تبیان، دستیار زندگی

سفر فعالان تفسیری قم به عراق

رئیس مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با اشاره به سفر خود به کشور عراق، اهداف این سفر را احیا و گسترش دروس معارف قرآن، رسمی شدن تفسیر قرآن کریم، معارف وحیانی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بیان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی، رییس مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم، درباره سفر خود به کشور عراق نکاتی را بیان کرد و گفت: سفر به نجف اشرف حوزه کهن و هزار سالۀ شیعه، حوزه کربلا و کاظمین برای احیا و گسترش دروس معارف قرآن، رسمی شدن تفسیر قرآن کریم، معارف وحیانی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به خوبی انجام شد.
وی با اشاره به مذاکرات برای برگزاری کرسی‌های مشترک علمی در کشور عراق بیان کرد: مذاکرات با تولیت حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع)، تولیت مسجد کوفه، حرم مطهر کربلا، کاظمین و سامرا برای برگزاری کرسی‌های خطابه تفسیری، معارف علوی، تعامل با مراکز تخصصی حوزه، نشست با مسئولان دانشگاه کوفه و نجف اشرف از دستاوردهای دیگر این سفر بود.
رئیس مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم بیان کرد: این سفر با همت مجمع عالی تفسیر قرآن کریم و همراهی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده محترم مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله سیستانی انجام شد.
وی ادامه داد: حجت‌الاسلام والمسلمین اسدپور مسئول مرکز تخصصی تفسیر اسراء، سید محمد چاووشی مسئول ستاد تفسیر قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، مسؤول دارالقرآن علامه طباطبایی، مفسر محترم جناب ابوالفضل بهرام‌پور و آیت‌الله علم‌الهدی از هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز ما را در این سفر همراهی ‌کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی درباره شاخص‌ترین دستاوردهای سفر به کشور عراق اظهارکرد: جلسه مشترک با اساتید حوزه مقدسه نجف در مکتبۀ آیت الله خامنه‌ای و توافق و تفاهم برای برگزاری همایش‌های مشترک، دعوت از اساتید حوزه علمیه برای حضور در دوره‌های مهارت‌ افزایی و دانش افزایی تفسیر قرآن از شاخص‌ترین دستاوردهای این سفر بود.
وی در پایان ابراز کرد: جای امیدواری است که این گام نورانی، نقطه عطف و آغاز حرکتی نوین برای احیای تفسیر اجتهادی با رویکرد تفسیر روشمند اهل بیت پیامبر(ع) در عرصه حوزه‌های کهن و دانشگاه‌های علوم و معارف کوفه، نجف، کاظمین، بصره و بغداد باشد.


منبع: ایکنا