تبیان، دستیار زندگی

سی و یکم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه سی و یکم تیر 1397 هجری خورشیدی، هشتم ذی القعده 1439 هجری قمری و بیست و دوم جولای 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
31 تیر 1383
سرلشکر جی.د.میلر معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق در یادداشتی که در رسانه ها منتشر شد، به صورت رسمی اعلام کرد، به اعضای گروهک منافقان(سازمان مجاهدین خلق) در عراق، پناه داده شده است.

31 تیر 1334
احمد قوام مشهور به قوام السلطنه در 82 سالگی به دلیل سکته مغزی درگذشت. وی دو بار در دوره قاجار و سه مرتبه در دوره پهلوی به نخست وزیری رسید.

31 تیر 1331
کابینه دوم محمدمصدق تشکیل شد. این کابینه تا روز کودتای 28 مرداد 1332 هجری خورشیدی دوام داشت.

31 تیر 1331
دادگاه لاهه در جریان اختلاف میان ایران با انگلیس درباره پرونده ملی شدن صنعت نفت، به حقانیت ایران و صلاحیت نداشتن دادگاه بین المللی برای بررسی شکایت لندن از تهران رای داد.

31 تیر 1328
12 فروند هواپیمای تاندربولت خریداری شده از آمریکا، وارد تهران شد.

31 تیر 1323
وزارت دارایی آیین نامه ای به تمامی اداره ها صادر کرد مبنی بر این که در پاسخ به نامه های نمایندگان مجلس شورای ملی، توجه ویژه داشته باشند و با فوریت جواب آن ها را صادر کنند و در صورت نداشتن پاسخ قطعی، وصول نامه اعلام شود. همچنین تلگراف ها و یادداشت گفتگوهای ارسالی نمایندگان به وزارتخانه ها و صاحب منصبان آن نیز، مشمول آیین نامه صادره است.

31 تیر 1320
کابینه جنگی بریتانیا، با هدف تصرف حوزه های نفتی خوزستان برای واداشتن ایران به اخراج کارشناسان آلمانی با انجام دادن یک اقدام نظامی در جنوب ایران موافقت کرد. 

31 تیر 1303
مجلس شورای ملی بدون حضور اقلیت مجلس تشکیل جلسه داد. نمایندگان فراکسیون اقلیت در اعتراض به برقراری حکومت نظامی، دستگیری ها و تبعیدها در جلسه شرکت نکردند.

31 تیر 1303
برای استقرار حاکم نظامی تهران و تعیین محلی برای کارهای او، مکان پیشین حکومت تهران واقع در سبزه میدان به عنوان اداره حکومت نظامی تعیین شد.

31 تیر 1302
سرتیپ جعفرخان حاکم دامغان به دلیل شکایت اهالی شهر از طرف وزارت داخله از مسوولیت خویش برکنار شد.

31 تیر 1302
محمد سامی بیک سرکنسول ترکیه عثمانی در مشهد، در مراسمی که در مدرسه احمدیه مشهد برگزار شد در حضور والی خراسان به اشغال بین النهرین از سوی انگلیسی ها و سیاست های ضد اسلامی آن دولت حمله کرد. سامی بیک اعلام داشت که اتحاد کشورهای اسلامی تنها راه مبارزه با توطئه های دشمن است.