تبیان، دستیار زندگی
پیش از این مطالعات دانشمندان نشان داده بود که چاق‌ها افسرده هستند و با همین استدلال انتظار می‌رود که چاقی باعث افزایش میزان خودکشی در این افراد شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام افسرده‌ترند،چاق ها یا لاغرها؟

فردی افسرده در حال غذا خوردن

پیش از این مطالعات دانشمندان نشان داده بود که چاق‌ها افسرده هستند و با همین استدلال انتظار می‌رود که چاقی باعث افزایش میزان خودکشی در این افراد شود. اما به گزارش رویترز نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران مرکز پزشکی بوستون دقیقاً عکس این قضیه را نشان می‌دهد. این محققان 46 هزار و 755 مرد را در طول 16 سال مورد بررسی قرار دادند.

در پایان 131 نفر بر اثر خودکشی از بین رفتند و جالب این بود که میزان خودکشی در مردان چاق در مقایسه با مردانی با وزن طبیعی به‌طور قابل ملاحظه‌ای کمتر بود.

طبق این مطالعات، به ازای افزایش هر یک واحد افزایش در شاخص توده بدنی(BMI) ، خطر خودکشی 11 درصد کمتر و کیفیت زندگی و سلامت روحی بیشتر می‌شود.

شاید با درک مکانیسم طبیعی چاقی و تقلید این روش بتوان برای پیشگیری از خودکشی کاری کرد.

وقتی چاق‌ها افسرده می‌شوند!

یکی از محققان دانشگاه میشیگان در تحقیقات خود متوجه شد خانم‌هایی که در زندگی اجتماعی خود با زنان لاغر اندام موفق سر و کار دارند، اغلب از ظاهر خود ناراضی بوده و چون خودشان را با این خانم‌های لاغر که از نظر اندام الگو و ایده‌آل هستند؛ مقایسه می‌کنند، نسبت به روشنی آینده خودشان احساس ناامیدی می‌کنند.

شاید به همین علت تعداد خانم‌هایی که موفقیت اجتماعی خود را در لاغر شدن جست‌وجو می کنند، زیاد است و با صدها نوع قرص و رژیم لاغری سعی می‌کنند خودشان را لاغر کنند، غافل از این‌که محققان می‌گویند لاغرها بیشتر مستعد اضطراب هستند!

سلامت، خانواده و دوستان، ازدواج موفق، باورهای مذهبی و معنی دار و هدف‌دار بودن زندگی می‌توانند زندگی را برای ما لذت‌بخش کنند و این‌گونه شادی‌ها در زندگی انسان ماندگارتر و دائمی هستند.

از طرف دیگر پزشکان درباره علل اختلالات خوردن مانند آنورکسیا و بولیمیا (bulimia) بررسی‌هایی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی و بیولوژیک در این بیماری‌ها نقش پررنگ‌ تری دارند.

بی‌اشتهایی عصبی یا همان آنورکسیا (anorexia) نوعی گرسنگی کشیدن عمدی است که بیشتر در دختران جوان شایع است. اگرچه نقش تقلید از مدل‌های زیبایی(مانکن ها) و اثرات زندگی مدرن را در بروز چنین بیماری‌هایی نمی‌توان نادیده گرفت، اما با مشاهده شیوع این بیماری حتی در جوامعی که چاق‌ها هم از مقبولیت اجتماعی خوبی برخوردار هستند، دانشمندان به فکر افتاده‌اند که به بررسی نقش عوامل ژنتیکی بپردازند.

پزشکان انگلیسی در این بررسی متوجه شدند عملکرد سروتونین که میزان اشتها و رفتار جنسی را کنترل می‌کند، در این افراد مختل می‌شود. این دانشمندان ابتدا نقش گیرنده HT2A 5 را که در تنظیم خوردن نقش دارد، بررسی کردند و متوجه شدند که گیرنده سروتونین در افراد دچار بی‌اشتهایی عصبی دارای تفاوت‌هایی با سایر افراد است.

کسانی که سروتونین بالایی دارند، مستعد اضطراب هستند. پزشکان این مرکز معتقدند شاید همین مسئله در پس توانایی عجیب این بیماران برای سرکوب کردن اشتهایشان پنهان است.

آنها معتقدند در حالی که افراد گرسنه برای به‌دست آوردن غذا همدیگر را می‌کشند و حاضرند هر چیز سیر کننده‌ای را بخورند، این بیماران با وجود گرسنگی، اشتهایی برای خوردن ندارند. پس حتماً یک جایی در سیستم اشتهای این افراد اختلال ایجاد شده که احتمالاً با استرس و پاسخ به آن مربوط است.

در این افراد، ضربان قلب و فشار خون در مواقع استرس و اضطراب بالا می رود و باعث کاهش اشتها و میل جنسی می‌شود. محققان این مرکز می‌گویند در این بیماران احتمالاً نوعی پاسخ مزمن به وضعیت استرس ایجاد می شود که باعث از دست دادن اشتهای آنان می‌گردد.

چاق یا لاغر، چطور شاد باشیم؟

با توجه به تحقیقات می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از ما برای این‌که شاد باشیم و روحیه خوبی داشته باشیم، خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم. اگر چاق باشیم و خودمان را با افراد لاغر و خوش اندام مقایسه کنیم، از این‌که مانند آنها زیبا نیستیم، ناراحت و افسرده می‌شویم و اگر ثروتی داشته باشیم، وقتی خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم از این‌که بیشتر از آنها داریم خوشحال می‌شویم. اما این شادی‌ها هم مانند لذت خوردن، یک شادی موقتی است.

محققان دریافته‌اند که مرکز درک لذت انسان دیرتر نسبت به شادی ناشی از اهداف متعالی معنوی در زندگی و محبت به دیگران تطابق پیدا می‌کند. سلامت، خانواده و دوستان، ازدواج موفق، باورهای مذهبی و معنی دار و هدف‌دار بودن زندگی می‌توانند زندگی را برای ما لذت‌بخش کنند و این‌گونه شادی‌ها در زندگی انسان ماندگارتر و دائمی هستند.

دكتر مهشید چایچی

* مطالب مرتبط :

روش برای كاهش افسردگی و تجدید شادابی

راز پُر اشتهایی در چاق ها

اثرات مثبت ورزش بر روح و روان

بی اشتهایی نشانه چیست؟

ارتباط بین چاقی و افسردگی

بی اشتهایی عصبی

محاسبه ی BMI

استفاده نابجا از داروهای لاغری و عوارض جانبی آنها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.