تبیان، دستیار زندگی

واقعیت استفاده مردم از تلگرام طلایی

اعطای اینترنت بدون فیلتر به هات‌گرام و تلگرام طلایی اثبات کرد مردم با یک رفتار معنادار، فیلترشکن ایرانی را به فیلترشکن خارجی ترجیح داده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تلگرام
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالصمد خرم‌آبادی در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان سروش نوشت: اگرچه اعطای اینترنت بدون فیلتر به هات‌گرام و تگرام طلایی به‌منظور دور زدن فیلتر تلگرام ضربه سختی به پیام‌رسانهای داخلی وارد کرد اما این واقعیت را نیز اثبات کرد که بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرم‌افزار "هات‌گرام و تلگرام طلایی" به آنها مراجعه کرده‌اند و در واقع با یک رفتار معنادار فیلترشکن ایرانی را بر فیلترشکن خارجی ترجیح داده‌اند.

بررسی آمار ترافیک درگاه بین‌المللی اینترنت کشور بیانگر این واقعیت است که بعد از فیلتر تلگرام تنها ده درصد از حجم داده‌های موجود تلگرام از طریق فیلتر‌شکن‌های خارجی بازدید شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که مشکل کاربران ایرانی در مراجعه به پیام‌رسانهای خارجی مشکل امنیتی نیست. مردم علی‌رغم تبلیغات گسترده دشمن به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران کاملاً اعتماد دارند و نرم‌افزارهای داخلی را بر خارجی ترجیح می‌دهند.

این رفتار مردم یک پیام برای مسئولین فضای مجازی کشور دارد و آن این است که؛ "به‌جای سرمایه گذاری برای دسترسی کاربران ایرانی به پیام‌رسانهای خارجی همه تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت پیام‌رسانهای داخلی به‌کار گیرید!".

اگر سرمایه گذاری‌ای که دولت به‌روی فیلترشکن هات‌گرام و تلگرام طلایی انجام داد, صرف پیام‌رسانهای داخلی می‌شد, امروز به‌جای اینکه شاهد مهاجرت 40درصدی کاربران تلگرام به پیام‌رسانهای داخلی باشیم شاهد مهاجرت 90درصدی آنها بودیم. در عین حال دشمن به داده‌های عظیم (big data) ما دسترسی نداشت و از شر استثمار و استعمار نوین شبکه‌های اجتماعی خارجی در امان بودیم.
منبع: تسنیم