تبیان، دستیار زندگی

راهکارهای نویسنده «بی‌کتابی» برای کتابخوان حرفه‌ای شدن

برگزیده جایزه جلال آل احمد پیشنهاداتی را برای افزایش میل به مطالعه در میان اقشار مختلف مردم مطرح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده

 محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده برگزیده جایزه جلال آل احمد، درباره وظایف و جایگاه کتابخانه‌ها در جامعه گفت: کتابخانه‌ها جدای از اینکه کتاب‌ها را به امانت می‌دهند، فضایی را ایجاد می‌کنند که مردم در مکانی قرار بگیرند که با کتاب‌ها به صورت ملموس در ارتباط هستند و می‌توانند به آن مراجعه کنند و این یکی از اهداف اصلی کتابخانه‌هاست. در واقع کار کتابخانه‌ها تنها کتاب به امانت دادن نیست و کشاندن افراد به کتابخانه‌ها یکی از وظایف اساسی کتابخانه‌هاست، به این منظور که فضای کتابخانه تداعی‌کننده علاقه به دانستن و خواندن و دانش باشد.

شرفی خبوشان با اشاره به همین فضای فیزیکی کتابخانه‌ها در جذب اعضا تصریح کرد: در همه جای دنیا کتابخانه و متولیان تلاش می‌کنند با برگزاری برنامه‌های متعدد این مکان را جذاب کرده و مخاطبان را  ترغیب و جذب کنند و مایل باشند که زمان بیشتری را در کتابخانه‌ها صرف کنند. یکی از جذابیت‌ها ایجاد فضای فیزیکی دلچسب و زیباست و کتابخانه‌های موفق به فضای فیزیکی خود توجه ویژه‌ای دارند، تمام توانایی خود را به کار می‌برند تا فضای کتابخانه لذت هرچه بیشتر از کتاب خواندن را در مخاطب ایجاد کند.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های جذابیت کتابخانه‌ها تدارک دیدن برنامه‌ها و جشنواره‌هاست که جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از این برنامه‌هاست که بسیار هم موفق بوده و توانسته تاثیرگذار باشد.

این نویسنده با اشاره به ابتکار جشنواره رضوی در جذب اعضا بیان کرد: هرچه این برنامه‌ها و جشنواره‌ها حول محور کتاب بیشتر باشد، بهانه‌ای برای جلب نظر مردم جامعه به کتاب و کتابخوانی است و اگر تنوع و ابتکار در این برنامه‌ها تداوم داشته باشد بسیار عالی است. از جمله همین شرکت به صورت خانوادگی که در جشنواره رضوی صورت می‌گیرد و یا به رایگان دادن کتاب های جشنواره به افراد از ابتکارات جشنواره رضوی است.

وی ادامه داد: ما در جامعه به چنین برنامه‌هایی نیاز داریم و نیازمندیم که فضای کتابخانه‌ها تبدیل به فضایی شاد و پر نشاط شود و به گونه‌ای نباشد که فقط دانش‌آموزان و دانشجویان زمان امتحانات بیایند و بروند؛ بلکه باید به گونه‌ای باشد که اولین انتخاب تمام اقشار جامعه برای گذراندن اوقات فراغت کتابخانه‌ها باشند که الحمدالله نهاد کتابخانه‌ها گام های موثر و خوبی در این موارد برداشته است و انشاالله که به نتایج مطلوب برسد؛ بخصوص این که نهاد کتابخانه ها به سمتی می رود که کلاس ها و کارگاه‌های مختلفی را در کتابخانه‌ها برگزار می‌کند.

شرفی خبوشان یادآور شد: ضمن اینکه جشنواره مردم را معطوف می‌کند به سمت مطالعه در حوزه سیره رضوی دریچه‌ای است برای اینکه مردم شناخت و ارتباط خود را با موضوع سیره رضوی عمیق‌تر کنند و اعتقادات دینی خود را با مطالعات مکتوب تعمیق بخشند.

منبع:تسنیم