تبیان، دستیار زندگی

تئاتری‌های کوچ نشین در تهران!

وضعیت نامطلوب تئاتر در شهرستان، به گونه‌ای تهران را به قطب تئاتر کشور تبدیل کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تئاتری‌های کوچ نشین در تهران!
این روز‌ها زمینه مورد نیاز برای فعالیت تئاتر در شهرستان‌ها آن گونه که باید وجود ندارد. مسائل و مشکلاتی از قبیل ضعف در آموزش، کمبود امکانات، نبود فضای مناسب، برگزاری جشنواره‌های ضعیف و ... به دیده نشدن هنرمندان شهرستانی و مهاجرت آن‌ها به تهران منجر شده است. در واقع وضعیت نامطلوب تئاتر در شهرستان، به گونه‌ای تهران را به قطب تئاتر کشور تبدیل کرده است.

این وضعیت نامناسب کار را به جایی رسانده که اکثر تئاتری‌های شهرستانی، رویای اجرا در سالن‌های پر زرق و برق تهران را در سر می‌پرورانند. همچنین نادیده گرفتن وضعیت تئاتر در این مناطق توسط مسئولان و فراهم نکردن امکانات برای تئاتری ها، شرایطی را ایجاد کرده که به ندرت می توان در آن مخاطب بومی تئاتر را پیدا کرد. این وضعیت حتی کار را به جایی رسانده که مخاطبان شهرستانی برای تماشای تئاتر باید حتماً به تهران بیایند تا تئاتری با کیفیت تماشا کنند.

فتحعلی بیگی: تئاتر در شهرستان‌ها در وضعیت بدی است
داوود فتحعلی بیگی، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضعیت تئاتر در شهرستان‌ها شرایط نامطلوبی دارد و به دلیل نبود امکانات و فرصت مناسب برای ارائه آثار، استعداد‌های زیادی مجال دیده شدن پیدا نمی کنند.

وی در خصوص علت مهاجرت اهالی تئاتر افزود: سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی تئاتر در تهران و نبود آن در دیگر شهر‌ها، پایتخت ایران را به بستری برای کشاندن اهالی تئاتر از شهر‌های مختلف تبدیل کرده است.

بنابر این گزارش؛ تمامی این عوامل موجب شده تا استعداد‌های شهرستانی را فقط در صحنه‌های تئاتر تهران ببینیم و در این میان استعداد‌های زیادی نیز به علت نبود شرایط لازم برای نشان دادن توانایی خود در سالن‌های خارج از تهران دیده نشدند؛ این در حالی است که فعالیت در تئاتر با توجه به هزینه‌ها و مخارج در اکثر موارد با ضرر مالی همراه است.

حل این مشکلات به مدیریت و برنامه ریزی بلندمدت و دوری از نگاه سلیقه‌ای مدیران نیاز دارد. البته همه این شرایط زیرمجموعه وضعیت اقتصادی و فرهنگی است. همچنین به هدف‌ها و برداشت‌هایی که کلیت نظام فرهنگی از این جریان دارد، ربط پیدا می کند.

نادیده گرفتن و کم لطفی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتری‌ها به قیمت مهاجرت به تهران تمام می شود؛ این امر طی چند سال اخیر به زیرساخت‌های فرهنگی جامعه آسیب زده است. آسیبی که هر ساله جبران کردن آن سخت‌تر از سال قبل می شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان