تبیان، دستیار زندگی

تبیین مصادیق صراط مستقیم در آیات و روایات

امام‌جمعه موقت خرم‌آباد با اشاره به معانی مختلف صراط مستقیم در آیات و روایات، اظهار کرد: صراط مستقیم گاهی به دین، گاهی به قرآن و گاهی به اهل‌بیت(ع) نسبت داده می‌شود حال آن‌که صراط مستقیم همان راه قرآن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صراط مستقیم

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله حیات‌الغیب، امام‌ جمعه موقت خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به تبیین مصادیق صراط مستقیم در آیات و روایات پرداخت و با ذکر این مطلب که صراط مستقیم همان راه قرآن و اهل‌بیت است، در روایتی از امام معصوم آمده است که «همانا ما صراط مستقیم هستیم»، کمااینکه صراط مستقیم همان راه رسیدن به کمال است.
وی راه اعتدال را صراط مستقیم دانست و افزود: آن چیزی‌که صراط مستقیم می‌پذیرد اعتدال است.
حجت‌الاسلام حیات‌الغیب طهارت و پاکی را از معانی صراط مستقیم برشمرد و خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) از کنار دو قبر می‌گذشت سپس فرمود یکی از این قبور هم‌اکنون عذاب می‌کشد زیرا هم تهمت می‌زد و دیگری به خاطر اینکه بی‌مبالات بود لذا طهارت و پاکی از مصادیق صراط مستقیم است.
امام‌ جمعه موقت خرم‌آباد با تاکید بر حساس بودن نسبت به طهارت و پاکی، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر وسواس هم بد است کمااینکه کسی‌که وسواس می‌کند مطیع شیطان است.
وی اعتدال را یکی‌از معانی صراط مستقیم برشمرد و گفت: لذا در شرایط کنونی به طور جدی اعتدال در مصارف انرژی، آب و برق مباحث اقتصادی اعتدال داشته باشیم.
حجت‌الاسلام حیات‌الغیب با بیان این‌که حتی در انفاق نیز اعتدال داشته باشیم، خاطرنشان کرد: شخصی خدمت رسول اکرم(ص) رسید و فرمود من ۵۰۰ درخت خرما داشتم همه را به فقرا دادم رسول اکرم(ص) فرمود کاش برای خانواده‌ات هم بر می‌داشتید.
امام‌ جمعه موقت خرم‌آباد با اشاره به این‌که بنابر روایتی در قیامت رشد فرزندان از پدران بیشتر است، اضافه کرد: در قیامت فرزندان می‌گویند ما اموالی که از شما به جا مانده بود قسمتی در حد اعتدال برداشتیم و مابقی را در مسیر دین و در حد اعتدال دادیم.
وی حضرات ائمه را معنای دیگر صراط مستقیم برشمرد و گفت: امام علی(ع) فرمودند من صراط مستقیم هستم لذا اگر کسی می‌خواهد صراط مستقیم را بشناسد پیرو علی باشد.


منبع: خبرگزاری قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.