تبیان، دستیار زندگی

خواص روغن نارگیل برای جوش صورت

فقط کافی است به یک مهمانی دعوت شوید، آن‌وقت است که سروکله‌ی جوش‌ها و آکنه‌ها روی پوست‌تان پیدا می‌شود و شاید اصلا از مهمانی رفتن پشیمان‌تان کند. شاید شما هم درباره‌ی خواص روغن نارگیل برای پوست و مو چیزهایی شنیده باشید اما آیا درمورد تأثیر روغن نارگیل بر جوش صورت چیزی می‌دانید؟ برای دانستن پاسخ این سؤال در این مقاله با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوش

علت ایجاد جوش صورت چیست؟
قبل از هرچیز بهتر است علت جوش صورت را بررسی کنیم. وقتی چربی و سلول‌های مرده پوست، منافذ آن را مسدود می‌کنند، آکنه به وجود می‌آید. منافذ پوستی، سوراخ‌های کوچکی روی سطح پوست هستند که به آنها فولیکول مو هم گفته می‌شود. هر فولیکول مو به یک غده چربی متصل است و ماده چربی موسوم به سِبوم (چربی) تولید می‌کند. تولید بیش‌ازحد سبوم یا همان چربی باعث مسدود شدن فولیکول‌های می‌شود و در نتیجه نوعی باکتری به نام پروپیونی باکتریوم یا پی-آکنه رشد می‌کند. درواقع، باکتری در فولیکول اسیر می‌شود و گلبول‌های سفید به آن حمله‌ور می‌شوند. این روند باعث ایجاد التهاب پوستی و نهایتا آکنه و جوش می‌شود.
از علائم آکنه می‌توان به این موارد اشاره کرد: جوش های سرسیاه، جوش های سرسفید و کورک. برخی از انواع جوش نسبت به بقیه جدی‌تر و آزاردهنده‌تر هستند. عوامل متعددی در ایجاد جوش و آکنه نقش دارند. مثلا تغییرات هورمونی (که منجر به جوش هورمونی می‌شود)، تغییرات ژنتیکی، رژیم غذایی، استرس و عفونت.

آیا اسیدهای چرب روغن نارگیل برای جوش صورت مفید است؟
روغن نارگیل حاوی تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط (MCFAs) است. در نتیجه دارای خاصیت ضدباکتریایی بوده و می‌تواند میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را ازبین ببرد. تقریبا ۵۰ درصد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، اسید لوریک زنجیره متوسط هستند. لوریک اسید به ازبین بردن باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های بدن کمک می‌کند. این اسید می‌تواند پی-آکنه را هم از بین ببرد. مطالعه‌ای نشان داده است که لوریک اسید می‌تواند مؤثرتر از بنزوئیل پروکساید عمل کند. بنزوئل پروکساید هم نوعی داروی مفید برای درمان جوش صورت و درمان آکنه به‌شمار می‌رود. اسید لوریک برای درمان التهاب میکروبی نیز ظرفیت‌های درمانی دارد.
در پژوهشی دیگر، اسید لوریک و رِتینوئیک اسید با هم ترکیب شده و مانع از رشد باکتری‌های تولیدکننده آکنه شده بودند. روغن نارگیل برای جوش صورت مفید است زیرا دارای اسیدهای چرب زنجیره متوسط کاپروئیک و کاپریلیک است. اگرچه این اسیدهای چرب از اسید لوریک قوی‌تر نیستند، در درمان جوش و آکنه مفید واقع می‌شوند. این ویژگی روغن نارگیل برای جوش صورت تنها زمانی مؤثر واقع می‌شود که روغن مستقیما روی پوست مالیده بشود. یعنی در نقطه‌ای که باکتری‌ها حضور دارند.

آیا روغن نارگیل باعث ایجاد رطوبت و درمان پوست است؟
بسیاری از افرادی که جوش و آکنه دارند از جای زخم جوش‌ها می‌نالند و اظهار ناراحتی می‌کنند. مرطوب نگه داشتن و آبرسانی به پوست یکی از راه‌های داشتن پوست سالم است زیرا پوست برای بهبود یافتن و مبارزه با باکتری‌ها نیازمند داشتن رطوبت کافی است. تحقیقات نشان می‌دهد روغن نارگیل که یک مرطوب کننده طبیعی پوست است، برای جوش صورت مفید واقع می‌شود و آن را در حین مبارزه با باکتری‌ها از خشکی می‌رهاند.
به‌عبارت دیگر، مطالعات ثابت می‌کند که استفاده از روغن نارگیل برای جوش صورت به‌عنوان مرطوب‌کننده به‌اندازه‌ی روغن‌های معدنی یا حتی بیشتر از آنها به درمان پوست کمک می‌کند. ضمن اینکه روغن نارگیل برای جوش صورت مفید است، باعث جلوگیری از ایجاد جای جوش و زخم می‌شود.
در تحقیقی که صورت گرفته است، اثرات روغن نارگیل روی موش‌ها موردمطالعه قرار گرفته و مشخص شد مصرف روغن نارگیل در موش‌هایی که روی بدن خود زخم داشته‌اند، ازطریق افزایش کلاژن سازی پوست که یکی از مؤلفه‌های اصلی پوست است، باعث التهاب کمتر شد و این موش‌ها بهتر و سریع‌تر بهبود یافتند. مرطوب نگه داشتن پوست به از بین بردن جای زخم ناشی از آنها کمک می‌کند.

آیا خوردن روغن نارگیل برای جوش صورت مفید است؟
اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به درمان التهاب ناشی از وجود جوش هم کمک می‌کند. مطالعات چندگانه کِشت در لوله‌های آزمایشگاهی و بررسی اثرات روغن نارگیل برای جوش صورت و التهاب روی حیوانات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان موجود در روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهابی است. بنا به این مطالعات، خوردن روغن نارگیل به کاهش قرمزی پوست و نیز کاهش التهاب آن کمک می‌کند. البته باید مطالعات بیشتری در این مورد روی انسان‌ها صورت بگیرد.

آیا مصرف روغن نارگیل برای پوست چرب توصیه می‌شود؟
مصرف روغن نارگیل برای جوش صورت در بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. برخی از افراد نیز آن را به‌عنوان پاک‌کننده و مرطوب‌کننده مستقیما روی پوست می‌مالند که البته این کار برای افراد با پوست چرب توصیه نمی‌شود. روغن نارگیل به‌شدت کومدوژنیک یا جوش‌زا است. یعنی می‌تواند منافذ پوستی را مسدود کند. به‌همین‌خاطر وضعیت آکنه را در افرادی که پوست چرب دارند، بدتر می‌کند.

روغن نارگیل برای درمان جوش صورت، خوب است یا نه؟
روغن نارگیل دارای لوریک اسید است و این ماده می‌تواند باعث ازبین بردن باکتری‌هایی شود که آکنه تولید می‌کنند. بنابراین، روغن نارگیل باعث ازبین بردن جوش و جای آن روی صورت می‌شود. اما همان‌طور که گفته شد، استفاده از آن برای کسانی که پوست چرب دارند، توصیه نمی‌شود و قبل از مصرف، بهتر است حتما با پزشک صحبت بشود. در هر حال مصرف خوردنی آن مفید است و روزانه می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری از آن را که معادل ۳۰ میلی‌لیتر است، مصرف کنید.

منبع : چطور
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.