تبیان، دستیار زندگی

إنّالله و إنّاالیه راجعون؛

«آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی درگذشت»

آیت‌الله مرتضی تهرانی مشهور به حاج آقا مرتضی از اساتید فقه و اخلاق تهران و برادر بزرگتر مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی و از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) دار فانی را وداع گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حاج آقا مرتضی تهرانی
آیت‌الله مرتضی تهرانی که به علت نارسایی کلیوی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، بامداد امروز (شنبه ۳۰ تیرماه ۹۷) به لقاءالله پیوست. وی برادر بزرگتر مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی و از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) بود.

آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی دوره سطح علوم حوزوی را در نوجوانی گذرانید و در سن ۱۸ سالگی با مهاجرت به قم در زمره جوان‌ترین شاگردان درس خارج آیت‌الله‌العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) قرار گرفت.

حاج آقا مرتضی در طول سالیان اقامت در قم همپای دوست صمیمی‌اش مرحوم حاج‌آقا مصطفی خمینی از مائده حکمت، معرفت و اخلاق امام خمینی بهره‌مند شد؛ حتی در  برخی تابستان‌ها که امام در روستای امام‌زاده قاسم تهران مستقر می‌شد، وی به‌طور شبانه‌روز از محضر امام بهره می‌برد.

عشق و علاقه به امیرالمومنین علیه السلام، حاج‌آقا مرتضی را در نیمه دوم دهه ۴۰ نیز به نجف اشرف کشاند. وی بعدها به ایران بازگشت و امام جماعت مسجد میرزا موسی (واقع در بازار تهران) شد و به بازاریان درس اخلاق می‌داد.