تبیان، دستیار زندگی

«قصر میسور»، دومین بنای تاریخی پربازدید در هند!

تاج محل را همه می شناسیم و می دانیم که یکی از مشهورترین بناهای هند است. با این حال، در شهر میسور هند قصری وجود دارد که از نظر معماری و زیبایی اگر از تاج محل بهتر نباشد دست کمی هم از آن ندارد. در واقع، قصر میسور پس از تاج محل پربازدیدترین بنای تاریخی در هند به شمار می رود و گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این قصر زیبا به میسور هند سفر می کنند. این قصر باشکوه با زیبایی خیره کننده ای که دارد محل اقامت خاندان سلطنتی بوده است و مقر پادشاهی میسور به شمار می رفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 «قصر میسور»،


میسور، شهر قصرهای باشکوه!



شهر میسور در ایالت کارناتاکا قرار دارد و به شهر قصرها مشهور است. در واقع، در میسور ۷ قصر وجود دارد که قصر میسور بی نظیرترین و باشکوه ترین آن ها به شمار می رود. این قصر که به نام قصر آمبا هم شناخته می شود محل اقامت پادشاه و خانواده اش بوده است و هنوز هم اقامتگاه رسمی آن ها به شمار می رود. قصر میسور فعلی در سال ۱۹۱۲ و برای  بیست و چهارمین پادشاه دودمان وادیار (Wodeyar Dynasty) ساخته شده است و یکی از زیباترین و بزرگ ترین قصرهای هند به حساب می آید.

کار ساخت قصر میسور توسط مهاراجه کریشناراجا وادیار چهارم مدیریت شد. این قصر سپس توسط پسرش، آخرین مهاراجه میسور گسترش پیدا کرد. نمای بیرونی قصر ترکیبی از سبک های معماری هندی، اسلامی، راجپوت و گوتیک است که با هماهنگی و هارمونی بسیار زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند و تپه های چاموندی در ضلع شرقی آن قرار گرفته اند.قصر میسور یکی از مشهورترین و زیباترین قصرهای هند است و بعد از تاج محل، بیشترین بازدید گردشگران داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است. قصر میسور در سال های اخیر مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته است و نورپردازی های زیبایی به آن اضافه شده که در طول شب همراه شکوه خیره کننده ای دارند.
 «قصر میسور»،

تاریخچه قصر میسور


این قصر تاریخی بسیار غنی و پرفراز و نشیب دارد. این مکان از سال ۱۳۵۰ تا ۱۹۵۰ و به مدت ۶۰۰ سال محل اقامت و زندگی خاندان سلطنتی بوده است. در این دوران قصر میسور ساخته شد و بارها مورد بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۸۹۷ پادشاه آن زمان میسور به نام کریشنا راجندرا وادیار چهارم تصمیم گرفت قصری جدید در این مکان بسازد. چون قصر قدیمی که از چوب ساخته شده بود در آتش سوزی مهیبی از بین رفته بود. یک معمار انگلیسی به نام لرد هنری اروین مسئولیت ساخت و جایگزین کردن قصر جدید را بر عهده گرفت. ساخت قصر جدید در سال ۱۹۱۲ کامل شد و در آن زمان هزینه ای بالغ بر ۴۱ میلیون روپیه صرف تکمیل آن شد.

در سال ۱۹۴۰ بازسازی های عمده ای در قصر انجام شد که شامل سالن بار عام هم می شود. نوادگان خاندان سلطنتی همچنان در بخشی از قصر میسور زندگی می کنند، با این حال بخش عمده قصر در اختیار دولت قرار دارد و به جاذبه تاریخی و موزه تبدیل شده است. قصر میسور یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری هند به شمار می رود و سالانه بیش از ۶ میلیون گردشگر از آن دیدن می کنند.
 

معماری قصر میسور


معماری قصر میسور به دلیل سبک ایندو ساراسنیک (Indo-Saracenic) زیبایی که دارد مشهور است. این سبک ترکیبی از سبک های معماری هندی، اسلامی، راجپوت و گوتیک است. سبک معماری ایندو ساراسنیک جنبشی نوآورانه در معماری بود که توسط معماران بریتانیایی در قرن نوزدهم به وجود آمد. در این سبک، المان های هندی و اسلامی با سبک های معماری نئوکلاسیک و گوتیک در هم آمیخته می شوند.

قصر میسور ساختمانی سه طبقه است که گنبدی مرمرین دارد و برجی ۵ طبقه به ارتفاع ۴۴ متر در کنار آن قرار دارد. همچنین باغی بزرگ و سرسبز اطراف قصر را دربرگرفته است. وقتی می خواهید وارد قصر میسور شوید ابتدا از عمارت Gombe Thotti یا پاویون عروسک ها عبور می کنید. در این قسمت صدها عروسک با لباس های سنتی هند و منطقه و فیل های چوبی قرار دارند و فرهنگ و تاریخ دوره های مختلف هند را به خوبی نمایش می دهند. شعار اصلی پادشاه با مضمون «هیچ وقت مرعوب نشو!» به خط سانسکریت روی دروازه ورودی قصر نوشته شده است.
 «قصر میسور»،

سالن خصوصی یا آبماویلاسا (Ambavilasa) سالنی بسیار اشرافی و مجلل است که درهای ورودی اش از چوب بلسان بنفش یا رزوود ساخته شده اند. پادشاه روزگاری از این سالن خصوصی برای ملاقات با وزرا و مشاورانش استفاده می کرده است. دربار شاه یا دیوان عام (Diwan-I-Am) نیز سالنی بسیار فراخ و وسیع است که قبلا برای اعلان ها و جلسات عمومی استفاده می شده است. تختی سلطنتی در سالن دیوان عام وجود دارد که تنها در طول برگزاری جشن های داسارا در معرض نمایش عموم قرار می گرفته است و شاهکاری هنری حاصل صنعتگران هنرمند است که با روکشی از طلا پوشانده شده است. سالن عروسی یا کالیان مانداپا (Kalyan Mandapa) یکی دیگر از سالن های بسیار بزرگ و باابهت قصر میسور است که به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. سقف این سالن شیشه ای و کاشی های کف هم صیقلی هستند و سالنی پرتلالو و درخشان برای برگزاری مراسم و جشن های سلطنتی به وجود آورده بودند.
 

نمایش تماشایی نور و صدا


قصر میسور به خودی خود آنقدر جذابیت دارد که سالانه میلیون ها گردشگر را به سمت خود جذب می کند. با این حال، نمایشی تماشایی هم چند سالی است در این قصر برگزار می شود که باعث جذابیت بیشتر این قصر شده است. نورپردازی های زیبایی در قصر کار شده و  این نورپردازی ها همراه با موسیقی های هیجان انگیز نمایشی جالب برای بازدیدکنندگان به وجود می آورد. نمایش نور و صدا هر روز عصر به جز یکشنبه ها و تعطیلات رسمی در محل قصر میسور برگزار می شود. نمایش از ساعت ۷ عصر تا ۷:۴۵ دقیقه اجرا می شود و برای شرکت در آن می بایست بلیط تهیه کنید.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از holidify.com