تبیان، دستیار زندگی

ماجراجویی یکروزه در آبشار کفترلو

منطقه لواسانات، یکی از مناطق خوش آب و هوای شمال شرق تهران است که از قدیم الایام به عنوان تفرجگاه مردم تهران شناخته می شود. اگر از اهالی تهران هستید و به دنبال مقصدی خنک، با صفا و بسیار نزدیک برای گذراندن تعطیلات آخر هفته خود می گردید، آبشار کفترلو در روستای کندعلیا، گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آبشار کفترلو


احتمالا وقتی اسم لواسانات به گوشتان می خورد، به یاد باغ ها و ویلاهای لوکس آن می افتید. شاید هم بارها به این منطقه سفر کرده و از آب و هوای خنک و مطلوبش در فصل تابستان استفاده کرده اید. در هر صورت، به احتمال زیاد نام آبشار کفترلو تا به حال به گوشتان نخورده است. آبشاری که در انتهای دره ای زیبا در روستای کندعلیا قرار دارد. فقط با حدود یک ساعت رانندگی از شهر تهران، می توانید به این منطقه با صفا برسید و اوقات خوشی را در کنار دوستان یا خانوده خود رقم بزنید.

روستای کند علیا


آبشار کفترلو در مجاورت روستای کند علیا که یکی از روستاهای بخش لواسانات شهرستان شمیرانات در استان تهران است، قرار گرفته است. این روستا حدود ۴۶ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد و فقط با حدود ۱ ساعت رانندگی می توان از تهران به آن رسید. کند علیا یکی از روستاهای مرتفع استان تهران است و در ارتفاع ۲۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. به دلیل این ارتفاع زیاد، آب و هوا در این روستا حتی در فصل تابستان، بسیار خنک است. به طور کلی حدود ۱۷۰۰ نفر در روستای کند سکونت دارند که از این تعداد حدود ۸۰ درصد در روستای کند علیا و ما بقی جمعیت در روستای کند سفلی که در پائین دست این روستا قرار دارد، زندگی می کنند. شهرت این روستا، به خاطر وجود باغ های بی شمار گیلاس، آلبالو، زرد آلو و سیب در آن است. قدم زدن در کوچه باغ های کند علیا خاطرات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

مهم ترین جاذبه گردشگری طبیعی این روستا، آبشار کفترلو یا کبوتر لو است که در مجاورت آن قرار دارد. این آبشار در انتهای یک دره بسیار زیبا و سرسبز و در میان صخره های سر به فلک کشیده این منطقه جاری است. علاوه بر آبشار کفترلو، تپه های تاریخی گوشواره، قلعه پیر زن، تپه جوهک، تپه تاریخی شیر تازه، بقعه امام زاده محمد شعیب و باغ های خرم میوه این منطقه، از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی روستای کند علیا هستند.
روستای کفترلو

خاطرات نگارنده از سفر به آبشار کفترلو


یکی از نزدیک ترین مقاصد طبیعت گردی به شهر تهران، آبشار کفترلو در منطقه لواسان است. چندی پیش به قصد بازدید از این آبشار به همراه جمعی از دوستان راهی روستای کند علیا شدیم. به این منظور باید به شهر ییلاقی لواسان بروید و با دیدن خروجی روستای کند علیا مسیر خود را تغییر دهید. هنگامی که به این روستا رسیدیم، باید تصمیم دشواری می گرفتیم! یا مسیر ۶ کیلومتری روستا تا آبشار را با پای پیاده طی کنیم و یا با ماشین از جاده خاکی و از میان باغ های باصفای این منطقه عبور کنیم. در نهایت گزینه دوم تصویب شد! و ما با خودروی شخصی مسیر خاکی آبشار را طی کردیم. مسیر روستا تا آبشار کفترلو یک جاده خاکی باریک است که از میان باغ های گیلاس و آلبالوی محلیان می گذرد. در کل این جاده شرایط نسبتا خوبی دارد، ولی در برخی نقاط پستی و بلندی ها و دست اندازهای نسبتا بدی وجود دارند که شاید به خودروی شما آسیب وارد کنند.

پس از حدود ۳۰ دقیقه به انتهای جاده و ابتدای مسیر پیاده روی آبشار رسیدیم. متاسفانه در مجاورت آبشار، ویلاهای لوکس متعددی ساخته شده که به افراد غریبه حتی اجازه ورود به محوطه و کوچه های بین ویلاها را هم نمی دهند! خدا می داند که این ویلاها با اجازه چه سازمان و نهادی ساخته شده اند و برای چه کسی هستند. پس از کمی جر و بحث با یکی از سرمایه داران این دهکده، در نهایت مسیر ۱۵ دقیقه ای این منطقه ویلایی تا آبشار را پیمودیم. این آبشار حدود ۱۰ متر شاید کمی هم کمتر ارتفاع دارد و در پای آن یک حوزچه کوچک تشکیل شده است که جان می دهد برای آبتنی کردن در فصل تابستان. پس از کمی آبتنی و خوش گذرانی در مجاورت آبشار، بساط جوجه کباب خود را به راه انداختیم. در نهایت عصر هنگام مسیر برگشت به سمت تهران را در پیش گرفتیم و قبل از غروب آفتاب به تهران رسیدیم.

پیشنهاد می کنم که مقداری از مسیر روستای کند علیا تا آبشار کفترلو را با پای پیاده طی کنید و از بودن در میان باغ های با صفای این منطقه لذت ببرید. به یاد داشته باشید که وارد باغ های میوه محلیان نشوید، چرا که ممکن است کدورتی بین شما و این محلیان پیش بیاید. در انتهای مسیر خاکی آبشار نیز یک درب بزرگ قرار دارد که آن طرف آن ویلاهایی لاکچری ساخته اند، سعی کنید به درب نزدیک نشوید! گویا آن منطقه جزئی از منابع طبیعی لواسان نیست و صاحب شخصی دارد!
آبشار کفترلو

بهترین فصل سفر به آبشار کفترلو


کند علیا در فصل زمستان آب و هوای بسیار سردی دارد و مسیر دسترسی به آبشار در این فصل از برف پوشیده می شود. سفر به این منطقه در فصول بهار و تابستان مناسب است. تیر ماه هر سال، فصل برداشت آلبالو و گیلاس از باغ های اطراف آبشار است. بنابراین اگر در تیر ماه به این منطقه سفر کنید، منظره زیبای درختان پر بار آلبالو و گیلاس را خواهید دید.

مسیر دسترسی به آبشار


ابتدا به شهر لواسان و سپس به روستای کند علیا بروید. بلوار اصلی روستا را که تا انتها ادامه دهید، به خیابانی به نام خیابان آبشار خواهید رسید. این خیابان شما را به جاده آبشار راهنمایی می کند. از اینجا به بعد مسیر خاکی می شود. این مسیر حدود یک ساعت و سی دقیقه با پای پیاده و حدود ۳۰ دقیقه با خودرو طول می کشد. در انتهای مسیر خاکی آبشار کفترلو، خودروی خود را پارک کنید و از کنار رودخانه و در خلاف جهت آن حرکت کنید. پس از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی، به آبشاری کوچک می رسید. از این آبشار هم عبور کنید و شیب تند پیش رویتان را بالا بروید تا آبشار کفترلو جلوی چشمانتان ظاهر شود.

منبع: مجله گردشگری الی گشت