تبیان، دستیار زندگی

افتضاح فناورانه انتخاباتی در آمریکا

یک شرکت مهم سازنده دستگاه های رای گیری الکترونیک در امریکا به تازگی با ارسال نامه ای برای سناتوری در این کشور افشا کرده که دسترسی از راه دور به نرم افزار این دستگاه ها ممکن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتخابات
یک شرکت مهم سازنده دستگاه های رای گیری الکترونیک در امریکا به تازگی با ارسال نامه ای برای سناتوری در این کشور افشا کرده که دسترسی از راه دور به نرم افزار این دستگاه ها ممکن است.
بر اساس همین خبر نرم افزاری که برای استفاده در دستگاه های یادشده طراحی شده به مدت شش سال از راه دور قابل دسترس بوده است. همین مساله باعث شده نگرانی هایی در مورد امنیت این دستگاه ها و همین طور امکان سواستفاده از آنها برای دستکاری در نتایج شمارش آرا به وجود آید.
بر اساس نامه ارسال شده توسط شرکت Election Systems & Software به سناتور دموکرات ران ویدن در اوریل گذشته که به تازگی به دست رسانه ها رسیده است، برنامه کنترل از راه دوری موسوم به pcAnywhere از سال 2000 تا 2006 بر روی دستگاه های رای گیری این شرکت نصب شده بود.
مساله نگران کننده این است که به عنوان مثال در سال 2006 حداقل 60 درصد از آرای اخذ شده در آمریکا با استفاده از دستگاه های اخذ رای این شرکت جمع آوری و شمارش شده اند.
نرم افزار pcAnywhere در اصل برای مدیریت دستگاه های رای دهی و به روزرسانی آنها از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد. اما هکرها نیز می توانند از قابلیت یادشده برای نفوذ به دستگاه های رای دهی و دستکاری نتایج انتخابات استفاده کنند.
همچنین از این طریق می توان بدافزارهایی را طراحی و با سواستفاده از حفره های امنیتی نرم افزار دستگاه مذکور به درون آن ارسال کرده و داده های موجود را سرقت کرد.
باید توجه داشت که نرم افزار pcAnywhere آسیب پذیری های قابل توجهی دارد و در سال 2006 هکرها با سرقت کدهای منبع این نرم افزار سواستفاده های گسترده ای از آن به عمل اوردند. نکته قابل تامل اینکه این موضوع تا سال 2012 افشا نشد و لذا مشخص نیست طی این مدت چه سواستفاده هایی از اطلاعات و خود این دستگاه رای دهی به عمل آمده است.
شرکت یادشده نصب نرم افزار pcAnywhere بر روی دستگاه های رای دهی خود را به علت برخی مشکلات و نگرانی ها از دسامبر سال 2007 متوقف کرده است.
منبع:فارس