تبیان، دستیار زندگی

 محرک‌های غذایی ایجادکننده‌ی دردهای مرموز بدن

مواد غذایی دردآور!

در دنیای پر مشغله امروز، رژیم غذایی یکی از مواردی است که اهمیت آن برای سلامت کمتر جدی گرفته می‌شود. این در شرایطی است که می‌دانیم آنچه مصرف می‌کنیم نقشی کلیدی در سلامت بدن ما دارد و در حقیقت غذایی که می‌خوریم ما را شکل می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مواد غذایی درد آور
غذایی که می‌خوریم به معنای واقعی کلمه می‌تواند سلامت ما را بهبود بخشیده یا به آن آسیب وارد کند. اگر با دردهای مختلف در بدن خود مواجه هستید، رژیم غذایی می‌تواند یکی از دلایل اصلی در پس ظهور این دردها باشد.

گلوتن

اگرچه به واقع یک غذای خاص محسوب نمی‌شود، گلوتن در شکل‌گیری بسیاری از دردها نقش دارد. گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. از این رو، گلوتن در محصولات مختلفی مانند نانی که مصرف می‌کنید، برخی از نوشیدنی‌ها و غلات صبحانه وجود دارد.
اگر به گلوتن حساسیت دارید، حتی مقدار کمی از آن می‌تواند موجب بروز مشکلات بزرگی شود. گلوتن می‌تواند موجب معده درد، سردرد، کمردرد، اسهال و حتی حالت تهوع شود.

غذاهای کم ارزش

غذاهای فرآوری شده به طور معمول گزینه‌هایی راحت برای مصرف هستند، اما آنها می‌توانند موجب افزایش درد در بدن شما شوند. در حقیقت، مطالعات نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی فرآوری شده به سطوح بالای التهاب منجر می‌شود که یکی از عوامل شناخته شده برای شکل‌گیری درد است.

چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس گروه دیگری از غذاها هستند که سطوح التهاب و در نتیجه آن درد را افزایش می‌دهند.
چربی‌های ترانس اساساً روغن‌های نیمه هیدروژنه هستند. به بیان دیگر، آنها انواعی از چربی هستند که شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود به جای چربی‌های بهتر مانند روغن نارگیل یا کره استفاده می‌کنند. پیش از خرید محصول مورد نظر خود به برچسب مواد تشکیل دهنده آن توجه کرده و با مشاهده چربی‌های ترانس در صورت امکان محصول دیگری را انتخاب کنید.
چربی‌های ترانس در محصولات مختلفی مانند بیسکوئیت‌ها، پیتزاهای منجمد، کلوچه‌ها، کیک‌ها، و مارگارین یافت می‌شوند.

ممکن است خوراکی‌های شیرین را دوست داشته باشید، اما بدن انسان علاقه‌ای به آنها ندارد. این به دلیل آن است که خوراکی‌های شیرین می‌توانند موجب ترشح سیتوکین‌ها، پیام‌رسان‌های التهابی، در بدن شوند که سیگنال‌های درد را تقویت می‌کند


روغن‌های نباتی

روغن‌های نباتی سرشار از اسیدهای چرب امگا-6 هستند که مطالعات علمی نشان داده‌اند این نوع از چربی‌ها با سطوح بالاتر التهاب، درد و افت عملکرد مرتبط هستند.
بدن به تعادلی سالم از اسیدهای چرب امگا-6 و اسیدهای چرب امگا-3 نیاز دارد، اما کفه ترازو برای اسیدهای چرب امگا-6 در برخی رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی غربی با اختلاف زیادی سنگین‌تر است.
با پرهیز از مصرف روغن‌های آفتابگردان، گلرنگ، ذرت، سویا و دانه کتان و در عوض استفاده از روغن نارگیل، روغن آووکادو یا روغن زیتون فوق بکر می‌توانید شرایط را بهبود ببخشید.

لبنیات

افراد بسیاری در جهان توانایی گوارش لاکتوز موجود در محصولات لبنی را ندارند و شما ممکن است ناگهان به عدم تحمل لاکتوز مبتلا شوید. اگر یکی از این افراد هستید، مصرف محصولات لبنی می‌تواند به شکل‌گیری درد در بدنتان منجر شود، بدون این که دلیل دقیق آن را بدانید.
مطالعات نشان داده‌اند که حذف لبنیات از رژیم غذایی می‌تواند بهبود چشمگیری در علائم درد ایجاد کند.
اگر دوست ندارید شیر را به طور کامل کنار بگذارید می‌توانید به جای شیر گاو از شیر نارگیل استفاده کنید.

کالباس

مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس می‌تواند به بروز مشکلاتی در بدن، از جمله شکل‌گیری درد، منجر شود. مونوسدیم گلوتامات به طور معمول در گوشت‌های فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس وجود دارد و این ماده می‌تواند زمینه‌ساز التهاب مزمن شود.

قندها

ممکن است خوراکی‌های شیرین را دوست داشته باشید، اما بدن انسان علاقه‌ای به آنها ندارد. این به دلیل آن است که خوراکی‌های شیرین می‌توانند موجب ترشح سیتوکین‌ها، پیام‌رسان‌های التهابی، در بدن شوند که سیگنال‌های درد را تقویت می‌کند.
مطالعات مختلف نشان داده‌اند که متابولیت های قند - غذاهایی مانند کربوهیدرات‌ها که به قندها متابولیزه می‌شوند - موجب آسیب‌دیدگی پروتئین، ارسال سیگنال‌های غیرمعمول سلولی مانند افزایش التهاب، افزایش واکنش‌های استرسی و آسیب DNA می‌شود.
رژیم غذایی شما و درد می‌توانند دو روی یک سکه باشند. اگر قصد کنترل درد را دارید، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و پرهیز از مواد غذایی محرک درد می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب شود.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.