تبیان، دستیار زندگی

کتاب «جنسیت و اخلاق» منتشر شد

کتاب «جنسیت و اخلاق» نوشته فاطمه نیازکار منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب جنسیت و اخلاق

در معرفی این کتاب که از سوی نشر قلمکده منتشر شده عنوان شده است: کتاب «جنسیت و اخلاق» با بررسی دیدگاه‌های مختلف به منظور کنکاش در وجود و یا عدم وجود  جنسیت‌پذیری اصول اخلاقی و میزان تأثیر جنسیت در احکام اخلاقی اجتماعی و نیز بررسی هنجارهای اخلاقی زنان با مردان، نگاشته و توسط نشر قلمکده منتشر شده است.

فاطمه نیازکار، مولف کتاب در این کتاب به  بررسی ریشه مشکلات موجود در تعاملات زنان و مردان در حوزه اجتماع پرداخته و بر آن است تا با تبیین دیدگاه‌های مختلف به رفع  شبهاتی بپردازد که موجب بروز رفتارهایی تنش‌زا در اجتماع  و جامعه ارتباطی زنان و مردان شده است.

این استاد دانشگاه بر آن است که تعاملات زنان و مردان در محیط اجتماعی با آگاهی از ویژگی‌های روحی و روانی یکدیگر، افزون بر ایجاد روابط بهتر، موجب ارتقای آستانه تحمل هریک از طرفین، در موارد تفاوت‌های رفتاری می‌شود. هریک از طرفین با در نظر گرفتن ویژگی‌های اخلاقی طرف مقابل، بر آن است تا رفتاری را مرتکب نشود که موجب آسیب روحی طرف مقابل شده، کارایی و پتانسیل او را تخریب کند. به عبارت دیگر این شناخت و آگاهی، انسان را در نحوه بهتر ارتباطات و تعاملات با یکدیگر یاری خواهد داد و آموزه‌های دینی نیز در ایجاد این شناخت و شیوه صحیح تعاملات نقش بسزایی خواهند داشت.

بر این اساس، فاطمه نیازکار معتقد است که احساس دیگرخواهی در زنان به جهت عنصر عاطفی ـ احساسی ـ عقلانی بیش از مردان است و مردان به لحاظ نگاه استقلال‌طلبانه و فردگرایانه  خود، در تعاملات و روابط خود با دیگران بیشتر جنبه منفعت‌طلبانه را دنبال می‌کنند و کمتر در اندیشه دیگرخواهی هستند؛ اگرچه مردانی که به مقام دیگرگروی یا عاطفه‌گرایی رسیده باشند، تا بذل جان نیز پیش خواهند رفت.

در بخشی دیگر از کتاب، به تبیین، نقد و واکاوی نظریات آیت‌الله جوادی آملی در قیاس با اندیشمندان حوزه فلسفه همچون ملاصدرا در این خصوص پرداخته شده است. از مجموع آنچه درباره مسئولیت‌پذیری اخلاقی مطرح شده ، فاطمه نیازکار بر آن است که از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی مسئولیت‌پذیری اخلاقی، تنها در مسئولیت‌پذیری اخلاقی مادر نسبت به فرزند و خانواده جنسیت‌پذیر است؛ چنانکه زنان از مسئولیت اخلاقی بیشتری نسبت به مردان برخوردارند و در دیگر موارد جنسیت‌پذیر نیست؛ اما از دیدگاه برخی فمینیست‌ها نظیر گیلیگان و هلد، مسئولیت‌پذیری در تمامی موارد جنسیت‌پذیر است و زنان نسبت به مردان مسئولیت‌پذیرتر بوده، از مسئولیت اخلاقی بالاتری برخوردارند.
منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.