تبیان، دستیار زندگی

«صوتِ بی نظیرِ قاری قرن» در تبیان منتشر شد

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان به مناسبت گرامیداشت سالروز درگذشت قاری خوش الحان قرآن کریم، درمجموعه مقالاتی به بررسی سبک و شیوه تلاوت استاد عبدالباسط عبدالصمد پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عبدالباسط عبدالصمد
به گزارش روابط عمومی، شبکه تخصصی پایگاه های قرآن کریم این مجموعه مقالات را تهیه کرده است.
در این مقاله چندبخشی آمده است:« بیش از نیم قرن است که آوایی حزین، ملیح و دلنشین به گوش جان عاشقان قرآن نشسته و دل و روحشان را شیفته خود ساخته است. آوایی ملکوتی که از دهان محبوب‌ترین قاری قرآن در پنجاه سال اخیر، خارج شده است و این آوای آسمانی متعلق به کسی نیست جز یکی از نوادر عالم قرائت یعنی استاد فقید، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد. محبوب‌ترین قاری بیش از نیم قرن است که آوایی حزین، ملیح و دلنشین به گوش جان عاشقان قرآن نشسته و دل و روحشان راشیفته خود ساخته است. آوایی ملکوتی که از دهان محبوب‌ترین قاری قرآن در پنجاه سال اخیر، خارج شده است و این آوای آسمانی متعلق به کسی نیست جز یکی از نوادر عالم قرائت یعنی استاد فقید، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد. عبدالباسط نه تنها تا این زمان محبوب‌ترین قاری به شمار می‌رود بلکه به عقیده عموم کارشناسان، در آینده نیز بعید است به این زودی‌ها کسی در زمینه قرائت قرآن به عمق و گستردگی محبوبیت و مقبولیت عبدالباسط و شهرت جهانی وی برسد. حتی افراد لاابالی در جهان اسلام که به هیچ وجه با قرآن وقرائت آن نیز سروکاری ندارد نام عبدالباسط را می‌دانند و وی را به‌عنوان معروف‌ترین قاری می‌شناسند. و این محبوبیت و نفوذدرقلب‌ها نیست مگر در اثر خواندن قرآن از روی خلوص نیست و برای رضای خدا.جالب آنکه سفارش عبدالباسط به دیگر قاریان نیز همین است او می‌گوید:«به قاریان قرآن سفارش می‌کنم به قصد رضای خداوند و از صمیم قلب، قرآن بخوانند تا در قلوب مردم نفوذ کند». قرآن آموز از همان ابتدای کار، این نکته را به صورتی ناخودآگاه از عبدالباسط فرا می‌گیرد. که برای داشتن قرائتی زیبا و موردپسند، لازم نیست نسبت به پیاده نمودن قواعد تجوید، سهل انگاری نماییم و آن‌ها را درست و کامل اجرا نکنیم. در پایان این نکته را متذکر می‌شویم که اینکه گفتیم اساتید برای آغاز راه، تقلید از عبدالباسط را توصیه می‌کنند بدین معنا نیست که این سبک به درد قوی‌تر نمی‌خورد و قاریان پخته و کارکشته از این سبک بهره‌مند نمی‌شوند بلکه قاریان بزرگ در ایران و کشورهای مختلف وجود دارند که کاملاً و یا تا حدودی به تقلید و تحت تأثیر قرائت و سبک استاد عبدالباسط می‌خوانند که از جمله آن‌ها در ایران آقایان حسن رضائیان وکریم منصوری می‌باشند. آن چه مهم است این است که سبک عبدالباسط این ویژگی را دارد که علاوه بر آن که قاریان ممتاز وکارکرده می‌توانند از آن استفاده کنند برای مبتدیان نیز بسیار مفید و مناسب است. »
متن کامل این مجموعه مقالات در ویژه نامه الکترونیکی «صدایی از جنس طلا» منتشر شده و در بخش شبکه های تخصصی قرآن تبیان قابل مشاهده است.