اجازه دهید که شلوغ، بازی کند و آن چه را می خواهد انجام دهد و البته به خاطر داشته باشید باید به او یاد بدهید تا هیجاناتش را کنترل کند و در مکانی مثل مدرسه و کلاس درس ملایم تر برخورد کند.

اگر رفتارهای پسر بچه تان زیاد پسرانه نیست، نگران نباشید
فقط دختر بچه ها نیستند که عاشق عروسک اند، پسر بچه هایی هم هستند که میل به عروسک بازی دارند و این کاملا طبیعی است.
ممکن است در بازی با عروسک نقش پدر کودک را ایفا کنند و این امتیاز مثبتی برای آینده وی محسوب می شود.

به او فرصت دهید تا مهارت های اجتماعی را فرا گیرد
به نظر می رسد دختران از سطح اجتماعی بهتری برخوردار بوده و خوش مشرب تر از پسرها هستند.
دختران قادر اند با یک بازی سرگرم کننده و یا ترفند نشاط آور، موجب حسی خوب و مثبت در جمع شوند و دیگران آنان را به عنوان یک لیدر محبوب بشناسند.
برای بهبود روابط اجتماعی پسرتان فراموش نکنید او را به بازی با هم سن و سال هایش تشویق کرده و به کودک خود یاد بدهید که اسباب بازی هایش را با دوستانش سهیم شود.

موسیقی را عضوی جدا نشدنی از زندگی کودک بدانید
یادگیری و نواختن یک آلت موسیقی، تاثیر فوق العاده مثبتی در تربیت فرزند پسر و دختر به ارمغان می آورد.
بررسی مطالعات نشان می دهد، گوش دادن به موسیقی مهارت های تفکر کودکان را ارتقا بخشیده و موجب تقویت حافظه آنان می شود.
جذابیت بی اندازه موسیقی دسته جمعی برای کودکان غیرقابل انکار است. از دیگر مزایای موسیقی گروهی این است که می توانید پسرتان را به کنسرت و یا تئاتر موزیکال برده و مجبور نباشید در خانه زمان زیادی برای تمرین او صرف کنید.

او را از تعقیب رویاهایش منع نکنید، حتی اگر پسرانه نباشند!
شاید پسرتان به رقص علاقه داشته باشد و در این صورت ممکن است دوستانش او را دست بیندازند.
مقابله با این موضوع قطعا برایش دشوار خواهد بود. این شما هستید که باید حس اعتماد به نفس را در وجودش تقویت کنید و به او بفمانید که همه آدم ها شبیه به هم نیستند تا بپذیرید در این کره خاکی، بین انسان های متفاوت، تفاوت فکری و نگرش زیادی حاکمیت می کند و رفته رفته فرهنگ احترام به افکار دیگران را بپذیرید.
پس اگر پسرتان دوست دارد برقصد، این اجازه را به او بدهید و او را از رقص منع نکنید. ممکن است سال بعد علاقه اش عوض شده و به ورزش دیگری چون بیس بال روی آورد.

از سر زدن به مدرسه کودکتان غافل نشوید
با معلم فرزندتان به طور منظم در ارتباط باشید تا از نقاط قوت و ضعف او مطلع شوید.
در خانه بر مشق نوشتن کودک، نظارت کنید (بدون اینکه در انجام تکالیف کمکش کنید). او را به خواندن و یا حداقل گوش دادن به یک داستان در روز، تشویق کنید.

رفتارهای مثبت کودکتان را تشویق کنید
حتی هنگامی که پسرها رفتارهایی مطلبق سن خود بروز می دهند، باز هم پذیرفتن آن برای والدین چندان آسان نیست.
در نتیجه سعی در اصلاح رفتار، سرزنش و تنبیه وی خواهند داشت. مثلا پدر و مادرهای دختران زیادی از نگاه های منفی پسران (حداقل در سنین پایین) به دختران سر کلاس شکایت دارند.
در این شرایط چه کاری برای تربیت فرزند پسر می توان انجام داد؟ هرگاه رفتار مثبتی از پسرتان مشاهده کردید، او را تشویق کنید تا بداند انرژی اش را در کارهای مثبت و مفید صرف کرده و شما نیز از تقویت حس خود کنترلی اش راضی بوده و از او قدر دانی می کنید.

منبع : نی نی بان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.