تبیان، دستیار زندگی

چرا امام هشتم (ع) را "رضا"نامیدند؟

نامیدن امام هشتم(ع) به نام رضا(ع) چند دلیل دارد که نخستین علت آن است که ایشان در آسمان مورد رضایت خداوند و در زمین مورد رضایت خاتم پیامبران (ص) و امامان معصوم (ع) بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لقب رضا برای امام هشتم

نام اصلی امام هشتم (ع) "علی" است اما ایشان به نام "رضا" شهرت پیدا کرده اند و تمامی علاقمندان به خاندان اهل بیت (ع) این حضرت را امام رضا(ع)می نامند.

نامیدن امام هشتم(ع) به نام رضا(ع) چند دلیل دارد که نخستین علت آن است که ایشان در آسمان مورد رضایت خداوند و در زمین مورد رضایت خاتم پیامبران (ص) و امامان معصوم (ع) بودند.

یکی دیگر از دلایل شهرت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به نام "رضا" این است که تمامی افراد و حتی مخالفان، ایشان را پسندیدند و آن حضرت مورد رضایت همگان بودند.

امام رضا(ع) همواه راضی به رضای پروردگار و از این خصلت ارزشمند به طور کامل برخوردار بودند. راضی بودن به رضای خدا در این امام بزرگوار در حالی اتفاق افتاد که بندگان معمولی در بسیاری از شرایط، ناراضی هستند و خدا را بابت نعمت های بیشماری که به آن ها عطا کرده است، شکر نمی کنند.

برخی به اشتباه دلیل نامیدن امام هشتم(ع) به نام "رضا" را ناشی از رضایتمندی ایشان از ولایتعهدی برای مأمون عنوان کرده اند در حالی که امام جواد (ع) این موضوع را رد کرده اند و به صراحت از موضوع رضایت پروردگار و معصومان (ع) از این حضرت به عنوان دلیل نامیدن ایشان به نام "رضا" سخن گفته اند.

امام نهم(ع) همچنین به این موضوع اشاره کرده‌اند همانگونه که دوستان امام رضا (ع) از ایشان رضایت داشتند، دشمنانشان هم از ایشان راضی بودند و این نکته به خوبی روشن می کند که این امام بزرگوار با اخلاق و منش جذاب خود، انسان ها را با کشش زیادی به سوی خود جلب می کردند.

امام هشتم (ع) همچنین لقب های دیگری مانند "رضا"، " صابر"، " رضی" و " وفی" داشتند، اما در میان این لقب ها، "رضا" از سایر آنها مشهورتر است.

با توجه به اینکه بسیاری از مومنان به دلیل علاقه ویژه به امام هشتم (ع) نام فرزند خود را "رضا" می گذارند، بهتر است به ابعاد شخصیتی و رفتاری این حضرت نیز توجهی ویژه داشته باشند و در امور مربوط به اخلاق و رفتار نیز همواره ایشان را الگوی خود قرار بدهند و از ایشان پیروی کنند.

منبع:
سایت حوزه به نقل از میزان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.